Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.31316/esjurnal.v12i2.4499
Preprint / Version 1

Students' Perceptions of the Use of Quizizz as a Tool for Evaluating Learning Outcomes at SDN Wonokasian 2 Sidoarjo

Persepsi Peserta Didik Terhadap Pemanfaatan Quizizz Sebagai Alat Evaluasi Hasil Belajar di SDN Wonokasian 2 Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9045

Keywords:

Learning Evaluation, Learner Perception, Quizizz

Abstract

This study aims to analyze Grade IV students’ perceptions of using Quizizz as a medium for assessing learning outcomes in an elementary school context. The research employed a quantitative descriptive design with a survey approach. The sample consisted of 18 students from SDN Wonokasian 2, selected through purposive sampling. Data were collected using a closed questionnaire based on a 5-point Likert scale and analyzed with descriptive statistics by calculating percentages, frequencies, and mean scores, then compared with the ideal score to determine perception categories. The results showed that the overall student perception of Quizizz was in the good category (72.22%). Indicators of activity and learning motivation each scored 75.55% (good), satisfaction scored 71.11% (good), while ease of access scored 67.77% (quite good). These findings indicate that Quizizz is effective in enhancing active participation and creating enjoyable learning experiences, while also requiring adequate network infrastructure and student support.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. P. Ainun, H. S. Mawarni, N. N. Fauzah, and R. M. Raharja, “Peran pendidikan sebagai pondasi utama dalam menyikapi dekadensi moral pada generasi z,” Dewantara: Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, vol. 3, no. 1, pp. 14–24, 2024.

D. Lase, “Pendidikan di era revolusi industri 4.0,” Sundermann, vol. 12, no. 2, pp. 28–43, 2019.

W. Wardinur and F. Mutawally, “Peningkatan kompetensi guru melalui pelatihan pemanfaatan teknologi sebagai media pendukung pembelajaran di man 1 pidie,” Jurnal Sosiologi USK (Media Pemikiran & Aplikasi), vol. 13, no. 2, pp. 167–182, 2019.

J. Saepudin, “Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Pembelajaran Keterampilan di Madrasah Aliyah Negeri 1 Kabupaten Garut,” Penamas, vol. 32, no. 2, pp. 249–266, 2019.

L. Waruwu, A. M. Zebua, F. K. Lase, and O. Harefa, “Evaluasi Penggunaan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran di SMK: Tantangan, Peluang dan Solusi,” Journal of Education Research, vol. 5, no. 3, pp. 3790–3799, 2024.

H. Hermawansyah, M. Damopolii, and Y. Yuspiani, “Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran,” Edu Sociata: Jurnal Pendidikan Sosiologi, vol. 7, no. 1, pp. 731–738, 2024.

K. Dianti, M. Ulfah, A. Salam, G. Gunawan, and L. Luthfiyah, “Analisis Asesmen Diagnostik, Formatif dan Sumatif Serta Implikasinya terhadap Efektivitas Sistem Evaluasi Pendidikan,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), vol. 5, no. 2, pp. 555–565, 2025.

P. Rahmadani, “Digital Evaluation Of Islamic Education,” in Proceeding International Conference on Tradition and Religious Studies, 2024, pp. 656–666.

H. Khulud, “Efektivitas Penggunaan Aplikasi Quizizz sebagai Media Evaluasi Hasil Belajar Siswa,” TSAQOFAH, vol. 4, no. 2, pp. 804–816, Dec. 2023, doi: 10.58578/tsaqofah.v4i2.2385.

S. Nurjanah, P. I. Sayekti, V. Astuti, B. Sumardjoko, and E. Fauziati, “PERSPEKTIF CONNECTIVISME TERHADAP PENGGUNAAN MEDIA GAMIFIKASI DALAM PEMBELAJARAN DI SEKOLAH,” Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 9, no. 03, pp. 369–386, 2024.

T. Supriyatin, “Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Quizizz dalam Pembelajaran Matematika,” Journal of Nusantara Education, vol. 3, no. 2, pp. 19–29, 2024.

R. Nadiyah and M. Surur, “IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN BERBASIS GAME EDUKASI UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS BELAJAR DAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP,” Laplace: Jurnal Pendidikan Matematika, vol. 7, no. 1, pp. 248–263, 2024.

A. Marziah and M. Pd14, “Pengaruh Penerapan Pendekatan Chemo-Entrepreneurship (CEP) Terhadap Aktivitas Belajar dan Minat Peserta Didik dalam Berwirausaha pada Materi Laju Reaksi,” ILMU PENGETAHUAN DAN PEDAGOGI DALAM TERAPAN SERTA TEKNOLOGI, p. 103, 2023.

S. Suyuti and D. Septiandini, “IMPLEMENTASI MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM POSING & SOLVING (PPS) UNTUK MENINGKATKAN PEMAHAMAN NUMERIK SISWA SDN 2 TAMBUN MENGGUNAKAN MEDIA DAKOTA TRADISIONAL,” Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), vol. 7, no. 4, pp. 13809–13814, 2024.

N. Aeni and T. Wijayanti, “THE USE OF QUIZZIZ APPLICATION FOR LEARNING ASSESSMENT AT SMKN 10 MAKASSAR,” Pengabdian Kepada Masyarakat, vol. 2, no. 2, 2024, [Online]. Available: https://quizizz.zendesk.com

M. Cholik, “Peningkatan hasil belajar siswa melalui penggunaan quizizz sebagai alat pembelajaran interaktif di smk,” JIPI (Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika), vol. 8, no. 2, pp. 428–435, 2023.

F. Febrian and A. Hastuty, “Penerapan Algoritma Vernam Chiper Pada File Transfer Protocol Server Berbasis Php,” Jurnal Sintaks Logika, vol. 3, no. 3, pp. 45–52, 2023.

I. Sopwandin, F. A. Firdaus, D. Haryanto, N. Nurhakim, and T. L. Hakim, “Evaluasi Pembelajaran Tengah Semester pada Perguruan Tinggi Berbasis Quizizz,” JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, vol. 7, no. 1, pp. 1005–1010, 2024.

A. Prasetia and I. Sylvia, “Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Berbantuan Media Quizizz terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Sosiologi di Kelas X SMAN 1 Lembah Melintang,” Naradidik: Journal of Education and Pedagogy, vol. 2, no. 4, pp. 332–339, 2023.

U. Narimawati, “Metodologi Penelitian: Dasar Penyusun Penelitian Ekonomi,” Jakarta: Genesis, 2010.

M. C. D. Kurniawan and M. M. Huda, “Pengaruh penggunaan quizizz sebagai latihan soal terhadap hasil belajar siswa kelas V SD,” Jurnal Pena Karakter, vol. 3, no. 1, pp. 37–41, 2020.

D. Niarti, “IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN DARING PADA PEMBELAJARAN TEMATIK DI KELAS V SDN 225/IV KOTA JAMBI: Implementation Of Online Learning In Thematic Learning In Grade V SDN 225/IV Jambi City,” Jurnal Pendidikan Tematik Dikdas, vol. 6, no. 1, pp. 31–51, 2021.

Posted

2025-08-25