The Implementation of the Traditional Bakiak Game in Enhancing Teamwork Among 5-6-Year-Old Children at TK Islam Al-Ikhsan Lebo
Penerapan Permainan Tradisional Bakiak Dalam Meningkatkan Kerjasama Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Al-Ikhsan Lebo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9199Keywords:
Collaboration, Ealrly Childhood, Bakiak GameAbstract
This research aims to describe the implementation of traditional "bakiak" games to enhance teamwork among children aged 5–6 years at TK Islam Al-Ikhsan Lebo. Using Classroom Action Research (CAR), the study was conducted in two cycles involving 24 students. Each cycle consisted of planning, action, observation, and reflection stages. The data collection techniques included observation, interviews, and documentation. The findings showed a significant increase in children's teamwork abilities, indicated by average scores rising from 38% in the first cycle to 83% in the second cycle. The bakiak game effectively improved collaboration by encouraging children to coordinate, communicate, and take responsibility within their groups. This suggests that traditional games can be a valuable medium for developing social skills in early childhood education
Downloads
References
N. Tryana, Inmaryanto, and M. Sari, “Penggunaan Permainan Bakiak Dalam Meningkatkan Motorik Kasar Kelompok B TK Mutiara Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar,” Ar-Raihanah: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol. 2, pp. 37–51, 2022.
Eva Soraya Zulfa, “Pengaruh Permainan Tradisional Lompat Tali Terhadap Motorik Kasar Anak Usia 5-6 Tahun,” ATTAQWA: Jurnal Pendidikan Islam dan Anak Usia Dini, vol. 2, no. 1, pp. 15–26, Feb. 2023, doi: 10.58355/attaqwa.v2i1.11.
S. Anita Rachman and S. Mujtahidin, “Analisis Permainan Bakiak Terhadap Kemampuan Kerjasama Anak Usia 5-6 Tahun,” 2023.
L. Marlina and A. Murtopo, “Hubungan Antara Permainan Tradisional Bakiak dalam Melatih Motorik Kasar pada Anak Kelompok B di PAUD Anak Soleha Palembang”.
M. A. Urboy and S. N. Wathani, “Peran Guru dalam Menstimulasi Permainan Engklek Tradisional Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Kelompok B di TK YPK Pniel Malawele,” vol. 2, no. 1, pp. 116–122, 2024, doi: 10.47861/khirani.v1i4.913.
D. Lestariningsih, B. H. Cahyani, and A. F. Nisa, “Penerapan Permainan Tradisional Bakiak Dan Gobag Sodor Untuk Menstimulus Keterampilan Sosial Siswa,” JURNAL PERSEDA, 2024.
L. Shobikhah and A. D. I. Sari, “Implementasi Permainan Tradisional Gobak Sodor Dalam Meningkatkan Kerjasama Anak,” Sindoro : CENDIKIA PENDIDIKAN, vol. 2, pp. 10–20, 2024, doi: 10.9644/scp.v1i1.332.
C. Fadilla Putri and Zulminiati, “Kemampuan Kerjasama Anak Usia 5-6 Tahun,” Jurnal Pendidikan Tambusai, pp. 3038–3044, 2020.
D. Sulaeman, R. Novianti Yusuf, N. Suryani, and S. Rakeyan Santang, “Meningkatkan Perilaku Prososial Toleransi Dan Kerjasama Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Ice Breaking Games,” 2023.
N. Anggraeni and E. Aprianti, “Penerapan Permainan Tradisional Bakiak Untuk Melatih Kemampuan Sosial Emosional Anak Kelompok B,” vol. 4, no. 2, pp. 2714–4107, 2021.
N. Hadaina and G. Astawan, “Instrumen Kemampuan Kerjasama Anak Kelompok B Taman Kanak-Kanak,” Journal for Lesson and Learning Studies, vol. 4, no. 1, pp. 8–12, 2021.
N. B. Darmawati and C. Widyasari, “Permainan Tradisional Engklek dalam Meningkatkan Motorik Kasar Anak Usia Dini,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 6827–6836, Nov. 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i6.3487.
B. Setyo Adi, “Implementasi permainan tradisional dalam pembelajaran anak usia dini sebagai pembentuk karakter bangsa,” Jurnal Pendidikan Anak, vol. 9, no. 1, pp. 33–39, 2020.
D. Trismahwati and N. I. Sari, “Identifikasi Kemampuan Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Permainan Tradisional,” Azzahra, 2020.
E. Puspitasari, S. Nurkholishoh, and U. Da’warul Choiro, “Peran Permainan Tradisional Bakiak Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasarr Anak Usia 3-4 Tahun,” ABATA (Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini), vol. 2, no. 1, pp. 142–152, 2022, doi: 10.32665/abata.v1i1.340.
M. Arzani, “Peran Permainan Tradisional Engklek Untuk Meningkatkan Perkembangan Motorik Kasar Pada Kelompok B Di TK Puncang Hijau,” JRP: Jurnal Rinjani Pedidikan, pp. 12–17, 2022.
Z. Ramdani, R. Fitriani, and R. Adawiyah, “Penerapan Permainan Tradisional Bakiak Ular Tangga Untuk Menstimulasi Perkembangan Sosial Emosional Anak,” Jurnal Golden Age, Universitas Hamzanwadi, vol. Vol.5, pp. 1–14, Jun. 2021, Accessed: Dec. 26, 2024. [Online]. Available: https://doi.org/10.29408/jga.v5i01.2860
B. Bu’ulolo and Y. Yohanes Zebua, “Peran Guru Profesional Dalam Menerapkan Permainan Tradisional Pada Anak Usia Dini,” Jurnal Ilmiah Multidisiplin, vol. 1, no. 3, pp. 359–367, 2024, doi: 10.62017/merdeka.
D. Setyaningsih, S. Sirjon, and A. T. Mamma, “Meningkatkan Kemampuan Bekerjasama Anak Usia 5-6 Tahun melalui Permainan Bakiak,” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 6, no. 6, pp. 7036–7044, Dec. 2022, doi: 10.31004/obsesi.v6i6.2573.
A. V. Lestari, R. Syafrida, and I. Nirmala, “Pengaruh Permainan Bakiak Untuk Mengembangkan Kemampuan Kerjasama Anak Usia 5-6 Tahun,” PeTeKa (Jurnal Penelitian Tindakan Kelas dan Pengembangan Pembelajaran), vol. 6, pp. 128–135, 2023, doi: 10.31604/ptk.v6i1.128-135.
S. Tatminingsih, M. Amini, D. Setiawan, and D. R. Jovanka, Panduan Pemantapan Kemampuan Profesional, Edisi 3. Universitas Terbuka, 2021.
R. Deni Widjayatri, F. Gusti Pangestu, N. Purnama Triana, S. Nurlaela, T. Husna, and W. Aditya, “Permainan Tradisional Bakiak dalam Mengembangkan Kemampuan Sosial Anak Usia Dini,” Online), vol. 9, no. 2, p. 74, 2023, [Online]. Available: https://scholar.google.co.id/,
S. Maulida, S. N. Al, and H. Mojokerto, “PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini PENGARUH PERMAINAN TRADISIONAL BAKIAK TERHADAP KEMAMPUAN SOSIAL ANAK USIA DINI,” PEDAGOGI: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
Categories
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
