DOI of the published article https://doi.org/10.30605/cjpe.8.2.2025.6362
The Use of Audiovisual Media in Indonesian Language Learning in Elementary Schools
Penggunaan Media Audiovisual Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8914Keywords:
Audiovisual Media, Pembelajaran, Indonesian Language, sekolahAbstract
The urgency to improve the quality of learning in elementary schools demands innovation in the use of instructional media that can capture students attention and enhance their understanding. One relevant and potentially effective medium is audiovisual media, which integrates visual and auditory elements simultaneously. This study was conducted to explore the role of audiovisual media in enhancing students comprehension of indonesian language material at SD Muhammadiyah 1 Gempol. This research employed a qualitative approach with a case study design. The primary subject was a fifth-grade teacher selected purposively. Data were collected through in-depth interviewers, participatory observasion, and documentation of instructional materials. The instruments used included structured interview guidelines, classroom observation sheets, and document analysis formats. The data werw analyzed using an interactive qualitative analysis model, consisting of data reduction, data display, and conclusion drawing.
Downloads
References
I. P. Hastutik and R. D. Setyawati, “EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA KELAS II SD NEGERI SAWAH BESAR 01 SEMARANG,” vol. 3, no. 2, pp. 5653–5660, 2024, Accessed: Jun. 24, 2025. [Online]. Available: https://melatijournal.com/index.php/Metta/article/view/580
N. Hizabah, A. Akbar, and B. Syukroni, “Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Menulis Pengalaman Pribadi Murid Kelas IV SD Negeri Rappojawa No.71 Kecamatan Tallo Kota Makassar,” vol. 1, no. 4, pp. 103–111, 2023, doi: 10.61132/yudistira.v1i3.170.
Pratiwi Rina and Zulfadewina, “PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL BERBASIS ANIMAKER TERHADAP HASIL BELAJAR MENYIMAK PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA DI SEKOLAH DASAR,” Jurnal Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 4, 2022, doi: 10.31949/jcp.v8i4.3069.
A. Fredimento, R. Muga, and G. S. Bito, “MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL,” Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, vol. 5, no. 1, pp. 69–80, Jan. 2024, doi: 10.37478/jpm.v5i1.3393.
K. A. Saputro, C. K. Sari, and S. Winarsi, “Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar,” EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, vol. 3, no. 5, pp. 1910–1917, Jun. 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i5.690.
Fadilah Aisyah, Nurzajiyah Kiki Rizki, Kanya Nasywa Atha, Hidayat Sulis Putri, and Setiawan Usep, “Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran Sulis Putri Hidayat STAI DR. KHEZ Muttaqien Purwakarta,” Journal of Student Research (JSR), vol. 1, no. 2, 2023, doi: https://doi.org/10.55606/jsr.v1i2.938.
A. Widhayanti and M. Abduh, “Penggunaan Media Audiovisual Berbantu Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 5, no. 3, pp. 1652–1657, Jun. 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i3.975.
M. Kahfi, W. Setiawati, Y. Ratnawati, and A. Saepuloh, “EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA AUDIOVISUAL DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI DAN PRESTASI SISWA PADA PEMBELAJARAN IPS TERPADU,” vol. 7, no. 1, 2019, [Online]. Available: http://ejournal.mandalanursa.org/index.php/JIME/indexterakreditasiPeringkat4
M. P. Fauziah and M. Ninawati, “Pengembangan Media Audio Visual (Video) Animasi Berbasis Doratoon Materi Hak dan Kewajiban Penggunaan Sumber Energi Mata Pelajaran PPKn di Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 6505–6513, May 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3257.
Y. Intaniasari and Utami Ratnasari Diah, “MENUMBUHKAN ANTUSIASME BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR MELALUI MEDIA AUDIO-VISUAL DALAM PEMBELAJARAN,” 2022, doi: 10.23917/blbs.v4i1.17752.
Y. A. Sidabutar and L. M. E. Manihuruk, “Keefektifan Media Audio-Visual dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Sekolah Dasar,” EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, vol. 4, no. 2, pp. 1923–1928, Feb. 2022, doi: 10.31004/edukatif.v4i2.2385.
Rahman Rieza Hardyan, “Penerapan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Akhlak Anak Sekolah Dasar Di Masa Pandemi,” 2021. doi: https://doi.org/10.32939/islamika.v21i01.831.
Sarah Sarah, Sari Putri Novita, Tausyiah Khanaya Amelfinza, and Mursid Kanaya Ainun, “EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MENGGUNAKAN TEKNOLOGI MEDIA AUDIO VISUAL,” Tahun 2023 Journal Islamic Education, vol. 1, no. 4, 2023, [Online]. Available: https://maryamsejahtera.com/index.php/Education/index
G. Oreng Ritan, “SIBERNETIK: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERBAHASA INGGRIS SISWA SEKOLAH DASAR Info Artikel ABSTRAK,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran |, vol. 2, no. 1, 2024, doi: 10.59632/sjpp.v2i1.
R. A. Syarwah, M. Fauziddin, and A. Hidayat, “PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN MEDIA AUDIO VISUAL PADA PEMBELAJARAN BAHASA INDONESIA,” 2019.
D. Tahajudin, M. Rahayu, and F. Fadliansyah, “PENGEMBANGAN MEDIA AUDIO VISUAL UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPS PADA MATERI IPS KELAS V SEKOLAH DASAR,” SEHRAN (Jurnal Pendidikan Sejarah dan Kewarganegaraan), vol. 2, no. 2, pp. 71–85, Sep. 2023, doi: 10.56721/shr.v2i2.229.
Suhirno, Manggalastawa, and Rahmawati Septina, “EFEKTIVITAS PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN AUDIOVISUAL DALAM MENINGKATKAN PEMAHAMAN SISWA KELAS V SD N 1 TERNADI KUDUS DALAM MATA PELAJARAN ILMU PENGETAHUAN ALAM,” 2024. Accessed: Jun. 24, 2025. [Online]. Available: https://ejr.umku.ac.id/index.php/jaip/article/view/2235
W. H. Umrati, ANALISIS DATA KUALITATIF TEORI KONSEP DALAM PENELITIAN PENDIDIKAN. 2020. Accessed: Jun. 24, 2025. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=GkP2DwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA7&dq=ANALISIS+DATA+KUALITATIF+TEORI+KONSEP+DALAM+PENELITIAN+PENDIDIKAN.&ots=yNAg8t71ZI&sig=31UuSI4-Qdhm25nPmQA5--K8GrQ&redir_esc=y#v=onepage&q=ANALISIS%20DATA%20KUALITATIF%20TEORI%20KONSEP%20DALAM%20PENELITIAN%20PENDIDIKAN.&f=false
Harahap Andi Saputra, Harahap Saima Putri Romanto, and Sofiyah Khotna, “INOVASI PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA INDONESIA UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA DI SD NEGERI 100604 SIGALANGAN,” vol. 4, no. 1, 2024, doi: https://doi.org/10.51878/language.v4i1.3067.
I. Safitri, I. Kaniawati, and H. Rusnayati, “Penerapan Multirepresentasi Pada Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Penguasaan Konsep Dari Gaya Belajar,” Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, vol. 6, no. 2, pp. 169–174, Dec. 2020, doi: 10.29303/jpft.v6i2.1870.
Y. Intaniasari, R. D. Utami, E. Purnomo, and A. Aswadi, “Menumbuhkan Antusiasme Belajar melalui Media Audio Visual pada Siswa Sekolah Dasar,” Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, vol. 4, no. 1, Aug. 2022, doi: 10.23917/bppp.v4i1.19424.
M. Jailani, “MELEWATI KENDALA: MENINGKATKAN SEMANGAT BELAJAR SISWA YANG MENGHADAPI ASPD di MTs N 5 KULON PROGO BERBASIS TEORI ARCS,” no. 3, p. 2023, 2023, Accessed: Jun. 24, 2025. [Online]. Available: https://dhabit.web.id/index.php/dhabit/article/view/74
N. N. Saumi and Ismaya Murtono Erik Aditia, “Peran Guru Dalam Memberikan Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi COVID-19,” Jurnal Educatio FKIP UNMA, vol. 7, no. 1, pp. 149–155, Mar. 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i1.892.
R. Amalia Nurfadila, D. Margi Utami, F. I. Afdhilatul Jannah, P. Rahmawati, and U. Al Falah As Sunniyah, “ENHANCING ALGEBRAIC PROBLEM SOLVING THROUGH SCAFFOLDING: A CASE STUDY OF INDONESIAN JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS,” 2024. doi: https://doi.org/10.62097/ices.v124.108.
N. W. Wardani, W. Kusumaningsih, and S. Kusniati, “Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” 2024. [Online]. Available: http://journal.ainarapress.org/index.php/jiepp
S. Zahra Agustina, R. Sari Dewi, M. Pendidikan Dasar, F. Keguruan dan Ilmu Pendidikan, U. Sultan Ageng Tirtayasa, and J. Ciwaru, “Rancangan dan Penerapan Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar,” Journal on Education, vol. 06, no. 01, 2023, Accessed: Jun. 24, 2025. [Online]. Available: https://core.ac.uk/download/pdf/591034792.pdf
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
