Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Improving the Ability to Recognize Geometric Shapes through Geometry Dakon Media in Children Aged 4-5 Years at Cahya Ilmu Kindergarten, Grogol, Sidoarjo

Peningkatan Kemampuan Mengenal Bentuk Geometri melalui Media Dakon Geometri pada Anak Usia 4-5 Tahun di TK Cahya Ilmu Grogol Sidoarjo

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8789

Keywords:

Geometric shape recognition skills, Children aged 4–5 years, Geometry dakon media

Abstract

This study aims to improve the ability of children aged 4–5 years to recognize geometric shapes through the use of
geometric dakon media at TK Cahya Ilmu Grogol Sidoarjo. Utilizing the Classroom Action Research (CAR) model
by Kemmis and McTaggart, the research was conducted in two cycles. Observational results revealed a significant
improvement from the pre-cycle (31%) to Cycle I (56%) and finally reaching 87% in Cycle II. Children showed notable
progress across three main indicators: knowledge, understanding, and application of geometric shapes. Learning
with geometric dakon proved to facilitate a fun, concrete, and participatory learning experience. The study
recommends geometric dakon as an effective alternative instructional strategy in early childhood education,
particularly in introducing basic geometric concepts in an engaging and creative manner

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Tirmidziani, N. S. Farida, R. F. Lestari, R. Trianita, S. Khoerunnisa, and E. F. F. Khomaeny, “UPAYA MENGHINDARI BULLYING PADA ANAK USIA DINI MELALUI PARENTING,” EARLY Child. J. Pendidik., vol. 2, no. 1, pp. 59–65, May 2018, doi: 10.35568/earlychildhood.v2i1.239.

N. Brahmana and M. Pasaribu, “Pengembangan Karakter Anak Usia Dini (3-7 Tahun) di Sekolah Rendah (Al-Qudwah) Selangor Malaysia,” EDU Soc. J. Pendidik. ILMU Sos. DAN Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 3, no. 1, pp. 892–901, Aug. 2023, doi: 10.56832/edu.v3i1.331.

K. A. Wisudayanti, “PENINGKATAN MOTORIK HALUS ANAK USIA DINI DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0,” Purwadita J. Agama Dan Budaya, vol. 1, no. 2, pp. 8–13, 2019.

A. Armanila and M. Lubis, “PENINGKATAN PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA DINI MELALUI KEGIATAN BERMAIN AIR DI TK ALFATH MEDAN,” ANSIRU PAI Pengemb. Profesi Guru Pendidik. Agama Islam, vol. 7, no. 1, p. 171, Jun. 2023, doi: 10.30821/ansiru.v7i1.16123.

R. Kurniawati and M. Mulyati, “Mengembangkan Kognitif Anak Usia Dini Melalui Permainan Sains,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 3, 2021.

S. Fitriana, “PERANAN PERMAINAN EDUKATIF DALAM MENSTIMULASI PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK,” Al Fitrah J. Early Child. Islam. Educ., vol. 1, no. 2, p. 131, Jan. 2018, doi: 10.29300/alfitrah.v1i2.1339.

N. Veronica, “Permainan Edukatif Dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini,” Pedagogi J. Anak Usia Dini Dan Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 4, no. 2, p. 49, Oct. 2018, doi: 10.30651/pedagogi.v4i2.1939.

Sulikasmi, D. Noviani, and R. Arjaya, “Model Pembelajaran Berbasis Permainan pada Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini,” JIPI J. Ilmu Pendidik. Islam, vol. 22, no. 4, pp. 314–329, 2024, doi: https://doi.org/10.36835/jipi.v22i4.4376.

P. Anggraini and M. A. Ningrum, “PENGEMBANGAN MEDIA RODA PUTAR UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI ANAK USIA 4-5 TAHUN,” Paud Teratai, vol. 7, no. 3, pp. 1–6.

C. Mochamad Surya, Y. Zulvian Iskandar, and L. Marlina, “MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI DASAR PADA ANAK KELOMPOK A MELALUI METODE TEBAK GAMBAR,” J. Tahsinia, vol. 2, no. 1, pp. 78–89, Apr. 2021, doi: 10.57171/jt.v2i1.294.

S. Maghfiroh and D. Suryana, “Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 5, no. 1, pp. 1560–1566, 2021.

A. Wathon, “Peran Permainan Dakon Terhadap Kemampuan Berhitung di TK Darma Wanita Gampeng,” Sistim Inf. Manaj., vol. 3, no. 2, pp. 81–107, 2020.

S. A. A. S. Aisyah, “PENINGKATAN KEMAMPUAN NUMERASI DENGAN MEDIA PERMAINAN DAKON DALAM MENENTUKAN FAKTOR PERSEKUTUAN TERBESAR (FPB) SISWA KELAS IV SDN SISIR 01 TAHUN PELAJARAN 2022/2023,” J. Pendidik. Taman Widya Hum. JPTWH, vol. 2, no. 2, pp. 1173–1194, 2023.

S. Nurmazunita, “PENGARUH PERMAINAN DAKON BERBIJI TIGA BENTUK GEOMETRI TERHADAP KEMAMPUAN BERFIKIR LOGIS ANAK KELOMPOK B,” J. PAUD Teratai, vol. 9, no. 1, pp. 1–8, 2020.

M. A. Ningrum and L. A. Chusna, “INOVASI DAKON GEOMETRI DALAM MENSTIMULASI KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI ANAK USIA DINI,” Kwangsan J. Teknol. Pendidik., vol. 8, no. 1, p. 18, Aug. 2020, doi: 10.31800/jtp.kw.v8n1.p18--32.

L. A. Chusna and M. A. Ningrum, “PENGEMBANGAN MEDIA DAKON GEOMETRI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI ANAK USIA 4-5 TAHUN,” J. PAUD Teratai, vol. 08, no. 02, pp. 1–6, 2019.

R. A. Pagamanda, “PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI MELALUI PERMAINAN DAKON GEOMETRI,” MAp Math. Appl. J., vol. 4, no. 1, pp. 26–32, Jun. 2022, doi: 10.15548/map.v4i1.4191.

I. Firdaus and R. Azharona Susanti, “Meningkatkan Literasi Numerasi Melalui Media Dakon Pada Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Anak Usia Dini Holistik Integratif AUDHI, vol. 7, no. 1, p. 44, Jul. 2024, doi: 10.36722/jaudhi.v7i1.3025.

D. W. Rustiyanti, “PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI MELALUI PERMAINAN DAKON GEOMETRI PADA ANAK KELOMPOK A DI TK ARUM PUSPITA TRIHARJO PANDAK BANTUL,” Skripsi, UNIVERSITAS NEGERI YOGYAKARTA, YOGYAKARTA, 2014.

A. Aji Jauhari Ma and N. Sri Handayani, “Konsep Zone Of Proximal Development (ZPD) Dalam Permainan Anak Anak,” 2024.

R. A. Pagamanda, “PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI MELALUI PERMAINAN DAKON GEOMETRI INCREASE THE ABILITY TO KNOW GEOMETRY SHAPE THROUGH GEOMETRY DACON GAMES,” Mathematic & Applications Journal, pp. 26–32, 2022.

A. Aji Jauhari Ma and N. Sri Handayani, “Konsep Zone Of Proximal Development (ZPD) Dalam Permainan Anak Anak,” 2024.

R. A. Pagamanda, “PENINGKATAN KEMAMPUAN MENGENAL BENTUK GEOMETRI MELALUI PERMAINAN DAKON GEOMETRI INCREASE THE ABILITY TO KNOW GEOMETRY SHAPE THROUGH GEOMETRY DACON GAMES,” Mathematic & Applications Journal, pp. 26–32, 2022.

R. Maryani, L. Marlisa, and G. Garianto, “EFEKTIVITAS PERMAINAN JUMP SHAPE UNTUK MENGENALKAN BENTUK GEOMETRI PADA PEMBELAJARAN KOGNITIF ANAK USIA DINI,” IJIGAEd: Indonesian Journal of Islamic Golden Age Education, vol. 5, no. 1, pp. 108–118, Dec. 2024, doi: 10.32332/xqsx3v21.

A. Sutini, “PENGGUNAAN MEDIA ALAM SEKITAR DENGAN METODE KREATIF UNTUK MERANGSANG MOTORIK ANAK USIA DINI MELALUI GERAK DAN LAGU,” Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, Mar. 2018, doi: 10.17509/cd.v4i1.10370.

N. Y. P. Nina and O. Fadjria, “PENINGKATAN KOSAKATA DASAR ANAK USIA DINI MELALUI MEDIA FILM ANIMASI PADA KELOMPOK A DI PAUD AR-RIZQI BOGOR: KOSAKATA DASAR ANAK USIA DINI,” Incrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, pp. 6–8, Jun. 2022, doi: 10.36456/incrementapedia.vol4.no1.a5807.

N. Sa’ida, “Pemahaman Konsep Geometri Anak Usia Dini pada Pembelajaran Berbasis STEAM,” Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, vol. 8, no. 1, pp. 1–7, Apr. 2021, doi: 10.21107/pgpaudtrunojoyo.v8i1.9782.

A. Nasir, “Menciptakan Lingkungan Belajar yang Menyenangkan untuk Meningkatkan Sikap Siswa dalam Belajar,” JBSI: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia, vol. 3, no. 01, pp. 136–145, Aug. 2023, doi: 10.47709/jbsi.v3i01.2789.

Posted

2025-08-28