Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

An Improving the Cooperation Ability of 4-5 Years Old Children in Al-Faqih Islamic Kindergarten

Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Islam Al-Faqih Melalui Permainan Bakiak

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9198

Keywords:

Clog game, cooperation, Ability, children aged 4-5 years

Abstract

. Good cooperation is a collaboration that can achieve certain indicators, namely: 1) children are able to    interact with the group, 2) children can complete tasks and help each other's peers, 3) children are able to help in the group to achieve common goals. The conditions in the field are very different from the cooperation indicators, around 4 out of 14 children aged 4-5 who have not yet shown the nature of cooperation because they continue to do something individually. This study uses class action research (PTK) to explain the efforts made to improve the ability to cooperate in clog games in groups. The results were declared successful, proven at the end of the cycle of 12 children aged 4-5 years who experienced an increase through clog games in Al-Faqih Islamic Kindergarten with evidence that children who had achieved a success indicator of 85% were concluded to be significantly successful.

Downloads

Download data is not yet available.

References

B. Fish, “Pengembangan Perilaku Sosial Anak Dalam Aspek Kerjasama di Taman Kanak-Kanak ,” vol. 2507, no. February, pp. 1–9, 2020.

R. W. T. Utami, M. Hanafi, and P. G. Kriswoyo, “Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Peningkatan Percaya Diri Pada Anak Usia Pra Sekolah (4-5 Tahun) Di Pendidikan Anak Usia Dini Insan Harapan Klaten,” Soedirman J. Nursing), vol. 12, no. 2, pp. 84–92, 2017.

N. Afrianti, M. Pembelajaran, S. E. Anak, and A. Pendahuluan, “Permainan Tradisional , Alternatif Media Pengembangan Kompetensi Sosial-Emosi Anak Usia,” pp. 1–12, 2003.

A. R. Nisa, P. Patonah, Y. Prihatiningrum, and R. Rohita, “Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 4-5 Tahun: Tinjauan Pada Aspek Kesadaran Diri Anak,” J. Anak Usia Dini Holistik Integr., vol. 4, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.36722/jaudhi.v4i1.696.

I. D. Saputri and M. Maemonah, “Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia Dini Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Klasik Bakiak Perspektif Epistemologi,” WISDOM J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 2, pp. 176–195, 2023, doi: 10.21154/wisdom.v4i2.6686.

S. Marlina, “Peningkatan Sikap Sosial Anak Usia Dini Melalui Permainan Puzzle Buah Di Taman Kanak-Kanak Aisyiyah 1 Bukittinggi,” Pedagog. J. Ilmu Pendidik., vol. 14, no. 2, p. 109, 2014, doi: 10.24036/pedagogi.v14i2.4319.

H. Kustiyam, “Penerapan Metode Permainan Tradisional Untuk Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Pada Anak Kelompok B Tk Candra Siwi Tama Kota Madiun,” J. Care, vol. 5, no. 1, pp. 29–38, 2017.

N. Hadaina and G. Astawan, “Instrumen Kemampuan Kerjasama Anak Kelompok B Taman Kanak-Kanak,” J. Lesson Learn. Stud., vol. 4, no. 1, pp. 8–12, 2021.

U. Ningsih and M. Arzani, “Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Pada Anak Kelompok A .1 Melalui Permainan Tradisional Bakiak Di Tk ‘ Aisyiyah Bustanul Athfal Lekok,” JR-PGSD J. Rinjani Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 31–34, 2023.

D. M. Irvanda, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Melalui Kegiatan Outbond Pada Anak Kelompok B,” pp. 1–15, 2015.

N. Hasanah, “Meningkatkan Kemampuan Kerjasama Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Kegiatan Fun Cooking,” Skripsi, 2020.

A. Wulandari and S. Suparno, “Pengaruh Model Problem Based Learning terhadap Kemampuan Karakter Kerjasama Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 2, p. 862, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v4i2.448.

A. N. Shofiah and F. Fauzi, “Pengembangan Kemampuan Kerjasama Anak Usia Dini Melalui Fun Games Circle,” J. Ilm. Potensia, vol. 8, no. 1, pp. 207–21Shofiah, A. N., Fauzi, F. (2023). Pengemba, 2023, doi: 10.33369/jip.8.1.207-218.

P. W. S, I. R. Kartika, and W. Sartika, “Permainan Tradisional Riau: Lulu Cina Buta dalam Meningkatkan Keseimbangan Pada Anak Usia Pre-School,” REAL Nurs. J., vol. 6, no. 3, p. 213, 2023, doi: 10.32883/rnj.v6i3.2795.

N. Tryana, I. Inmaryanto, and M. Sari, “Penggunaan Permainan Bakiak Dalam Meningkatkan Motorik Kasar Kelompok B TK Mutiara Kecamatan Siak Hulu Kabupaten Kampar,” Ar-Raihanah J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 2, no. 1, pp. 37–51, 2022, doi: 10.53398/arraihanah.v2i1.131.

A. M. Fauni, “Pengaruh Permainan Bakiak Terhadap Perkembangan Sosial Anak Kelompok B (Usia 5-6 Tahun) Di Tk Nusa Indah Palembang,” PERNIK J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 2, no. 1, pp. 40–51, 2020, doi: 10.31851/pernik.v2i2.4179.

Bahari, H. 2013. Permainan-Permainan Perangsang Karakter Positif Anak. Yogyakarta PT. Diva Press

W. Purnamasari, R. S. Wulandari, and E. Lestari, “Melalui Permainan Tradisional Bakiak Beregu,” J. Mentari, vol. 3, no. 1, pp. 48–57, 2023.

S. A. Rachman and S. Mujtahidin, “Analisis Permainan Bakiak Terhadap Kemampuan Kerjasama Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Ilm. Glob. Educ., vol. 4, no. 1, pp. 296–300, 2023, doi: 10.55681/jige.v4i1.589.

I. R. Prabandari and F. Fidesrinur, “Meningkatkan Kemampuan Bekerjasama Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bermain Kooperatif,” J. Anak Usia Dini Holistik Integr., vol. 1, no. 2, p. 96, 2021, doi: 10.36722/jaudhi.v1i2.572.

I. F. F. Sumual, P. Sularso, and Budiyono, “Upaya Menumbuhkan Rasa Solidaritas Kebangsaan Anak

Usia Dini melalui Permainan Bakiak,” Citizsh. J. Pancasila dan Kewarganegaraan, vol. 7, no. 2, pp. 117–124, 2020, [Online]. Available: http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/citizenship/article/view/5922

W. Lestari and C. A. Andira, “Implementasi Sikap Kerjasama Pada Permainan Bakiak,” GENTA MULIA J. Ilm. Pendidik., vol. 12, no. 1, pp. 268–269, 2021.

M. P. Putri, “Meningkatkan Kerjasama Melalui Permainan Bakiak Pada Anak Kelompok Usia 3-4 Tahun Di Kelompok Bermain (Kb) ‘Khanza Kids’ Tegaldowo Gemolong Sragen Tahun Ajaran 2012/2013,” p. Naskah Publikasi, 2013.

I. Hima and A. Salim, “Improving Early Childhood Cooperation Ability Through Whirlwind Games at Rodhatul Athfa,” Acad. Open, vol. 6, pp. 1–12, 2021, doi: 10.21070/acopen.6.2022.2333.

Moeslichatoen. (2004). Metode Pengajaran di Taman Kanak-Kanak. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Posted

2025-08-27