Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Digital Flipbook Ecosystem in Everyday Life

Flipbook Digital Ekosistem dalam Kehidupan Sehari-Hari

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8837

Keywords:

Flipbook, Learning Media, Natural Science (IPA)

Abstract

In assessing national progress, education plays a crucial role in shaping human resources. Quality education, especially in Natural Sciences (IPA), is essential for fostering knowledge and responsibility towards the environment. Yet, students often struggle with abstract concepts in IPA, necessitating engaging teaching media to facilitate understanding. While traditional teaching faces challenges due to a lack of educational resources, technological advancements offer solutions. Flipbooks, interactive digital media that incorporate multimedia elements, enhance learning experiences by catering to diverse learning styles and increasing student engagement. Despite their benefits in delivering effective instruction, the successful implementation of flipbooks requires adequate technological resources and teacher competency, highlighting the need for innovation in educational tools to meet 21st-century learning demands.

Downloads

Download data is not yet available.

References

R. Atut, S. Patonah, dan F. Agustini, “Pengembangan Media Flipbook Berbasis Augmented Reality Pada Materi Siklus Air Kelas V SDN Bugangan 01,” Indonesian Journal of Elementary School, vol. 3, no. 1, hlm. 263–274, Mei 2023.

Hanin, Murjainah, dan A. Heryanto, “Pengembangan Media E-Modul Flipbook Berbasis Karakter Pada Materi Ekosistem Kelas V Sekolah Dasar,” Journal of Educational Review and Research, vol. 6, no. 2, hlm. 117–129, Des 2023.

C. Nurhidayah, M. Nurmilawati, U. Nusantara, dan P. Kediri, “Analisis Kebutuhan Media Flipbook Berbasis Augmented Reality Pada Materi Fotosintesis Kelas IV SDN Parang 2.”

I. A. D. Astuti, K. I. Nursetyo, I. Hanavi, dan T. T. D. S. Susanto, “Penggunaan Teknologi Digital dalam Pembelajaran IPA: Study Literature Review,” Navigation Physics : Journal of Physics Education, vol. 5, no. 1, hlm. 34–43, Jun 2023.

N. L. Nuryani dan I. B. G. S. Abadi, “Media Pembelajaran Flipbook Materi Sistem Pernapasan Manusia pada Muatan IPA Siswa Kelas V SD,” Jurnal Imiah Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 5, no. 2, hlm. 247–254, Mar 2021.

A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, T. Shofiah, Nurazizah, dan Z. Ulfiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” Journal on Education, vol. 05, no. 02, hlm. 3928–3936, Jan 2023.

R. Juliani dan N. Ibrahim, “Pengaruh Media Flipbook Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa Kelas IV di Sekolah Dasar,” ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, vol. 7, no. 1, hlm. 19–26, Mar 2023, doi: 10.30651/else.v7i1.14065.

Sudarto, M. Ikhsan Sukaria, dan Faqihudin, “Pengaruh Penggunaan Media Flipbook Interaktif Terhadap Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas V SDN 31 Panaikang Kecamatan Sinjai Timur Kabupaten Sinjai,” Jurnal Cakrawala Ilmiah, vol. 4, no. 7, Mar 2025.

P. E. A. Purnomo, K. Agustini, dan I. G. W. Sudatha, “Peran Flipbook Sebagai Media Pembelajaran Inovatif Dalam Pembelajaran Abad 21,” Jurnal Riset dan Inovasi Pembelajaran, vol. 4, no. 3, hlm. 2001–2015, Des 2024, doi: 10.51574/jrip.v4i3.2286.

S. Munirah dan P. K. Mulyani, “Pengembangan Media Flipbook Interaktif Berbasis Website Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Muatan Pembelajaran IPAS Materi Gaya Siswa Kelas IV SDN Pakintelan 01 Kota Semarang,” Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, vol. 09, no. 03, hlm. 825–839, Sep 2024.

R. S. Qomariyah, I. Karimah, M. Masruro, dan R. S. Soleha, “Problematika Kurangnya Media Pembelajaran Di SD Tanjungsari Yang Berdampak Pada Ketidak Efektifan Pada Proses Penilaian,” Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, vol. 1, no. 2, hlm. 178–184, Des 2022, doi: 10.47233/jpst.v1i2.313.

L. Danar Riyanti, “Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar Efektivitas Project Based Flipped Classroom (PjBFC) dengan Media Flipbook terhadap Kemampuan Berpikir Kritiss Siswa SDN Sukorejo 01”, [Daring]. Tersedia pada: http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID

S. K. Syarifah, T. Windiyani, Y. Suchyadi, dan U. Pakuan, “Pengembangan E-Modul Menggunakan Flipbook Pada Kelas V Subtema 3 Usaha Pelestarian Lingkungan”.

N. E. Saputra dkk., “Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Flipbook terhadap Hasil Belajar IPAS di Kelas IV SDN 2 Kuanyar,” Jurnal Simki Pedagogia, vol. 7, no. 1, hlm. 317–327, 2024, [Daring]. Tersedia pada: https://jiped.org/index.php/JSP

Gusti Ayu Made Mia Arisandhi, I Made Citra Wibawa, dan Kadek Yudiana, “Flipbook: Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Kognitif IPA Siswa Sekolah Dasar,” MIMBAR PGSD Undiksha, vol. 11, no. 1, hlm. 165–174, Feb 2023, doi: 10.23887/jjpgsd.v11i1.55034.

Posted

2025-08-07