The Implementation of Congklak Game to Improve Early Childhood Numeracy Skills
Penerapan Permainan Congklak dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8989Keywords:
Congklak game, Numeracy Skills, Early ChildhoodAbstract
This study aims to investigate the effect of the traditional game congklak on early childhood numeracy
skills at TK Aisyiyah Bustanul Athfal 8 Candi. The low learning outcomes in numeracy among children
were due to the lack of engaging learning media related to counting skills. The congklak game was
introduced to allow children to explore their actions during play, thereby enhancing their numeracy
knowledge. The method used was Classroom Action Research (CAR). The research sample consisted of 11
children in the TK A group. Data were collected through initial and post-treatment numeracy skill tests.
The research method involved comparing numeracy abilities before and after the implementation of the
congklak game. The results showed that before playing congklak, most children’s numeracy skills were in
the poor category, with 11 children (9%). After playing congklak, most children’s numeracy skills
improved to the good category, with 11 children (81%).
Downloads
References
J. Penjakora, “Kemampuan motorik kasar anak usia 5-6 tahun di tk negeri pembina kota surakarta,” vol. 5, no. 1, pp. 17–27, 2018.
D. L. Trenggonowati and K. Kulsum, “Analisis Faktor Optimalisasi Golden Age Anak Usia Dini Studi Kasus Di Kota Cilegon,” J. Ind. Serv., vol. 4, no. 1, pp. 48–56, 2018, doi: 10.36055/jiss.v4i1.4088.
S. N. A. Putri, “Pengaruh Permainan Ular Tangga Kata Besar Modifikasi Terhadap Kemampuan Membaca Anak Di Tk Islam Khairaummah,” J. Ilm. Pesona PAUD, vol. 6, no. 1, pp. 1–11, 2019, doi: 10.24036/104538.
H. Hafiza, K. S. Wati, and D. Safitri, “Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Berdasarkan Keterampilan Berpikir Simbolik,” Alzam J. Pendidik. Islam Anak Usia DIni, vol. 4, no. 1, pp. 11–20, 2024.
V. Nina, “Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini,” J. anak usia dini dan pendiidkan anak usia dini, vol. 4, no. 3, pp. 2599–0438, 2018, doi: 10.33557/pengabdian.v3i3.2658.
K. A. Febiola, “Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Melalui Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Angka,” J. Ilm. Pendidik. Profesi Guru, vol. 3, no. 2, p. 238, 2020, doi: 10.23887/jippg.v3i2.28263.
S. Maryam, “Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak melalui Permainan Kartu Angka pada Kelompok B TK NW Lelupi Kecamatan Sikur,” Nusantara, vol. 1, no. 1, pp. 87–102, 2019.
L. A. Aritonang and D. S. Elsap, “Meningkatkan Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia Dini Dengan Menggunakan Metode Jarimatika,” CERIA (Cerdas Energik Responsif Inov. Adapt., vol. 2, no. 6, p. 363, 2019, doi: 10.22460/ceria.v2i6.p363-369.
N. Maria Lily, N. Khotimah, and M. Maarang, “Efektivitas Permainan Tradisonal Congklak terhadap Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini,” Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, pp. 296–308, 2023, doi: 10.37985/murhum.v4i1.214.
N. Widiastita and L. Anhusadar, “Bermain Playdough dalam Meningkatkan Kecerdasan Visual-Spasial Melalui Home Visit di Tengah Pandemi Covid-19,” Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, no. 2, pp. 50–63, 2020, doi: 10.37985/murhum.v1i2.17.
W. Tedi, “Perubahan Jenis Permainan Tradisional Menjadi Permainan Modern Pada Anak-Anak Di Desa Ijuk Kecamatan Belitang Hulu Kabupaten Sekadau,” S-1 Sosiol., vol. 3, no. 4, pp. 1–17, 2015, [Online]. Available: http://jurmafis.untan.ac.id/index.php/sociologique/article/view/858%0Ahttp://jurmafis.untan.ac.id/index.php /sociologique/article/viewFile/858/pdf_29
D. Pendidikan, J. Bagi, and P. Didik, “Permainan gobak sodor dan pembentukan karakter dalam pendidikan jasmani bagi peserta didik tbsm 1”.
A. Miswara, J. Wiyono, and N. L. Ariani, “Pengaruh Permainan Congklak Terhadap Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Usia 4-6 Tahun Di Tk Dharma Wanita Persatuan 02 Malang,” Nurs. News (Meriden)., vol. 3, no. 1, pp. 697–706, 2018.
D. W. Hoffman, “pengaruh permainan tradisional congklak terhadap kemampuan berhitung pemula anak usia 4-5 tahun,” pp. 587–613.
S. Santi and M. Y. Bachtiar, “Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Melalui Permainan Tradisional Congklak Di Taman Kanak-Kanak Yustikarini Kabupaten Bantaeng,” Temat. J. Pemikir. dan Penelit. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, p. 21, 2020, doi: 10.26858/tematik.v6i1.14436.
I. O. Gusmaningsih, N. L. Azizah, R. N. Suciani, and R. A. Fajrin, “Strategi Refleksi dan Evaluasi Penelitian Tindakan Kelas,” J. Kreat. Mhs., vol. 1, no. 2, pp. 114–123, 2023.
J. Manajemen and P. Islam, “Konsep bermain pada anak usia dini,” vol. 5, 2017. [18] Nurmadia, “Media pendidikan,” al-afkar, vol. V, 2016.
P. Budiani, D. Saribu, J. Simanjuntak, and M. Pd, “Pengaruh Permainan Tradisional Congklak Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 4-5 Tahun di KB Tunas Harapan Kecamatan Sunggal Kab . Deli Serdang,” vol. 4, no. 1, pp. 28–38, 2019.
U. Islam, N. Ulama, and A. U. Dini, “Bermain dan pemanfaatannya dalam perkembangan anak usia dini,” vol. 13, no. 2.
S. N. Hayati and K. Z. Putro, “Bermain dan permainan anak usia dini,” vol. 4, 2021.
J. Pendidikan et al., “Anak Kelompok B RA Baitul Mutaallim Jurusan Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Pendidikan Ganesha Abstrak e-Journal Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Pendidikan Ganesha,” vol. 4, no. 2, 2016.
B. Melalui, P. Pohon, A. Usia, B. K. B. Paud, and H. Bangsa, “Peningkatan Kemampuan Mengenal Konsep Lambang Bilangan 1 – 10 Melalui Permainan Pohon Hitung pada Anak Usia 4 – 5 Tahun di BKB PAUD Harapan Bangsa,” vol. 4, no. 3, pp. 193–205, 2018.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
