Improving The Language Skills Children of 5 - 6 Years Through Poetry Activity Recitation at TK ABA 7 Tanggulangin Sidoarjo
Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia 5 - 6 Tahun Melalui Kegiatan Bersyair Di TK ABA 7 Tanggulangin Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9059Keywords:
language skills, Early Childhood, Poetry RecitationAbstract
The language skills of children aged 5–6 years at TK ABA 7 Tanggulangin Sidoarjo are still relatively low. This Classroom Action Research (CAR) aims to improve children's language abilities through the method of reciting rhymes. In the learning process, the teacher acted as the main instructor, while the researcher served as an observer and assistant to ensure smooth implementation and achievement of success indicators. The results of the study show a significant improvement in children's language skills: pre-cycle (38%), cycle I (56%), and cycle II (67%). The rhyming method proved effective in encouraging critical thinking, creativity, self-confidence, vocabulary development, and reading skills in children. In conclusion, this CAR successfully enhanced the language abilities of 5–6-year-old children at TK ABA 7 Tanggulangin Sidoarjo through the use of the rhyming method.
Downloads
References
Y. Cristy, “PERKEMBANGAN BAHASA PADA ANAK,” vol. 3, no. 2, 2017.
A. J. K. Ramadhan, D. N. Agustina, N. Fauzia, R. A. Sitindaon, S. R. Nuraeni, dan M. W. Rizkyanfi, “Keterampilan Bahasa Indonesia untuk Kesuksesan Karir di Era Digital,” IMEIJ, vol. 5, no. 2, hlm. 2442–2450, Mei 2024, doi: 10.54373/imeij.v5i2.1062.
S. Kamilah, “PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBAHASA ANAK USIA DINI MELALUI MEMBACA NYARING DI TAMAN KANAK-KANAK AL MUKMIN BALIKPAPAN,” vol. 4, no. 1, 2020.
E. M. Sari, “MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBICARA MELALUI LIRIK LAGU”.
“Prof. Dr. Iskandarwassid, Dr. H. Dadang Sunendar, Strategi Pembelajaran Bahasa Iskandarwassid & Dadang Sunendar Perpustakaan Pascasarjana IAIN Kediri. Diakses (3 Januari 2025)..pdf.”
M. Rifki dan T. Alawiyah, “Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Melalui Metode Bernyanyi Dengan Menggunakan Media Gambar Pada Kelompok B paud Kediri I”.
F. H. Setyawan, “Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Model Pembelajaran Audio Visual Berbasis Android”.
B. C. Wulandari dan F. Hayuningtyas, “MENINGKATKAN KEMAMPUAN BAHASA EKSPRESIF MENGGUNAKAN METODE BERCERITA,” vol. 1, no. 1, 2021.
T. Andriani, “REVITALISASI NASKAH SYAIR: SEBUAH SOLUSI DALAM PENGEMBANGAN KREATIVITAS MAHASISWA UNTUK MENCINTAI BUDAYA LOKAL,” JBS-JPBSP, vol. 15, no. 1, hlm. 26, Apr 2015, doi: 10.17509/bs_jpbsp.v15i1.796.
A. Nuruddin, “Analisis Keindahan Syair Modern Karya Mahmud Sami al-Barudi,” JILSA, vol. 6, no. 1, hlm. 49–63, Apr 2022, doi: 10.15642/jilsa.2022.6.1.49-63.
“media pembelajaran pendidikan anak usia dini (2021).pdf.”
“Tuti Andriani_REVITALISASI NASKAH SYAIR SEBUAH SOLUSI (2019).pdf.”
Citra Prasiska Puspita Tohamba dan Ukbayana Ukbayana, “Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Melalui Metode Bercerita,” jdan, vol. 2, no. 2, hlm. 255–269, Agu 2024, doi: 10.47861/jdan.v2i2.1252.
“R. Sulistyawati and Z. Amelia, ‘Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Melalui Media Big Book,’ J..pdf.”
“Kholilullah, Hamdan, Heryani _perkembangan bahasa pasa anak usia dini_AKTUALITA jurnal penelitian sosial dan keagamaan (2021).pdf.”
M. Waruwu, “Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan,” JIPP, vol. 9, no. 2, hlm. 1220–1230, Mei 2024, doi: 10.29303/jipp.v9i2.2141.
I. I. Saliya, E. Kuntarto, dan S. Noviyanti, “ANALISIS TINGKAT KETERAMPILAN BERBICARA SISWA KELAS IV PADA MUATAN PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR,” j.n.a.pendidik., vol. 8, no. 2, hlm. 330–337, Nov 2023, doi: 10.52060/mp.v8i2.1440.
Y. Jafar and M. Surganingsih, “PENGEMBANGAN KEMAMPUAN BERBICARA ANAK USIA 5-6 TAHUN (STUDI PADA RA JAMIATUL KHAER KOTA MAKASSAR),” TEMATIK, vol. 5, no. 2, pp. 101–107, 2020.
T. Masliati, A. Afifah, N. Yuniawati, and S. Badariyah, “Upaya Meningkatkan Perkembangan Bahasa Melalui Metode Bercerita Dan Kartu Lacak Bergambar,” INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, vol. 3, no. 3, pp. 11418–11425, 2023.
S. Sarjiyani, “Meningkatkan kemampuan menyimak melalui metode bercerita dengan media gambar pada anak kelompok B di TK Negeri Pembina Bantul,” Jurnal Pendidikan Anak, vol. 9, no. 1, pp. 70–78, 2020.
S. Wulyani, A. K. S. Djibran, and K. P. Lamadang, “Peningkatan Kemampuan Berbicara Anak Kelompok B Menggunakan Metode Cerita Bergambar,” JURNAL PENDIDIKAN GLASSER, vol. 6, no. 1, pp. 121–133, 2022, doi: 10.32529/glasser.v6i1.1520.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
