The Influence of Digital Storytelling on the Cognitive Development of 5-6 Year Old Children at RA Darul Arqom
Pengaruh Storytelling Digital Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di RA Darul Arqom
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9184Keywords:
Early Childhood Education, Cognitive Development, Digital StorytellingAbstract
This study aims to determine the effect of digital storytelling on the cognitive development of children aged 5–6 years at RA Darul Arqom. Using a quantitative method with a one-group pretest-posttest design, data were collected through observation and analyzed using normality tests, t-tests, and F-tests with SPSS. The results showed a significant increase in post-test scores compared to pre-test scores. The normality test showed that the data were normally distributed (Sig. = 0.257), the F-test yielded a significance of 0.000, and the t-test showed significant results (p < 0.05). This proves that digital storytelling has a positive effect on children's cognitive development, especially critical thinking skills, problem solving, and understanding of cause and effect.
Downloads
References
A. Hulu, T. Sagala, and F. Nababan, “Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Usia 5-6 Tahun di TK Cerdas Ceria,” journal aripafi, vol. 2, no. 1, pp. 180-181, 2024.
Zulwati, P. Rahma, and Fatmawati, “Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book Untuk Meningkatkan Perkembangan Kognitif anak Usia 5-6 Tahun di TK Aba 42 GBA,” Jurnal Golden Age, vol. 6, no. 2, p. 636, 2022.
Sianipara, Audia, Nursihab, and R. Deni, “Efektifitas Ape Maze Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun,” ABATA (Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini), vol. 2, no. 2, p. 211, 2022.
Permendikbud dan R. I, “Kurikulum 2013 Pendidikan Anak Usia Dini Nomor 146,” 2014.
Pratiwi and Fadhilah, “Pengaruh Digital Storytelling Terhadap Kemampuan Menyimak Cerita Anak Pada Kelompok B di TK Aisyiyah Cambaya Kabupaten Gowa,” Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, vol. 8, no. 11, pp. 229-230, 2024.
R. Rahayu, Mustaji and B. S. Bachri, “Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android dalam Meningkatkan Keaksaraan,” Jurnal Obsesi, vol. 6, no. 4, p. 3401, 2022.
E. Nurelah and L. Nuraeni, “Digital storytelling : Penerapan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia 5-6 tahun,” Ceria, vol. 7, no. 2, p. 146, 2024.
Bj, Amirah and Nur, “Meningkatkan Kemampuan Menyimak Pada Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Digital Storytelling,” Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Pembelajaran, vol. 5, no. 2, p. 1348, 2023.
Hikmah, Koeswantono, and d. Karnadi, “Development of Compassion Learning Through Digital Stories For Early Childhood in The Covid 10 Pandemic,” Slam Media and Education In The Digital Era, pp. 330-335, 2022.
Karina, F. Monica, and M. Munif, “Efektivitas Digital Storytelling Untuk Pengenalan Empati Pada Anak Usia Dini,” Golden Age, vol. 5, no. 1, pp. 81-84, 2021.
Anggraini, “Pengembangan Kemampuan Berpikir Kritis Anak Usia Dini Melalui Storytelling di TK Amartani Bandarlampung,” Jurnal Pengabdian Dharma Wacana, vol. 1, no. 1, pp. 17-23, 2020.
N. Solichah and R. Hidayah, “Digital Storytelling Untuk Kemampuan Bahasa Anak,” Jurnal Intervensi Psikologi, vol. 14, no. 2, pp. 130-137, 2022.
S. Cania, R. Novianti and D. Chairilsyah, “Pengaruh Media Glowing Cityterhadap Kemampuan Mengenal Bentuk Geometripada Anak Usia Dini,” Aulad : Journal on Early Childhood, vol. 3, no. 1, p. 55, 2020.
Akbar, P. S. Mutmainnah, and P. F. Eka, “Pengaruh Metode Bercerita Terhadap Perilaku Kemandirian Anak Usia 4-5 Tahun di RA Miftahul Ulum Subang,” Jurnal Pelangi, vol. 6, no. 1, p. 90, 2024.
Widoyoko and P. Eko, “Teknik Penyusunan Instrument Penelitian,” Pustaka Pelajar, Yogyakarta, 2017.
Sugiyono, “metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D,” Alfabeta CV, Bandung, 2019.
L. W. P. Lestari, R. R. Putri and R. Wati, “Pengaruh Storytelling Menggunakan Media Boneka Jari terhadap Perkembangan Bahasa Inggris Anak Usia Dini,” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, vol. 7, no. 4, p. 15347, 2024.
R. Cyrus and R. Nitin, “Ibm SPSS Exact Tests,” no. [Online]. Available: http://www.spss.co.jp/medical/tutorial/04.html ??? , p. 1–236, 2011.
S. Mawaddah and S. Pohan, “Pengaruh Penggunaan Pasir Berwarna terhadap Perkembangan Kognitif Anak,” Murhum ; Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, p. 106, 2024.
H. Zaini and a. K. Dewi, “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Anak Usia Dini,” Raudhatul Athfal J. Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol. 4, no. 2, pp. 81-96, 2017.
Ramadhani and N. A. S. Yuliastri, “Penanaman Nilai-Nilai Karakter melalui Kegiatan Storytelling dengan Menggunakan Cerita rakyat Sasak pada Anak Usia Dini,” Jurnal Obsesi , vol. 3, no. 1, p. 153, 2019.
R. Hidayah, “Digital Storytelling Untuk Kemampuan Bahasa Anak,” Jurnal Intervensi Psikologi, vol. 14, no. 2, p. 137, 2022.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
