Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Effect of Digital Flashcard Media on the Beginning Reading Skills of Elementary School Students

Pengaruh Media Flashcad Digital terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8760

Keywords:

Flashcard media, Beginning Reading, Beginning reading

Abstract

This study examines the effect of using Canva-based digital flashcard media on improving the beginning reading skills of grade 1 elementary school students. This study used a quantitative true-experimental method with a control group. The population of this study consisted of grade 1 in elementary school. Random sampling technique, 20 in the control group and 20 in the experimental group. Data collection using pre test and post test. Based on the Independent Samples t-test, the t-count value is 9.200 with Sig. (2-tailed) less than 0.001 (<0.001). The t-table value for _df_=38 at the 0.05 significance level is 1.685. Because t-count (9.200) > t-table (1.685) and Sig. (<0.001) <0.05, the null hypothesis is rejected, the Mean Difference is 29.750. The conclusion of the study is the effect of Canva-based digital flashcard media significantly improves the beginning reading skills of elementary school students, making learning more interactive and visual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

S. Alifah, “Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain,” Cermin J. Penelit., Vol. 5, No. 1, P. 113, 2021, Doi: 10.36841/Cermin_Unars.V5i1.968.

J. I. Potensia, “Pengembangan E-Flashcard Berbasis Metode Kata Lembaga Sebagai Media Pembelajaran Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar,” Vol. 9, No. 1, Pp. 60–67, 2024.

L. Tahmidaten And W. Krismanto, “Permasalahan Budaya Membaca Di Indonesia (Studi Pustaka Tentang Problematika & Solusinya),” Sch. J. Pendidik. Dan Kebud., Vol. 10, No. 1, Pp. 22–33, 2020, Doi: 10.24246/J.Js.2020.V10.I1.P22-33.

M. Fadillah, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Pemanfaatan Media Audio-Visual Di Kelas Rendah,” J. Penelitian, Pendidik. Dan Pengajaran Jppp, Vol. 1, No. 1, P. 16, 2020, Doi: 10.30596/Jppp.V1i1.4453.

R. Maeswaty, Mulyasari, “Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Menggunakan Aplikasi Canva Pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sd,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, Vol. 8, No. 2, Pp. 11–18, 2023.

R. Adolph, “Pengaruh Media Flash Card Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas I Di Min 8 Bandar Lampung,” Pp. 1–23, 2020.

D. Oktavia, D. Djuanda, And P. Dwija Iswara, “Pengembangan E-Flashcard Berbasis Metode Kata Lembaga Sebagai Media Pembelajaran Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar,” J. Onoma Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, Vol. 10, No. 3, Pp. 2964–2974, 2024, Doi: 10.30605/Onoma.V10i3.3941.

E. Oktaviani, “Penggunaan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Tunas Bangsa Penantian Ulubelu Tanggamus,” E-Tech, Vol. 2, No. 2, Pp. 1–59, 2020.

Z. Amri, “The Use Of The Canva Application Learning Media In The Fiqh Learning Process,” J. Inov. Dan Teknol. Pembelajaran, Vol. 10, No. 1, P. 1, 2023, Doi: 10.17977/Um031v10i12023p001.

R. Maghfiroh And Hendratno, “Pengembangan Media Interaktif Berbasis Aplikasi Canva Untuk Keterampilan Membaca Permulaan Peserta Didik Kelas I Sekolah Dasar,” Jpgsd (Jurnal Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, Vol. 12, No. 7, Pp. 1190–1199, 2024, [Online]. Available: Https://Ejournal.Unesa.Ac.Id/Index.Php/Jurnal-Penelitian-Pgsd/Article/View/61287

L. Marinda, “Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar,” An-Nisa’ J. Kaji. Peremp. Dan Keislam., Vol. 13, No. 1, Pp. 116–152, 2020.

S. Wahyuni, “Penerapan Media Flash Card Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema ‘Kegiatanku,’” J. Ilm. Sekol. Dasar, Vol. 4, No. 1, P. 9, 2020, Doi: 10.23887/Jisd.V4i1.23734.

P. Ardi Putra, “Mengembangkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini Dengan Multimedia Interaktif,” Incrementapedia J. Pendidik. Anak Usia Dini, Vol. 2, No. 02, Pp. 19–24, 2020, Doi: 10.36456/Incrementapedia.Vol2.No02.A3016.

A. Unique, “Pembelajaran Membaca Permulaan,” No. 0, Pp. 1–23, 2020.

W. Safitri, Nurhayati, And Afrizawati, “Pengaruh Penggunaan Media Flashcard Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Kelas Ii Di Sdi Integral Luqman Al Hakim 02 Batam,” J. As-Said, Vol. 1, No. 2, Pp. 2774–4175, 2021.

A. Purwanto, E. Risdianto, D. H. Putri, F. Masito, And I. G. A. A. M. Oka, “Pemanfaatan Aplikasi Powtoon Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Bagi Guru Sman 4 Kepahiang,” Darmabakti J. Inov. Pengabdi. Dalam Penerbangan, Vol. 1, No. 2, Pp. 114–120, 2021, Doi: 10.52989/Darmabakti.V1i2.23.

P. Wulandari, Nurhaedah, And S. Raihan, “Peningkatan Keterampilan Literasi Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card Siswa Sekolah Dasar,” Pinisi J. Educ., Vol. 2, No. 6, Pp. 8–19, 2022.

R. Kumullah, A. Yulianto, And I. Ida, “Peningkatan Membaca Permulaan Melalui Media Flash Card Pada Siswa Kelas Rendah Sekolah Dasar,” J. Pendidik., Vol. 7, No. 2, Pp. 36–42, 2020, Doi: 10.36232/Pendidikan.V7i2.301.

A. Adil, Metode Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif: Teori Dan Praktik, No. January. 2023.

Y. Hidjrawan, I. Khaldun, D. Sri, And A. Sari, “Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving Terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Materi Larutan Penyangga Di Sma Negeri 7 Banda Aceh,” J. Pendidik. Sains Indones., Vol. 04, No. 01, Pp. 154–165, 2016.

Posted

2025-08-05