Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Development of Animated Video to Improve Elementary School Social Studies Comprehension

Pengembangan Video Animasi Untuk Meningkatkan Pemahaman IPS Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.9007

Keywords:

Animation Video, international cooperation, ADDIE, student understanding

Abstract

This research aims to develop learning media in the form of Canva-based animated videos to improve elementary school students’ understanding of Social Studies subjects, especially on the material of Indonesia's cooperation with countries in the world. The development model used is ADDIE which consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The data collection techniques included observation, interviews, validation questionnaires, as well as pretests and posttests. The validation results from material experts and media experts showed that the animation video was classified as very feasible. The trial results showed a significant increase in student learning outcomes. The average pretest score was 67.69 and increased to 90.96 on the posttest. The N-Gain calculation shows an average score of 0.720 which is classified in the high category. Based on these results, it can be concluded that Canva-based animated videos are effective for improving student understanding in social studies learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Pratiwi, F. Hermanto, and S. Artikel, “EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN IPS MENGGUNAKAN VIDEO ANIMASI DAN KAHOOT! MATERI INTERAKSI ANTARNEGARA-NEGARA ASEAN PADA SISWA KELAS VIII SMP N 3 TEBO JAMBI,” 2021. [Online]. Available: http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/SOSIOLIUM

R. Oviyanti, V. Pandra, and E. Rosalina, “Penerapan Media Pembelajaran Video Animasi untuk Mengukur Hasil Belajar pada Mata Pelajaran IPS di Kelas IV SD Negeri 14 Lubuklinggau,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), vol. 4, no. 1, pp. 296–304, Jul. 2024, doi: 10.53299/jppi.v4i1.451.

“Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Efektivitas Penggunaan Media Video Animasi Berbasis Canva Terhadap Kemampuan Kognitif Pada Mata Pelajaran IPAS Siswa Kelas IV MIN 2 Kota Madiun”, [Online]. Available: http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID

“pengenmbangan vid animasi wjd zat”.

I. A. Agustiningrum, P. A. T. Prasasti, and I. Listiani, “Pengembangan Media Video Animasi pada Pembelajaran IPA Kelas V Sekolah Dasar,” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, vol. 7, no. 4, p. 1596, Oct. 2023, doi: 10.35931/am.v7i4.2628.

M. J. Sidabutar, K. Budiarta, and M. F. Rahmadana, “Pengembangan Video Animasi Berbasis Pembelajaran Flipped Classroom Pelajaran IPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Jayapangus Press Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 7, no. 2, 2024.

Z. Nuraeni, N. K. Dewi, and D. Indraswati, “JCAR 5 (Special Issue) (2023) Journal of Classroom Action Research Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Menggunakan Google Sites Pada Pelajaran IPS,” 2023, doi: 10.29303/jcar.v5iSpecialIssue.4007.

E. Y. Adini, N. Hasanah, and I. Oktaviyanti, “Pengembangan Media Pembelajaran MAPENA (Mainan Peta Anak) pada Materi IPS untuk Siswa Kelas IV SDN 39 Mataram,” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, vol. 7, no. 1, pp. 1–7, Feb. 2022, doi: 10.29303/jipp.v7i1.386.

oleh Edi Mulyana et al., “JIPSINDO (Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Indonesia) Efektifitas media pembelajaran Powtoon untuk meningkatkan hasil belajar IPS,” vol. 10, no. 1, pp. 1–9, 2023, doi: 10.21831/jipsindo.

M. J. Sidabutar, K. Budiarta, and M. F. Rahmadana, “Pengembangan Video Animasi Berbasis Pembelajaran Flipped Classroom Pelajaran IPS Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa,” Jayapangus Press Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, vol. 7, no. 2, 2024.

M. Gherardini and A. Frima, “Pengembangan Bahan Ajar Konsep Dasar IPS Berbasis Karakter untuk Mahasiswa PGSD,” Journal of Elementary School (JOES), vol. 2, no. 2, pp. 50–57, Dec. 2019, doi: 10.31539/joes.v2i2.950.

L. K. A. Lia, C. Atikah, and L. Nulhakim, “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI BERBASIS ANIMAKER UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SD,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, vol. 10, no. 2, pp. 386–400, May 2023, doi: 10.38048/jipcb.v10i2.1634.

G. P. P. Hapsari and Z. Zulherman, “Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa,” Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 4, pp. 2384–2394, Jul. 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i4.1237.

Sunardin, A. Kilawati, and S. Kasma, “PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELARAN UNTUK MENINGKATKAN MINAT BELAJAR IPS SISWA SD,” Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, vol. 10, no. 4, pp. 899–912, Nov. 2023, doi: 10.38048/jipcb.v10i4.1822.

S. Marifah and N. Amaliyah, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Google Slide pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 7563–7572, Jun. 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3596.

H. I. Nabila, N. Fitriani, W. Setiawan, I. Siliwangi, J. Terusan, and J. Sudirman, “Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN VIDEO ANIMASI MENGGUNAKAN ANIMAKER PADA MATERI STATISTIKA”, doi: 10.22460/jpmi.v6i3.17563.

M. Riyanto, U. Jamaluddin, and A. S. Pamungkas, “Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Aplikasi Video Scribe Pada Mata Pelajaran IPS di Sekolah Dasar,” Madrasah: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, vol. 11, no. 2, pp. 53–63, Jul. 2019, doi: 10.18860/madrasah.v11i2.6419.

W. Nurma Rizanti and A. Wahab Jufri, “Peningkatan Pendidikan Karakter Peserta Didik Melalui Bahan Ajar IPA Berbantuan Media Game,” Journal of Classroom Action Research, vol. 5, no. 1, 2023, doi: 10.29303/jcar.v5i1.2870.

N. Hasna Siregar, M. Hotmauli Damanik, D. Sawitri, S. Trisna Mukti, W. Sherli Utami, and R. Surya Amanda, “Identifikasi Kemampuan Menyimak Anak Usia Dini Melalui Video Mendongeng Digital,” DIRASAH, vol. 7, no. 2, 2024, [Online]. Available: https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah

D. Savitri and A. Karim, “Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika,” Agustus, vol. 1, no. 2, p. 2020, doi: 10.46306/lb.v1i2.

L. G. Ayopma and D. F. Mufit, “Desain Bahan Ajar Kinematika Gerak Berbasis Konflik Kognitif Mengintegrasikan Program Tracker,” Jurnal Penelitian Pembelajaran Fisika, vol. 14, no. 1, pp. 94–106, 2023, doi: 10.26877/jp2f.v14i1.14348.

A. F. Sevtia, M. Taufik, and A. Doyan, “Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Berbasis Google Sites untuk Meningkatkan Kemampuan Penguasaan Konsep dan Berpikir Kritis Peserta Didik SMA,” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, vol. 7, no. 3, pp. 1167–1173, Jul. 2022, doi: 10.29303/jipp.v7i3.743.

J. Jahring, H. Herlina, N. Nasruddin, and A. Astrinasari, “PENGEMBANGAN INSTRUMEN EVALUASI PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS ONLINE MENGGUNAKAN APLIKASI QUIZIZZ,” AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, vol. 11, no. 2, p. 872, Jun. 2022, doi: 10.24127/ajpm.v11i2.4932.

Posted

2025-08-19