Implementation of the Waste Collection Movement to Foster a Spirit of Mutual Cooperation and Environmental Awareness in Primary School Students
Implementasi Gerakan Memungut Sampah Untuk Menumbuhkan Karakter Gotong Royong Dan Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8755Keywords:
Trash Picking Movement, Character, Mutual Cooperation, Environmental CareAbstract
This study explores the implementation of a school-based trash collection movement aimed at fostering mutual cooperation and environmental awareness among students. The programme was initiated in response to the lack of these values among some students. Using a qualitative approach with a case study design, data were collected through in-depth interviews, non-participant observation, and documentation. The analysis employed Miles and Huberman’s interactive model, involving data condensation, display, and conclusion drawing. Findings reveal that the trash collection activities, conducted routinely every Monday and Friday, involve all school members in cleaning, sorting, and creatively processing waste. The programme effectively promotes a spirit of cooperation and environmental consciousness, with teachers serving as facilitators, motivators, and role models. The study concludes that the trash collection movement contributes to shaping student character in line with Pancasila values, particularly mutual cooperation and environmental stewardship.
Downloads
References
D. Muchtar and A. Suryani, “Pendidikan Karakter Menurut Kemendikbud,” Edumaspul J. Pendidik., vol. 3, no. 2, pp. 50–57, 2019, doi: 10.33487/edumaspul.v3i2.142.
I. A. Hadi, “Pentingnya Pendidikan Karakter dalam Lembaga Formal,” Kant. Kementeri. Agama Kabupaten Batang, vol. 3, no. 1, pp. 1–31, 2019.
T. D. Amalia and M. Indrakurniawan, “Analisis Karakter Gotong Royong Siswa melalui Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) di Sekolah Dasar,” J. Papeda J. Publ. Pendidik. Dasar, vol. 6, no. 2, pp. 248–258, 2024, doi: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v6i2.6048.
U. N. Yogyakarta and F. A. Islam, “Analisis korelasi antara intensitas pelaksanaan sholat dhuha berjamaah dengan tingkat karakter gotong royong siswa 1,” vol. 10, no. April, pp. 29–43, 2025.
dkk Nurhayati, Anita, D. Trisnawati, “Pembentukan Karakter Anak Pada Perkembangan Sosial Emosional Dengan Menanamkan Keberanian, Kejujuran Dan Kepedulian Di Paud Cerdas Desa S. Kertosari,” Perkemb. Sos. Emosional Anak Usia Dini, vol. 5, no. 1, pp. 1–19, 2023.
A. N. Afdilla, T. Rednoningsih, and S. Sukaesih, “Peningkatan Keterampilan Kolaborasi Melalui Model Discovery Learning pada Pembelajaran IPA Kelas VIII B SMP Negeri 4 Semarang,” Semin. Nas. Pendidik. dan Penelit. Tindakan Kelas, pp. 99–111, 2024.
Suhadarliyah, H. Umiyati, P. Swastika Gusti Krisna Dewi, and D. Rahardjo, “Kegiatan Jumat Berkah, Meningkatkan kesadaran Berbagi,” J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 2, no. 1, pp. 33–39, 2024.
L. Aisyah, A., Putri, K. A. J. A., and Firjanah, “Pentingnya Membangun Kesadaran Lingkungan Melalui Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar Guna Membentuk Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 1, no. 3, pp. 1–11, 2024.
R. Kurniawati, A. R. Amalia, and I. Khaleda N, “Implementasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) melalui Budaya Kelas di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 5, pp. 8304–8313, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i5.3719.
S. Asiyah, I. M. Sudana, and S. Soedjono, “Manajemen Pembelajaran Berbasis Projek Penguatan Profil Pancasila Dimensi Mandiri dan Bergotong Royong di Sekolah Dasar,” J. Inov. Pembelajaran di Sekol., vol. 4, no. 2, pp. 690–700, 2023, doi: 10.51874/jips.v4i2.156.
dkk Panggabean, Bertha, “Psikologi Perkembangan Anak Usia Balita – Lansia Pada Studi Kasus Yang Ada Di Masyarakat Sekitaran Parongil Dairi,” Al-Furqan J. Agama, Sos. dan Budaya, vol. 3, no. 3, p. 918, 2024.
A. Nawawi, M. L., Maulidin, S., and Nurkholik, “Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan melalui Organisasi Rohani Islam: Studi di SMK Al Ihsan Sukanegara,” Vocat. J. Inov. Pendidik. Kejuru., vol. 4, no. 2, pp. 51–61, 2024.
A. G. Dyah Arti Mumpuni and Fitri Puji Rahmawati, “Implementasi Kurikulum Berbasis Pembiasaan Dalam Penguatan Karakter Gotong Royong Di Sekolah Dasar,” vol. 09, no. September, 2024.
S. Rabbani, A. P. Lahata, B. Sari, and D. R. Apriana, “Program GPS (Gerakan Pungut Sampah) Dalam Upaya Meningkatkan Sanitasi Dan Kesadaran Masyarakat Terhadap Lingkungan Di Tempat Wisata Bat-Bat, Kota Kendari,” vol. 2, no. November, pp. 1712–1717, 2024.
R. Mi’rotul, “Pendidikan Peran BagiHolistik Karakter Pengembangan Usia Anak,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 11, no. 1, pp. 154–165, 2023.
R. Firdaus, F. Fadllurrohman, and A. Amalia, “Pembentukan Karakter Religius Siswa Di SDN 1 Palam Banjarbaru,” Al-Madrasah J. Pendidik. Madrasah Ibtidaiyah, vol. 6, no. 3, p. 819, 2022, doi: 10.35931/am.v6i3.1090.
B. Mulyadin and Mohamad Mustari, “Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Dalam Membentuk Karakter Gotong-Royong Siswa Di SMPN 2 LABUAPI 1Mulyadin,” vol. 09, pp. 1–23, 2024.
F. S. Riyadi, H. Nuroso, R. S. Handayani, and B. A. Saputra, “Penerapan Nilai Gotong Royong Berbasis Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Jenjang Sekolah Dasar,” Didakt. J. Ilm. PGSD FKIP Univ. Mandiri, vol. 10, no. 5, pp. 697–709, 2024.
A. Dwi Saputra and A. Tunnafia, “Penguatan Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar,” Phenom. Multidiscip. J. Sci. Res., vol. 2, no. 02, pp. 69–92, 2024, doi: 10.62668/phenomenon.v2i02.1222.
T. Lickona, Mendidik Untuk Membentuk Karakter. Bumi Aksara, 2022.
M. S. Annisa, A. N., and Ismail, “Pendidikan Karakter Persepektif Thomas Lickona (Analisis Nilai Islami dalam Buku Educating for Character),” el-Madib J. Pendidik. Dasar Islam, vol. 4, no. 1, pp. 102–115, 2024.
N. Kollo, S. Suyono, and A. E. Anggraini, “Penguatan Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 7, no. 2, pp. 1447–1451, 2024, doi: 10.54371/jiip.v7i2.3846.
G. Y. Nuraini, “Membuat Pembelajaran Menyenangkan Berbasis Teori Piaget Untuk Membangun Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini,” vol. 8, no. November, pp. 53–59, 2024.
A. N. Rayhana, “Analisis Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Peningkatan Keterampilan Komunikasi Interpersonal dan Kolaborasi Siswa,” J. Teknol. Pendidik., vol. 1, no. 4, p. 10, 2024, doi: 10.47134/jtp.v1i4.555.
U. N. Azizah, “Pendidikan Karakter dan Kedalaman Moral Perspektif Lichona dan Kohlberg,” vol. 04, no. 02, 2024.
E. Rahmadani, D. Armanto, E. Syafitri, and R. Umami, “Ontologi, Epistemologi, Aksiologi Dalam Pendidikan Karakter,” J. Sci. Soc. Res., vol. 4, no. 3, p. 307, 2021, doi: 10.54314/jssr.v4i3.680.
M. Iryanna, Y., Muthaliin, A., and Fitriyya, “Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Gotong Royong Pada Siswa melalui Kegiatan Fun Plogging bagi Siswa Sekolah Dasar,” J. Ilm. Kampus Mengajar, vol. 4, no. 2, pp. 191–203, 2024.
Arief Setyo Nugroho, Bambang Sumardjoko, and Anatri Desstya, “Penguatan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Dasar Melalui Karya Seni Ecoprint,” J. Elem. Edukasia, vol. 6, no. 2, pp. 762–777, 2023, doi: 10.31949/jee.v6i2.5120.
I. G. N. Santika, I. W. Suastra, and I. B. P. Arnyana, “Membentuk Karakter Peduli Lingkungan Pada Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Ipa,” J. Educ. Dev. Inst. Pendidik. Tapanuli Selatan, vol. 10, no. 1, pp. 207–212, 2022.
M. Rusli, Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. AlUbudiyah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 2021.
P. D. Sugiyono, Metode Penelitian Kualitatif, Ke-3. Bandung, 2023.
L. F. Ludiya, “Pentingnya Membangun Kesadaran Lingkungan Melalui Pembelajaran PKN di Sekolah Dasar Guna Membentuk Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 1, no. 3, p. 11, 2024, doi: 10.47134/pgsd.v1i3.529.
S. Naziyah, S., Akhwani, A., Nafiah, N., and Hartatik, “Implementasi Pendidikan Karakter Peduli Lingkungan di Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3482–3489, 2021.
V. Tristiana, “Implementasi Program Sekolah Adiwiyata untuk Menumbuhkan Karakter Gotong Royong Siswa di Sekolah Dasar,” ELSE (Elementary Sch. Educ. Journal) J. Pendidik. dan Pembelajaran Sekol. Dasar, vol. 7, no. 2, pp. 241–252, 2023.
T. W. Nurlaili Handayani, “Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Multikultural Di SMK Negeri 2 Mataram,” SOCIA J. Ilmu-Ilmu Sos., vol. 14, no. 2, pp. 1–15, 2017, doi: 10.21831/socia.v14i2.17642.
R. S. I. Sumianto, S., Admoko, A., and Dewi, “Pembelajaran Sosial-Kognitif di Sekolah Dasar: Implementasi Teori Albert Bandura,” Indones. Res. J. Educ., vol. 4, no. 4, pp. 102–109, 2024.
K. L. H. Kehutanan, SIPSN-Sistem Informasi Pengelolaan Sampah Nasional (Accessed) Direktorat Penanganan Sampah, 2024.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
