Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effectiveness of Monopoli Jelajah Nusantara on Collaboration Skills of Elementary School Students

Efektivitas Media Monopoli Jelajah Nusantara Terhadap Keterampilan Kolaborasi Siswa Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9093

Keywords:

Monopoli Jelajah Nusantara, Collaboration Skills, SDGs 4 : Quality Education

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the Monopoli Jelajah Nusantara learning media in improving the collaboration skills of elementary school students. The research method used is a quasi-experimental method with a pre-experimental design in the form of a one-group pre-test post-test. The study was conducted at SDN Karangbong with a total sample of 26 students, consisting of 12 male students and 14 female students. Data collection techniques used saturated sampling, and data analysis techniques employed the Paired Sample T-test. The pre-test results showed an average score of 66.42, while the post-test results indicated an average score of 85.62. There was an increase of 28.92% in the pre-test and post-test results. From the pre-test and post-test results, it can be concluded that the Monopoli Jelajah Nusantara learning media can be used effectively to improve the collaboration skills of fourth-grade students at SDN Karangbong. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. I. M. Agustina, E. A. Ismaya, and I. A. Pratiwi, “Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Karakter Peduli Sosial Anak,” J. Basicedu, vol. 6, no. 2, pp. 2547–2555, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i2.2465.

R. N. Oktaviani, “Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Berbasis Lesson Study Untuk Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Dan Kolaborasi Mahasiswa Pada Mata Kuliah Perencanaan Pembelajaran Di Sd,” ELSE (Elementary Sch. Educ. Journal) J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 6, no. 2, p. 257, 2022, doi: 10.30651/else.v6i2.11095.

D. W. Johnson and R. T. Johnson, Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning, 4th ed. Allyn & Bacon, 1994.

A. L. Hakim, R. Puspitasari, M. K. Sianturi, H. Tuasikal, Busnawir, and S. Sumiyati, Keterampilan Pembelajaran Abad 21 : Menuju SDM Unggul dan Tangguh. Indramayu: Penerbit Adab, 2023.

L. Amelia1, S. A. Nurfatimah2, and S. Hasna3, “ELSE (Elementary School Education Journal) Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar IMPLEMENTASI MANAJEMEN KURIKULUM DAN PEMBELAJARAN BERBASIS KONSEP PENDIDIKAN KARAKTER,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 6, pp. 277–299, 2022, doi: https://doi.org/10.30651/else.v6i2.11095.

Y. Fitriadi and R. Fahmy, “Kolaborasi Model Quadpel Helix Dalam Pengembangan Smart City; Sebuah Tinjauan Teoritis,” Jesya, vol. 5, no. 2, pp. 2568–2582, 2022, doi: 10.36778/jesya.v5i2.825.

(2023) Risma & Mawardi., “Pengembangan Media Pembelajaran Mojenu ‘Monopoli Jelajah Nusantara’ Menggunakan Kartu QR-Code Pada Mata Pelajaran IPS Terintegrasi Model Pembelajaran Teams Games Tournament Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi SIswa Kelas 5 Sekolah Dasar,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 1, pp. 4714–4717, 2023, [Online]. Available: https://repository.uksw.edu//handle/123456789/30924

C. Sipahutar, “Penerapan model pembelajaran problem based learning (PBL) dalam blended learning untuk meningkatkan kemampuan kolaborasi, keterampilan berpikir kritis, dan penguasaan konsep matematika kelas IV sekolah dasar xyz Jakarta,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 07 nomor 0, 2022, doi: https://doi.org/10.23969/jp.v7i2.6322.

F. Adhiati, R. Triwoelandari, and M. K. Nawawi, “Pengembangan LKS Pembelajaran IPA Berbasis STEM untuk Meningkatkan Kemampuan Berkolaborasi Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar,” ELSE (Elementary Sch. Educ. Journal) J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, pp. 146–154, 2023, doi: 10.30651/else.v7i1.13784.

A. A. P. Pratama, M. Zainuddin, and S. Sutansi, “Pengembangan Media Monopoli Edukatif Materi Keberagaman Budaya Dengan Penguatan Karakter Cinta Tanah Air di Sekolah Dasar,” Sekol. Dasar Kaji. Teor. dan Prakt. Pendidik., vol. 30, no. 2, p. 97, 2021, doi: 10.17977/um009v30i22021p097.

D. Ifriani and Rahmiati, “Pengembangan Media Monopoli Berbasis Barcodepada Pembelajaran IPAS di Kelas VSekolah Dasar,” Didakt. J. Kependidikan, vol. 13 Nomor 4, 2024, doi: https://doi.org/10.58230/27454312.998.

J. W. Creswell and J. D. Creswell, Research Design : Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, 5th ed. Thousand Oaks: SAGE Publications, 2018.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2021.

D. Lingkungan, D. Cileungsi, and K. Cileungsi, “Efektivitas Pembukuan Terhadap Kinerja Keuangan Pada Toko Ritel,” vol. 4, no. X, pp. 7029–7038, 2024.

N. Khotimah, “Pengaruh Kualitas Sistem, Kualitas Layanan, dan Kualitas Informasi Pada Aplikasi Mobile JKN Terhadap Kepuasan Peserta BPJS Kesehatan Di Wilayah JABODETABEK,” J. Akunt. dan Manaj. Bisnis, vol. 2, no. 2, pp. 69–76, 2022, doi: https://doi.org/10.56127/jaman.v2i2.182.

M. M. Ir. Syofian Siregar, Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta, 2013.

M. S. Hapudin, Teori Belajar dan Pembelajaran : Menciptakan Pembelajaran yang Kreatif dan Efektif. Prenada Media, 2021.

Posted

2025-08-29