The Effect of E-Comic Media on Students’ Procedure Text Writing Skills in Elementary School
Pengaruh Media E-Comic terhadap Keterampilan Menulis Teks Prosedur Peserta Didik Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8757Keywords:
E-Comics, Procedure Text, Elementary SchoolAbstract
This study aims to determine the effect of using e-comic media on elementary school students’ skills in writing procedural texts. The background of this research is the students’ low ability in writing procedural texts and the limited variety of innovative media used by teachers. The study employed a quantitative method with a pre experimental design, specifically the one-group pretest-posttest model. The sample consisted of 30 fourth-grade students from SDN Gamping 1. Data were collected through written tests and classroom observation, with writing performance evaluated based on content relevance, grammar, structure, spelling, and sentence formation. The data were analyzed using descriptive statistics and paired samples t-test with SPSS. The results revealed a significant improvement in students’ writing skills.
Downloads
References
Suriyati, Hasmiati, M. Judrah, and Jamaluddin, “Tujuan, Alat dan Lingkungan Pendidikan sebagai Faktor Determinan dalam Pendidikan,” J. At-Tarbiyah J. Pendidik. Islam, vol. 7, no. 2, pp. 122–129, 2023, doi: https://doi.org/10.54621/jiat.v9i2.434.
E. Lakilaki and P. Santati, “Peningkatan Kemampuan Menulis Melalui Pelatihan Kartu Aktif,” J. Abdi Insa., vol. 10, no. 2, pp. 1069–1082, 2023, doi: https://doi.org/10.29303/abdiinsani.v10i2.977.
R. Hidayah, F. Fajaroh, P. Parlan, and I. W. Dasna, “Collaborative Problem Based Learning Model for Creative Thinking Ability,” J. Asian Multicult. Res. Educ. Study, vol. 2, no. 2, pp. 24–30, 2021, doi: http://doi.org/10.47616/jamres.v2i2.156.
B. M. R. Hidayati and Annisa Miftahurrohmah, “Strategi Pengembangan Literasi Digital Santri Melalui Pers Mahrusy di Pondok Pesantren Lirboyo,” J. Kopis Kaji. Penelit. dan Pemikir. Komun. Penyiaran Islam, vol. 5, no. 2, pp. 146–160, 2023, doi: 10.33367/kpi.v5i2.2952.
A. S. Hanum, “Elektronik Komik Ekosistem (E-Mikosis) Bermuatan Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Kecerdasan Spasial IPA,” Wasis J. Ilm. Pendidik., vol. 3, no. 1, pp. 45–52, 2022, doi: 10.24176/wasis.v3i1.7791.
Annisa, R. Purba, and A. Simanungkalit, “Peningkatan Menulis Teks Prosedur Dengan Model Pembelajaran Berbasis Proyek Pada Peserta Didik Kelas Iv Sd Negeri 107405 Tembung Tahun Ajaran 2022/2023,” J. Rev. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 7, no. 2, pp. 4116–4122, 2024, doi: http://dx.doi.org/10.54373/imeij.v6i2.2833.
F. I. Fauzia, I. S. Salamah, M. F. Zulfikar, and R. T. Hakim, “Efektivitas Penggunaan Model Dan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa SD,” Nat. J. Kaji. Penelit. dan Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 7, no. 1, pp. 1370–1384, 2022, doi: http://dx.doi.org/10.35568/naturalistic.v7i1.2170.
A. Nasocha and A. Winanto, “Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Prosedur Menggunakan Media Gambar Seri pada Kelas IV di SD Negeri Sidorejo Lor 03 Salatiga,” vol. 4, pp. 4566–4577, 2024.
N. Rahmi, Hayatun, Nofiana S, “Peningkatan Keterampilan Menulis Cerpen Melalui Metode Latihan Terbimbing Dengan Media Teks Lagu Pada Siswa Kelas X,” vol. 5, no. 1, pp. 283–293, 2024.
A. Ramadhani, N. R. L., & Pujosusanto, “Efektivitas Media Komik Strip Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Naratif Bahasa Jerman Siswa Kelas Xi Ibb Di Sma Negeri 2 Sidoarjo,” Laterne, vol. 12(2), pp. 29–40, 2023.
P. H. A. and D. Indihadi, “‘Analisis Keterampilan Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas IV,’” Pedadidaktika J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no, 2020.
I. Magdalena, A. Fatakhatus Shodikoh, A. R. Pebrianti, A. W. Jannah, I. Susilawati, and U. M. Tangerang, “Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sdn Meruya Selatan 06 Pagi,” Ed. J. Edukasi dan Sains, vol. 3, no. 2, pp. 312–325, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
I. Diani, “Pengaruh Edukasi Media Komik Terhadap Pengetahuan Bantuan Hidup Dasar Siswa Sekolah Menengah Pertama (Smp),” Masker Med., vol. 10, no. 2, pp. 690–695, 2022, doi: 10.52523/maskermedika.v10i2.490.
F. Pratami, N. D. Sari, N. Hidayani, and R. Supriyadi, “Pengembangan E-Komik media Pembelajaran Menulis Teks Negosiasi,” J. Pembelajaran Bhs. Indones., vol. 14, no. 1, 2024.
Z. Zulaikah, A. U. Niam, N. D. S., H. R. K., and W. Agustiani, “Implementasi Komik Digital dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Descriptive Text di MI Oku Timur,” Ideas J. Pendidikan, Sos. dan Budaya, vol. 9, no. 3, p. 937, 2023, doi: 10.32884/ideas.v9i3.1386.
M. F. S. Nurman, “Pengaruh Media Komik Digital terhadap Keterampilan Membaca Siswa Kelas III SDN Lubang Buaya 13,” vol. 13, no. July, pp. 1–23, 2023.
A. N. Hanafi, “Pengembangan Media E-Komik Pada Operasi Penjumlahan Bilangan Bulat Di Sekolah Dasar,” 2024.
D. D. Prandika and E. Z. Nuroh, “The Effectiveness of Digital Stories on Writing Skills at SDN Bulusidokare [ Efektivitas Cerita Digital pada Kemampuan Menulis di SDN Bulusidokare ],” pp. 1–10, 2023.
K. N. Puriasih and G. A. P. S. Trisna, “Digital Comics Learning Media Based on Problem Based Learning in Science Subjects for Fourth Grade Elementary School,” Mimb. PGSD Undiksha, vol. 10, no. 2, pp. 367–375, 2022, doi: 10.23887/jjpgsd.v10i2.48575.
P. M. K. Dewi, G. N Nym, and S. I W, “Pengembangan Media Pembelajaran E-Comic Berbasis Problem Based Learning dalam Muatan Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Teks Iklan Kelas V SD,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 3, pp. 1908–1917, 2022.
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2020.
E. Marliah, N. R. Sari, and D. A. Karunia, “Verba Pasif dalam Cerpen Pelajaran Mengarang Karya Seno Gumira Ajidarma,” vol. 1, no. July, pp. 286–290, 2024.
Kadek Icahayati, Kadek Yudiana, and Gusti Ayu Putu Sukma Trisna, “Media Pembelajaran E-Komik Berbasis Kearifan Lokal Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Educ. Action Res., vol. 8, no. 2, pp. 310–317, 2024, doi: 10.23887/jear.v8i2.78017.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
