An Implementation of Traditional Engklek Games to Improve Gross Motor Skills of 4-5 Year Old Children at Aisyiyah Ngepung Patianrowo
Penerapan Permainan Tradisional Engklek Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun Di Tk Aisyiyah Ngepung Patianrowo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9231Keywords:
Traditional Engklek Game, Gross Motor Skills, Children Aged 4-5 YearsAbstract
This study aims to improve the gross motor skills of 4-5 years old children at Aisyiyah Ngepung Patianrowo Kindergarten by using the traditional game of engklek. This study uses a classroom action research (CAR) approach based on the Kemmis Taggart model, which includes the stages of planning, action, observation, and reflection. The research subjects were 15 kindergarten students, consisting of 7 boys and 8 girls. Data collection techniques were conducted through observation, interviews, and documentation, then analyzed using qualitative and quantitative methods. The results of the study indicate that the implementation of the traditional engklek game can improve children's gross motor skills, with a percentage increase from 13% in the pre-cycle, 73% in cycle I to 87% in cycle. In addition to improving children's gross motor skills, the traditional engklek game can also build children's self- confidence, concentration, muscle strength, and so on.
Downloads
References
A. Gili and A. Juita, “PENGEMBANGAN KEMAMPUAN KOGNITIF AUD DI KOBER PEUPADO MALANUZA DENGAN MENGGUNAKAN BERBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN KELAS B1 DAN B2 333,” J. Citra Pendidik. Anak, vol. 2, pp. 677–684, Aug. 2023, doi: 10.38048/jcpa.v2i3.1547.
P. Liani, H. Ambarwati, and I. Tristya, “Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus dan Motorik Kasar Anak Usia Dini,” Al-Zayn J. Ilmu Sos. Huk., vol. 1, pp. 71–101, Dec. 2023, doi: 10.61104/alz.v1i2.136.
M. Denok, F. Istiklaili, and C. Nuryati, “Penggunaan Permainan Tradisional Bakiak untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun di KB Tunas Marenggeng Desa Sindangwangi Kabupaten Brebes,” Sentra Cendekia, vol. 2, p. 63, Jul. 2021, doi: 10.31331/sencenivet.v2i2.1766.
N. B. Darmawati and C. Widyasari, “Permainan Tradisional Engklek dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 6827–6836, 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i6.3487.
M. Mu’asyaroh, “Pengembangan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun melalui Permainan 3m (melempar, menangkap, dan menendang) Bola,” BUHUTS AL ATHFAL J. Pendidik. dan Anak Usia Dini, vol. 3, pp. 251–270, Dec. 2023, doi: 10.24952/alathfal.v3i2.9978.
Q. A. gemael Fadhillah Irsyad Rahman, Fathurrazzaq Adjie, Immanuel Lumiu, Shintya Bellia Siahaya, R. Retna Kinanti Dewi, “Melestarikan Permainan Tradisional Engklek Kepada Generasi Z,” … (Dedikasi Olahraga …, vol. 01, pp. 14–18, 2023, [Online]. Available: https://journal.unsika.ac.id/index.php/dorkes/article/view/9632%0Ahttps://journal.unsika.ac.id/index.php/dorkes/article/download/9632/4103
Z. O. Hasibuan and S. Siregar, “Upaya Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini 5-6 Tahun Melalui Permainan Tradisional Engklek Di Tk Almuhajirin Sihitang Padangsidimpuan,” J. Sentra Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 3, no. 1, pp. 22–27, 2024, doi: 10.51544/sentra.v3i1.5247.
T. Nugroho, C. Yuwon, G. T, and R. Astuti, “Permainan Tradisional sebagai Media Perkembangan Sosial dan Meningkatkan Kemampuan Dasar Anak,” J. Bina Desa, vol. 4, pp. 83–88, Feb. 2022, doi: 10.15294/jbd.v4i1.20960.
M. Umu Da’watul Choiru, “Peningkatan kemampuan Motorik Kasar Melalui Permainan Tradisional Engklek Pada Anak Usia 4-5 Tahun,” vol. 5, no. 1, pp. 63–72, 2021.
Dini Indriyani, Heri Yusuf Muslihin, sima Mulyadi, “Manfaat Permainan Tradisional Engklek dalam Aspek Motorik Kasar Anak,” J. Pendidik. Anak Usia Dini Undiksha, vol. 9, no. 3, p. 349, 2021, doi: 10.23887/paud.v9i3.34164.
S. Candra, R. Fitriastuti, E. Widaningrum, H. Indrayani, T. Suyanti, and U. Diati, “PERMAINAN TRADISIONAL ENGKLEK DALAM MENINGKATKAN MOTORIK KASAR ANAK TRANSISI PAUD-SD,” J. MITRA SWARA GANESHA, vol. 11, pp. 17–24, Jul. 2024, doi: 10.36728/jmsg.v11i2.4203.
A. Azizah, “Pentingnya Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru dalam Pembelajaran,” Auladuna J. Prodi Pendidik. Guru Madrasah Ibtidaiyah, vol. 3, no. 1, pp. 15–22, 2021, doi: 10.36835/au.v3i1.475.
A. C. Karyadi and R. Jannah, “Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Dampu Bulan,” J. Penelit. Tindakan Kelas, vol. 1, no. 1, pp. 53–56, 2023, doi: 10.61650/jptk.v1i1.181.
E. Istikomah, S. Suripah, A. Abdurrahman, and C. Putri, “Students’ Geometric Creative Thinking Skills: An Analytical Study,” Kreano, J. Mat. Kreat., vol. 15, pp. 566–577, Dec. 2024, doi: 10.15294/t1es3n83.
Ardiansyah, Risnita, and M. Jailani, “Teknik Pengumpulan Data Dan Instrumen Penelitian Ilmiah Pendidikan Pada Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif,” J. IHSAN J. Pendidik. Islam, vol. 1, pp. 1–9, Jul. 2023, doi: 10.61104/ihsan.v1i2.57.
V. Yuliani, V. Oktavia, V. S. Magfiroh, U. Rohmah, and U. Hasanah, “Penerapan Metode Bermain Tradisional Engklek dalam Meningkatan Keterampilan Motorik Kasar pada Anak Usia Dini RA Az Zahra Sukahaji,” Bhs. dan Mat., vol. 3, no. 2, pp. 38–47, 2025, [Online]. Available: https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i2.1688
Q. Nada, Y. Nurani, and H. Hikmah, “Inovasi Permainan Engklek untuk Menstimulasi Keterampilan Gerak Lokomotor Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 2, p. 13, 2024, doi: 10.47134/paud.v1i2.316.
Qory Jumrotul Aqobah, Chanesa Hestiani Putri, Kiki Rizqyatul Ummah, and Rintan Wanti Anisah, “Permainan Tradisional Engklek Untuk Peningkatan Motorik Peserta Didik Di Sekolah Dasar,” J. Olahraga Rekat (Rekreasi Masyarakat), vol. 2, no. 1, pp. 1–15, 2023, doi: 10.21009/jor.21.1-15.
D. A. S. Desi Ismawanti, Ismawati, “Efektifitas Permainan Tradisional Engklek Dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak,” Kumara Cendekia, vol. 13, no. 2, pp. 183–193, 2025, doi: 10.20961/kc.v13i2.100413.
T. T. Aristianti, E. Faatinisa, and Y. N. Annisa, “Jurnal Anak Bangsa,” IMPLEMENTASI PERMAINAN ENGKLEK DALAM Meningkat. Mot. KASAR ANAK USIA 4-5 TAHUN DI RA AL-KHAIRIYAH, vol. 1, no. https://doi.org/10.46306/jas.v1i2 p-ISSN, pp. 121–240, 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
