The Use of Story-Based Illustrated Crossword Puzzles on the Reading Comprehension Skills of Grade III Elementary School Students
Penggunaan Media Teka-Teki Silang Bergambar Berbasis Cerita terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas III Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9170Keywords:
Illustrated Crossword Puzzle Media, Reading Comprehension, StoryAbstract
This study aims to introduce story-based picture crossword puzzle media and support learning that involves students' reading comprehension skills. The method used in this study is a quantitative method of the Pre Experimental type with a One Group Pretest-Posttest Design. The population in this study were grade III students of SDN Lebo Sidoarjo and 38 students were used as samples. The data collection technique used was interviews and tests consisting of pretest and posttest. The analysis technique in this study used the nonparametric Wilcoxon Signed Ranks Test with the help of IBM SPSS Statistics. The results of the study showed that story-based picture crossword puzzle media can provide a significant influence as seen from the Wilcoxon Signed Ranks Test analysis obtained a p-value of 0.046 less than 0.05 and an increase in pretest to posttest values so that the media is worthy of consideration as a solution.
Downloads
References
M. F. A. Aziz and A. Alfurqan, “Penggunaan Media Teka Teki Silang (TTS) dalam Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan Tambusai, vol. 7, no. 3, pp. 23164–23169, 2023, [Online]. Available: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/10270%0Ahttps://jptam.org/index.php/jptam/article/download/10270/8254
Dalman, Keterampilan Membaca. Rajawali Pers, 2021.
A. Mumpuni, “Epistemik Calon Guru Sd Dalam Mempersiapkan Pembelajaran Keterampilan Membaca Pemahaman,” Pena Anda: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 1–9, 2023, doi: 10.33830/penaanda.v1i1.4902.
I. T. Nopriani, H., & Pebrianti, Membaca Komprehensif, Pertama. Deepublish Publisher, 2021.
S. Sunarti, Pembelajaran Membaca Pemahaman di Sekolah Dasar, Pertama. PT. Nurhidayah, 2021.
Sunarto, “Peningkatan Keterampilan Membaca pada Siswa Kelas IV SD Negeri 40 Tombo-Tombolo Kabupaten Jeneponto,” Universitas Muhammadiyah Makassar, 2020.
Adinda Dwi Damayanti and Ibnu Muthi, “Penerapan Media Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Pada Pelajaran Bahasa Indonesia,” Katalis Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan dan Matematika, vol. 1, no. 3, pp. 211–225, 2024, doi: 10.62383/katalis.v1i3.590.
A. Nurdiansyah, A. Gunawana, and M. Z. Sari, “Pengaruh Media Pembelajaran Teka-Teki Silang Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam,” Lentera : Jurnal Kajian Bidang Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 3, no. 2, pp. 59–65, 2023, doi: 10.56393/lentera.v3i2.1826.
L. A. Wulansari, F. Agustini, and D. E. Handayani, “Pengembangan Media Etilang (Evaluasi Teka-Teki Silang) Pada Materi Sistem Pernapasan Kelas V Sekolah Dasar,” Wawasan Pendidikan, vol. 4, no. 2, pp. 474–483, 2024, doi: 10.26877/jwp.v4i2.18717.
L. M. Nikmah, “Pengembangan media teka teki silang bergambar berbasis teams games tournament materi Sumber Energi Sekolah Dasar,” Jpgsd, vol. 7, no. 2, pp. 2760–2770, 2019.
R. Yuningsih and R. Kurniasari, “Pengaruh Edukasi Gizi Melalui Media Bergambar Dan Permainan Terhadap Pengetahuan Gizi Seimbang Pada Anak Sekolah Dasar (Suatu Pendekatan Studi Literature Review),” Hearty, vol. 10, no. 1, p. 1, 2021, doi: 10.32832/hearty.v10i1.4786.
L. B. Girsang and Rosliani, “penerapan Model Kooperatof dengan media Teka-Teki Sislang dalam Pembelajaran Menulis: Penelitian Subjek Tunggal Terhadap Pemelajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA) Tingkat Sekolah Menengah Kejuruan di SMK Negeri 1 Pematang Silimahuta,” Jurnal Pendidikan Tambulasai, vol. 8, no. 1, pp. 9835–9842, 2014, [Online]. Available: https://lens.org/084-922-203-988-214
W. S. Dhenada Aprillya Saputri, “Analisis keterampilan membaca pemahaman siswa kelas iii sekolah dasar dalam konteks implementasi program literasi sekolah,” Jpgsg, vol. 12, pp. 29–39, 2024.
V. W. Sujarweni, Metodologi Penelitian, Pertama. Yogyakarta: Pustaka Baru Press, 2024.
S. Z. Nisa, Enawar, and N. Latifah, “Analisis Kemampuan Membaca Pemahaman Berdasarkan Taksonomi Barret pada Siswa Kelas 4 SDN Karangharja 2,” Jurnal Pendidikan Tambusai, vol. 6, no. 1, pp. 7893–7899, 2022, [Online]. Available: https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3689
C. R. Syafitri and Mansurdin, “Model Cooperative Integrated Reading and Composition sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa di Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan Tambusai, vol. 4, no. 2, pp. 1335–1346, 2020, [Online]. Available: https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/600
F. Meilina, T. Dewi, and S. Hartati, “Pengembangan Media Teka-Teki Silang (Tts) Tematik Pada Proses Pembelajaran Semester Ganjil Untuk Peserta Didik Kelas Iii Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan MINDA, vol. 3, no. July, pp. 1–23, 2016.
Carolus Borromeus Mulyatno, “Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV SDN 56/1 Desa Aro Dengan Metode Circ,” Jurnal Pendidikan dan Konseling, vol. 4, pp. 1349–1358, 2022.
Theresia, M., Rahimah, A., Aulia, W., Pendidikan, I., & Selatan, T. (n.d.). RESPON SISWA DI SEKOLAH DASAR NEGERI 200111 PADANGSIDIMPUAN TERHADAP PENGGUNAAN MEDIA TTS DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
