Assessing the Effectiveness of the SANTRI (Hospital Queue System) Application in Enhancing Healthcare Services at RSUD Sidoarjo
Efektifitas Aplikasi Santri (Sistem Antrian Rumah Sakit) Dalam Meningkatkan Kualitas Pelayanan Rumah Sakit di RSUD Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.9040Keywords:
Effectiveness, Digitalization, Service QualityAbstract
This study analyzes the effectiveness of the SANTRI Application (Integrated Hospital Administration and Queue System of Indonesia) in supporting digitalization of healthcare services at RSUD Sidoarjo. Effectiveness is assessed using Sutrisno’s (2007) five indicators: program understanding, timeliness, target accuracy, tangible change, and goal achievement. Employing a qualitative approach with Miles and Huberman’s interactive model, data were collected through semi-structured interviews with hospital staff, patients, IT teams, and internal document analysis. Findings show SANTRI improves administrative efficiency, reduces queues, and integrates data across units. However, challenges remain regarding digital literacy, accessibility for vulnerable groups, and optimization of system features. The study highlights both the benefits and limitations of digital transformation in regional hospitals, offering insights into how public service applications can enhance healthcare quality while identifying areas for further development.
Downloads
References
N. Maryam, “Mewujudkan Good Governance Melalu Palyanan Publik,” J. Ilmu Polit. dan Komun., vol. VI, no. 1, pp. 1–18, 2016.
B. Chapter, “B48E8F46-54E1-11Ed-9Add-000C29Cc32a6_Book Chapter Fk_Reduced”.
D. irwan hadi, “325912-Kebijakan-Manajemen-Pelayanan-Kesehatan-26565Ff9,” p. 276, 2020.
M. R. M. Lestari, “Metode Pengajaran Bahasa Arab,” J. Ekon. Region., vol. 19, no. 19, p. 19, 2009.
H. Margareth, “UU no 25 tahun 2009 pelayanan publik,” Экономика Региона, p. 32, 2017.
Udinus Semarang, “Etika profesi dan Legalitas Tenaga Kesehatan,” pp. 20–22, 2022, [Online]. Available: https://repository.dinus.ac.id/docs/ajar/mik_4_esensi_etika_profesi_rmik_baru_5.pdf
“Permen_Kes_Puskesmas_5Sep_2024 (1),” 2024.
F. A. Gustaman, “Aksesibilitas masyarakat miskin pengguna kartu indonesia sehat (KIS) terhadap layanan kesehatan pemerintah (studi di RSUD Dr.Tjitrowardojo kabupaten Purworejo),” pp. 18–57, 2009.
M. S. Ummah, “Analisis Kesehatan Lansia di Rumah,” Sustainability, vol. 11, no. 1, pp. 1–14, 2019.
N. Sri Rahayu, Y. Solihat, and E. Priyanti, “Efektivitas Dinas Tata Ruang Dan Permukiman Dalam Program Rehabilitasi Rumah Tidak Layak Huni Kabupaten Purwakarta (Studi Kasus Rumah Tidak Layak Huni Di Desa Cibening Kabupaten Purwakarta),” Din. J. Ilm. Ilmu Adm. Negara, vol. 8, no. 1, pp. 77–90, 2021.
R. W. Ratna Wardani, I. N. Muhammad, A. Z. Abidin, and D. Setiawan, “Optimalisasi Sim-Rs Dalam Pendaftaran Pasien Online Di Rsud Slg Kediri,” J. Kreat. dan Inov. (Jurnal Kreanova), vol. 2, no. 3, pp. 93–97, 2022, doi: 10.24034/kreanova.v2i3.5343.
Syaifullah, “Analisis Sistem Antrian Guna Meningkatkan Efektifitas Pelayanan Pada Rumah Sakit Islam Ibnu Sina Pekanbaru,” Manaj. Fak. Ekon., pp. 4–10, 2010.
Yayu Meida Putri R, “Analisis Sistem Antrian Guna Meningkatkan Efektivitas Waktu Pelayanan Pada Loket Pendaftaran Rawat Jalan Rumah Sakit Umum Jampang Kulon,” p. 70, 2020.
J. Beno, A. Silen, and M. Yanti, “Analisis Kesehatan Lansia di Rumah,” Braz. Dent. J., vol. 33, no. 1, pp. 1–12, 2022.
R. Sugiyana, D. Kurniansyah, and M. F. Rizki, “Efektivitas Program Keluarga Harapan Dalam Rangka Penanggulangan Kemiskinan Di Kecamatan Rengasdengklok,” JISIP (Jurnal Ilmu Sos. dan Pendidikan), vol. 6, no. 1, pp. 2338–2344, 2022, doi: 10.36312/jisip.v6i1.2827.
Pemerintah Pusat, “Peraturan Presiden Nomor 95 Tahun 2018 tentang Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik,” Menteri Huk. Dan Hak Asasi Mns. Republik Indones., p. 110, 2018.
F. T. Syaputra, “Efektivitas Program Pembinaan dan Pengawasan Laporan Kegiatan Penanaman Modal oleh DPMTPSP Kota Surabaya dalam Meningkatkan Kepatuhan Pelaporan LKPM Para Pelaku Usaha di Kota Surabaya,” VISA J. Vis. Ideas, vol. 4, no. 3, pp. 2024–2033, 2024, doi: 10.47467/visa.v4i3.3712.
T. Muliyah Pipit, Aminatun Dyah, Nasution Septian Sukma , Hastomo Tommy , Sitepu Wahyuni Sri, “Pengaruh Pengelolaan Kelas terhadap Efektivitas Proses Pembelajaran,” pp. 10–45, 2020.
U. Madjid and A. U. Umar, “Efektivitas Program Pelatihan Kerja Pada Dinas Penanaman Modal, Ptsp Dan Tenaga Kerja Dalam Rangka Menurunkan Tingkat Pengangguran Di Kabupaten Bulukumba Provinsi Sulawesi Selatan,” J. Acad. Praja, vol. 6, no. 2, pp. 340–352, 2023, doi: 10.36859/jap.v6i2.1738.
A. Hardianti Aniq, S. Shahira, L. Fitriana, and R. Anisykurlillah, “Efektivitas Pelayanan Kesehatan Bagi Peserta BPJS di Puskesmas Kalirungkut,” VISA J. Vis. Ideas, vol. 4, no. 3, pp. 1633–1648, 2024, doi: 10.47467/visa.v4i3.3224.
F. L. Zahroh and F. Hilmiyati, “Indikator Keberhasilan dalam Evaluasi Program Pendidikan,” Edu Cendikia J. Ilm. Kependidikan, vol. 4, no. 03, pp. 1052–1062, 2024, doi: 10.47709/educendikia.v4i03.5049.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
