The Influence of Using Uno Stacko Learning Media on Reading Comprehension of Indonesian Language of Elementary School Students
Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Uno Stacko Terhadap Membaca Pemahaman Bahasa Indonesia Peserta Didik Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8727Keywords:
Uno Stacko, Reading Comprehension, Learning MediaAbstract
This study examines the effect of Uno Stacko learning media on elementary students’ reading comprehension. Using a quantitative one-group pretest-posttest design, the research involved 30 fifth-grade students at SD Muhammadiyah 1 Wringinanom. An essay test was used before and after the treatment. The average score increased from 31.97 (pretest) to 87.30 (posttest). The Shapiro-Wilk test showed normal data distribution, and the Paired Sample T-Test yielded a significance value of 0.000 (p < 0.05), indicating a significant difference between pretest and posttest results. These findings suggest that Uno Stacko positively and significantly improves students’ reading comprehension. This media is effective in creating an engaging learning environment, increasing student participation, and supporting understanding through concrete, game-based methods. Therefore, Uno Stacko can be considered an innovative alternative for teaching Indonesian reading comprehension at the elementary level.
Downloads
References
S. R. Orenstein, H. L. Magill, and P. F. Whitington, “Ileal dysgenesis presenting with anemia and growth failure,” Pediatr. Radiol., vol. 14, no. 1, pp. 59–61, 1984, doi: 10.1007/BF02386737.
Kemendikbudristek, “Literasi Membaca, Peringkat Indonesia di PISA 2022,” Lap. Pisa Kemendikbudristek, pp. 1–25, 2023.
D. Naibaho, “Peranan guru sebagai fasilitator dalam perkembangan peserta didik,” J. Christ. Hum., vol. 2, no. 1, pp. 77–86, 2018.
J. Juairiyah and S. Watini, “Penerapan Reward Asyik Dalam Meningkatkan Kemampuan Emosional Anak Dengan Permainan Uno Stacko,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 8, no. 3, p. 2095, 2022, doi: 10.37905/aksara.8.3.2095-2102.2022.
M. Hasan, Milawati, Darodjat, H. Khairani, and T. Tahrim, Media Pembelajaran. 2021.
M. Pembelajaran, “PENGARUH MEDIA VISUAL PADA MATERI PEMBELAJARAN,” pp. 173–179, 2023.
R. Imanulhaq and I. Ichsan, “Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget Pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun Sebagai Dasar Kebutuhan Media Pembelajaran,” Waniambey J. Islam. Educ., vol. 3, no. 2, pp. 126–134, 2022, doi: 10.53837/waniambey.v3i2.174.
S. A. Kumala, R. A. Sumarni, and F.- Widiyatun, “Pengembangan Media Pembelajaran Menggunakan Uno Stacko Pada Materi Fisika Kelas X,” Navig. Phys. J. Phys. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 14–20, 2020, doi: 10.30998/npjpe.v2i1.269.
M. Angelina and D. Hamdun, “Pengembangan Media Pembelajaran Ta‘bīr Berbasis Permainan Uno Stacko pada Siswa MA Ibnul Qoyyim Putra Yogyakarta,” al Mahāra J. Pendidik. Bhs. Arab, vol. 5, no. 2, pp. 209–232, 2019, doi: 10.14421/almahara.2019.052.04.
N. Rohima and F. Keguruan, “Penggunaan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Belajar Pada Siswa,” pp. 1–12.
J. Syaharani and S. Syihabuddin, “Efektivitas Permainan Uno Stacko Mission guna Meningkatkan Keterampilan Berbicara Arab Peserta Didik,” Scaffolding J. Pendidik. Islam dan Multikulturalisme, vol. 4, no. 3, pp. 397–407, 2022, doi: 10.37680/scaffolding.v4i3.2115.
D. A. Windiasari, C. Wiarsih, and Y. Febrianta, “Kesulitan Membaca Pemahaman Peserta Didik Di Kelas Iva Sd Negeri 1 Karangnanas,” J. IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, vol. 9, no. 1, p. 239, 2021, doi: 10.36841/pgsdunars.v9i1.1034.
R. T. Andanik and M. Fitrianawati, “Pengaruh Keterampilan Membaca Pemahaman Terhadap Kemampuan Pemecahan Soal Cerita Matematika Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Fundadikdas (Fundamental Pendidik. Dasar), vol. 2, no. 2, p. 40, 2019, doi: 10.12928/fundadikdas.v2i2.836.
D. Kirana Dewi, H. Setiawan, and M. Makki, “Pengaruh Metode Sq3R Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik Kelas Iv Sdn 2 Rumak Tahun Pelajaran 2020/2021,” J. Ilm. Widya Pustaka Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 44–51, 2021.
E. Irma Sari, C. Wiarsih, and D. Bramasta, “Strategi Guru Dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Pemahaman Pada Peserta Didik di Kelas IV Sekolah Dasar,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 7, no. 1, pp. 74–82, 2021, doi: 10.31949/educatio.v7i1.847.
N. A. Bahar, M. Hamkah, and P. Prajabatan, “Penerapan Model Tps Dengan Pendekatan Crt Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman Peserta Didik,” Glob. J. Teach. Prof., vol. 2, no. 4, pp. 483–490, 2023, [Online]. Available: https://jurnal.sainsglobal.com/index.php/gpp/article/view/963
W. N. Budiarti and H. Haryanto, “Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas Iv,” J. Prima Edukasia, vol. 4, no. 2, p. 233, 2016, doi: 10.21831/jpe.v4i2.6295.
U. S. Bahasa, “PENGEMBANGAN MEDIA UNO STACKO BAHASA ( US B ) UNTUK KETERAMPILAN MEMBACA PEMAHAMAN PESERTA DIDIK KELAS V SEKOLAH DASAR Abstrak,” pp. 1175–1189.
D. Luluanna, E. Noviana, and Z. Antosa, “THE DEVELOPMENT OF UNO STACKO BACA LEARNING MEDIA FOR SOCIAL STUDIES IN THE FOURTH GRADE OF ELEMENTARY SCHOOL,” vol. 8, pp. 1–11.
F. Nurjannah and K. Qudsiyah, “Pengembangan media pembelajaran modifikasi uno stacko,” pp. 1–10.
H. Nurhayati and N. W. , Langlang Handayani, “Jurnal basicedu. Jurnal Basicedu,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 3(2), 524–532, 2020, [Online]. Available: https://journal.uii.ac.id/ajie/article/view/971
H. Solicha and V. Liansari, “Penggunaan Media Pembelajaran French Fries dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Topik Informasi di Sekolah Dasar,” vol. 8, no. 024, 2025.
L. Rahmawati and A. T. A. Hardini, “Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Berbasis Daring terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Berargumen Pada Muatan Pembelajaran IPS di Sekolah dasar,” J. Basicedu, vol. 4, no. 4, pp. 1035–1043, 2020, doi: 10.31004/basicedu.v4i4.496.
L. Marinda, “Teori Perkembangan Kognitif Jean Piaget Dan Problematikanya Pada Anak Usia Sekolah Dasar,” An-Nisa’ J. Kaji. Peremp. dan Keislam., vol. 13, no. 1, pp. 116–152, 2020, doi: 10.35719/annisa.v13i1.26.
V. No et al., “Penerapan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Multimedia Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Peserta Didik Sekolah Dasar,” vol. 2, no. 3, pp. 999–1003, 2024.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
