An Implementation of Collage Activities Using Natural Materials Media in Developing Fine Motor Skills in Children Aged 5-6 Years at Al-Faqih Islamic Kindergarten, Pilang
Penerapan Kegiatan Kolase Menggunakan Media Bahan Alam dalam Mengembangkan Motorik Halus pada Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Al-Faqih Pilang
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9192Keywords:
Collage, Natural Materials, Fine Motor, Early ChildhoodAbstract
This study analyzes the implementation of collage activities using natural materials to develop fine motor skills in children aged 5–6 at TK Islam Al-Faqih Pilang. Using a qualitative phenomenological approach, data were gathered from the principal, teachers, and 17 students through observation, interviews, and documentation. Results show that natural materials such as banana leaves, seeds, and twigs effectively enhance fine motor skills like cutting, pasting, and arranging. Teachers played a crucial role in planning and guiding the activities. Success factors included easy access to natural materials and active teacher involvement, while challenges included limited time, lack of tools, and minimal parental support. Overall, nature-based collage activities are both effective and enjoyable for improving young children’s fine motor development.
Downloads
References
Lydia Ersta Kusumaningtyas, Siti Bari’ah, “Meningkatkan Motorik Halus Melalui Kolase Dari Ampas Kelapa Pada Anak Tk Kelas B Usia 5-6 Tahun,” J. Audi, vol. 2, no. 2, pp. 76–82, 2018, doi: 10.33061/ad.v2i2.1972.
D. Ayuningrum, “2477-5576-1-Sm.2,” Meningkat. keterampilan Mot. halus anak kelompok b (5-6 thn) melalui kolase dengan bahan alam di tk cordova Bojongsari Depok., vol. 2, no. PSYCHO IDEA, pp. 98–108, 2017.
D. Hasna and K. Kamtini, “Analisis Kemampuan Motorik Halus pada Anak Usia 5-6 Tahun melalui Kegiatan Kolase,” J. Pelita PAUD, vol. 5, no. 2, pp. 171–177, 2021, doi: 10.33222/pelitapaud.v5i2.1259.
S. Nur Insana, W. Ismail, M. Marjuni, and A. Agusriani, “Pengaruh Kegiatan Kolase Terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun,” Jambura Early Child. Educ. J., vol. 4, no. 2, pp. 122–132, 2022, doi: 10.37411/jecej.v4i2.1240.
D. H. A. Fitri and F. Mayar, “Pelaksanaan Kemampuan Motorik Halus Anak melalui Kolase di Taman Kanak-Kanak,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 4, no. 2, pp. 1011–1017, 2020, [Online]. Available: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/563
A. C. Karyadi, A. E. Widosetyo, and B. R. Widiastuti, “Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun melalui Kegiatan Meronce,” vol. 1, no. 3, pp. 204–210, 2024.
T. Vaneza and D. Suryana, “Pengaruh Kolase Kapas Terhadap Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun di Taman Kanak-Kanak Bunda Tunas Harapan Kabupaten Pasaman,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 4, no. 1, pp. 572–580, 2020, [Online]. Available: https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/501/470
K. Hengki Primayana Sekolah Tinggi Agama Hindu Negeri Mpu Kuturan Singaraja, “Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Berbantuan Media Kolase Pada Anak Usia Dini,” PURWADITA J. Agama dan Budaya, vol. 4, no. 1, pp. 91–100, 2020, [Online]. Available: http://jurnal.stahnmpukuturan.ac.id/index.php/Purwadita
E. Hermawati, “Penggunaan Model Pembelajaran Bermain Kolase Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Siswa,” J. Educ., vol. 8, no. 4, pp. 1683–1689, 2023, doi: 10.31949/educatio.v8i4.3201.
N. R. Puspitasari and I. Zultiar, “Penggunaan teknik kolase terhadap kemampuan motorik halus anak usia 5-6 tahun PAUD Warci Jaya tahun ajaran 2017-2018,” Utile J. Kependidikan, vol. 4, no. 1, p. 50, 2018.
K. Nisa, “Implementasi penggunaan kolase dalam meningkatkan motorik halus anak usia dini,” J. Paradig., vol. 12, no. 01, pp. 138–151, 2021.
L. R. Adawiah et al., “Problematika Pelaksanaan Bermain Kolase dalam Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia Dini pada Masa Pandemi Covid-19,” Early Child. Educ. J., vol. 1, no. 2, pp. 492–502, 2023.
D. I. Ra and S. Baregbeg, “PENGARUH PENGGUNAAN KOLASE TERHADAP KEMAMPUAN MOTORIK HALUS ANAK USIA 4-5 TAHUN,” vol. 2, no. 1, pp. 133–145, 2024.
N. Made, A. Setiari, W. Suyanta, W. I. G. Suryawan, and N. Hikmah, “Pengembangan Kemampuan Motorik Halus Pada Anak Dengan Aktivitas Kolase Daun Kering,” vol. 1, 2024.
E. Suryati, “Pelaksanaan Proses Pembelajaraan Mewarnai Gambar untuk Mengembangkan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun di PAUD Suhada Galing Tahun Pelajaraan 2022-2023,” J. Lunggi J. Literasi Unggulan Multidisipliner, vol. 2, no. 1, pp. 126–136, 2024.
N. K. Suarmini, I. W. Suyanta, and I. B. K. Sindu Putra, “Stimulasi Kemampuan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Kegiatan Membuat Alat Permainan Edukatif,” Gener. Emas, vol. 5, no. 2, pp. 43–55, 2022, doi: 10.25299/ge:jpiaud.2022.vol5(2).10217.
A. Oktarina, S. Sa’idy, W. Anggraini, and B. Susilawati, “Penggunaan Media Kolase Dalam Mengembangkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun,” Al-Athfaal J. Ilm. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 3, no. 2, pp. 187–200, 2020, doi: 10.24042/ajipaud.v3i2.7408.
Sumarni, Nurhasanah, I. M. S. Astawa, and M. Tahir, “Penerapan Kegiatan Bermain Kolase Menggunakan Bahan Alam untuk Meningkatkan Perkembangan Motorik Halus Anak,” J. Classr. Action Res., vol. 5, no. 2, 2023, [Online]. Available: https://www.jppipa.unram.ac.id/index.php/jcar/article/view/3049
N. I. Pradiptya and K. Dian, “Kegiatan Kolase Dengan Bahan Alam (Daun Kering) Untuk Menstimulasi Aspek Perkembangan Motorik Halus Pada Anak Usia 3-4 Tahun Di Pocenter,” Peran. Dan Manfaat Ape Untuk Mendukung Kreat. Anak Usia Dini, vol. 9, no. 2, pp. 200–209, 2023, [Online]. Available: https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/bunayya/article/view/1699
J. Ilmiah and W. Pendidikan, “1 , 2 1,2,” vol. 10, no. 15, pp. 652–660, 2024.
F. Wulandari, “JOURNAL OF EDUCATIONAL REVIEW AND RESEARCH Pemanfaatan Lingkungan sebagai Sumber Belajar Anak Sekolah Dasar (Kajian Literatur),” J. Educ. Rev. Res., vol. 3, no. 2, pp. 105–110, 2020.
W. Anggraini, D. Septiana, and Suwanti, “Penggunaan Bahan Alam Dan Barang Bekas Sebagai Media Kolase Untuk Mengembangkan Kemampuan Motorik Halus Anak Kelompok Firdaus Di Tk Al-Furqon Campang Tiga Kecamatan Kota Agung Kabupaten Tanggamus,” vol. 1, no. 1, pp. 59–74, 2023, [Online]. Available: http://jurnal.stittanggamus.ac.id/index.php/ATH-THALIB
I. N. Sdn, B. Trowulan, and M. Regency, “Article History: Received: July 10,” vol. 2, no. 4, pp. 1367–1375, 2024.
R. Rosiyanah, Y. Yufiarti, and S. M. Meilani, “Pengembangan Media Stimulasi Sensori Anak Usia 4-6 Tahun Berbasis Aktivitas Bermain Tujuh Indera,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 941–956, 2020, doi: 10.31004/obsesi.v5i1.758.
F. Azrina and A. Akrim, “Strategi Guru Dalam Meningkatkan Motorik Halus Anak Melalui Kegiatan Menggambar Dan Klolase Di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 17 medan,” J. Raudhah, vol. 11, no. 1, pp. 73–87, 2023, doi: 10.30829/raudhah.v11i1.2847.
Hendrawati, “No Anailís ar struchtúr covariance ar tháscairí a bhaineann le sláinte i measc daoine scothaosta sa bhaile dírithe ar dhearcadh sláinte suibiachtúilTitle,” J. Akunt., vol. 11, 2017.
H. Anak, U. Dini, and I. Ponorogo, “Kata Kunci : Orang Tua, Stimulasi, Motorik Halus,” 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
