Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Role of the Teacher in Improving the Speaking Skills of Children with Classical Autism at Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Krembung Kindergarten

Peran Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Autisme Klasik di TK Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Krembung

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8878

Keywords:

Teacher's Role, Speaking Skill, students with special need, Autism, Inclusive Education

Abstract

This study highlights the significant role of teachers in improving the speaking skills of children with special needs, particularly those with classic autism, at TK Aisyiyah Bustanul Athfal 1 Krembung. Using a qualitative descriptive approach, data were gathered through observation, interviews, and documentation. The findings show that teachers act as facilitators, communicators, and motivators, while creating an inclusive and conducive learning environment. Strategies applied include the Applied Behaviour Analysis (ABA) approach, visual media, alternative communication aids, and play-based learning. These methods effectively enhance children’s speaking abilities, from vocabulary expansion to constructing phrases and clauses. Despite challenges such as emotional fluctuations, health conditions, and limited facilities, teachers adapted through collaboration with parents and the school community. The study underlines the need for continuous teacher training and improved institutional support to optimize educational services for children with classic autism, ensuring sustainable development of their communication skills

Downloads

Download data is not yet available.

References

Rina Devianty, “Bahasa Sebagai Cermin Kebudayaan,” J. Tarb., vol. 24, no. 2, pp. 226–245, 2020.

N. Aini, “Bahasa Indonesia Sebagai Alat Media Komunikasi Sehari-Hari,” Univ. Mitra Indones., p. 3, 2020.

I. Magdalena, D. Safitri, and A. P. Adinda, “Analisis Keterampilan Berbicara Siswa Kelas 3 pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di MI. Roudhotul Jannah Kota Tangerang,” 2021.

O. Mailani, I. Nuraeni, S. A. Syakila, J. Lazuardi, and P. I. Komunikasi, “Bahasa Sebagai Alat Komunikasi dalam Kehidupan Manusia,” Online.

A. Wiwin et al., “Perkembangan Bahasa Anak Usia 4–5 Tahun Ditinjau dari Aspek Fonetik dan Aspek Semantik,” Generasi Emas J. Pendidik. Islam Anak Usia Dini.

J. W. Wilma Rahmah Hidayati, “Pendidikan Inklusi Sebagai Solusi dalam Pelayanan Pendidikan untuk Anak Berkebutuhan Khusus,” Aulad J. Early Child., vol. 4, no. 3, pp. 74–79, 2021.

A. N. Katilik and J. A. Djie, “Penerapan Pendekatan Orff-Schulwerk untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Autism Spectrum Disorder (ASD) dalam Pembelajaran Instrumen Ritmis Sederhana,” Seni Musik, vol. 12, no. 1, pp. 91–109, 2022.

G. Jariono, Nurhidayat, E. Sudarmanto, A. T. Kurniawan, C. Triadi, and M. N. Anisa, “Pendampingan dan Pelatihan Peran Guru dalam Mengurangi Perilaku Hiperaktif Anak Berkebutuhan Khusus di SLB Negeri Sukoharjo,” Panrannuangku J. Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 1, pp. 37–43, 2021.

M. F. Firdausyi, “Mutu Pendidikan Inklusif bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Indonesia,” Educatus J. Pendidik., vol. 2, no. 2, pp. 9–15, 2024.

M. Fatah, F. M. Suud, and M. T. Chaer, “Jenis-Jenis Kesulitan Belajar dan Faktor Penyebabnya: Sebuah Kajian Komprehensif pada Siswa SMK Muhammadiyah Tegal,” Psycho Idea, vol. 19, no. 1, p. 89, 2021.

N. Shalehah, T. Suminar, and D. Diana, “Strategi Guru dalam Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak Autistic Spectrum Disorder (ASD),” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 7, no. 5, pp. 5757–5766, Oct. 2023.

S. Liani, B. Barsihanor, and A. Hafiz, “Peran Guru Pendamping Khusus pada Program Layanan Pendidikan Inklusi di TK Idaman Banjarbaru,” Indones. J. Early Child. J. Dunia Anak Usia Dini, vol. 3, no. 1, p. 7, 2021.

S. Inda Lestari and P. Islam Anak Usia Dini, “Perilaku Anak Autis: Perkembangan dan Penangan,” 2023.

M. Rijal Fadli, “Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif,” vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021.

S. Hanyfah, G. Ryan Fernandes, I. Budiarso, and J. Rayai Tengah Nomor, “Penerapan Metode Kualitatif Deskriptif untuk Aplikasi Pengolahan Data Pelanggan pada Car Wash,” 2022.

M. Huda, “Komunikasi Interpersonal Guru terhadap Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Luar Biasa Negeri Temanggung,” Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sos. dan Kebud., vol. 13, no. 1, pp. 52–60, Jun. 2022.

M. Y. Ule, L. E. Kusumaningtyas, and R. Widyaningrum, “Studi Analisis Kemampuan Membaca dan Menulis Peserta Didik Kelas II,” Widya Wacana, vol. 1, no. 1, pp. 1–28, 2023.

N. Anjelina and W. Tarmini, “Keterampilan Berbicara Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Bahasa Indonesia,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 7327–7333, Jun. 2022.

B. Z. Muliaan, M. H. Ch Pandowo, and C. M. Mintardjo, “Evaluasi Penerapan Reward terhadap Peningkatan Kerja Karyawan di Rumah Makan Tepi Pantai,” J. EMBA, vol. 12, no. 1, pp. 145–150, 2024.

A. S. Salim, Munzir, and Z. Rahmat, “442-File Utama Naskah-1439-1-10-20220727,” Jurnal Ilmiah Mahasiswa, vol. 3, 2022.

R. El Yunusiyah and D. H. Muhammad, “Penerapan Metode Applied Behaviour Analysis (ABA) untuk Anak Autisme pada Pembelajaran Al-Qur’an di Sekolah Dasar Islam Terpadu Permata Kota Probolinggo,” IMTIYAZ J. Ilmu Keislam., vol. 8, no. 1, pp. 152–163, 2024.

D. Sulasminah, S. Kasmawati, and B. Ekspresif, “Penggunaan Media Audio Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Ekspresif Anak Autis di Sekolah Luar Biasa,” vol. 3, no. 6, pp. 240–250, 2023.

S. Wahjusaputri, E. Ernawati, Y. Wahyuni, and I. Wahyuni, “Penerapan Pendekatan Play-Based Learning dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa,” Murhum J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 112–121, 2024.

Posted

2025-08-11