Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Implementation of Character Education for Children of Coastal Fishing Families

Implementasi Pendidikan Karakter pada Anak Keluarga Nelaya Pesisir Pantai

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8707

Keywords:

Character Education, Children, coastal areas

Abstract

Character education plays a crucial role in shaping the moral and ethical foundation of the nation's youth. Children residing in coastal areas face complex social and economic challenges, such as limited access to education and negative influences from their surrounding social environment. These educational deficiencies potentially lead to suboptimal cognitive development in coping with various life burdens and pressures in adulthood. Generally, the development of education in several regions of Indonesia has yet to meet the expected quality standards. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, M. T., & Rahayu, P. P. (2022). Makna pentingnya pendidikan anak bagi masyarakat nelayan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 6378–6386. https://www.edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/3738

Alokamai, W. (2023). Persepsi masyarakat nelayan terhadap pendidikan formal anak. PENSOS: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Pendidikan Sosiologi, 1(2), 1–10. https://doi.org/10.59098/pensos.v1i2.1299

Chandra, P., & Malik, I. (2021). Pola pembinaan remaja dalam merevitalisasi akhlak pada keluarga nelayan Kota Bengkulu. Nuansa, 14(1). http://dx.doi.org/10.29300/nuansa.v14i1.3514

Dhani, A. S., & Disemadi, H. S. (2023). Penyuluhan arti penting pendidikan bagi anak pada masyarakat nelayan. Sang Sewagati Journal, 1(1), 43–54. https://doi.org/10.37253/sasenal.v1i1.7833

Gani, I., & Arif, M. (2023). Implementasi pendidikan karakter dalam membangun peradaban bangsa. Journal Governance and Politics (JGP), 3(1), 167–181. https://jurnal.iyb.ac.id/index.php/jgp/article/view/330

Guantara, F. (2022). Nilai-nilai budaya lokal nelayan Pabbagang Parepare sebagai sumber belajar kontekstual untuk penanaman pendidikan karakter. Jurnal el-Fakhru, Islamic Education Teaching and Studies, 1(2), 107–119. https://doi.org/10.46870/elfakhru.v1i2.217

Khoiriyah, Saudah, S., Agustin, S., Maula, R., & Prasetya, B. (2022). Nilai-nilai pendidikan karakter agama Islam dalam kalangan masyarakat Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Al-Muaddib, 4(2), 309–319. https://doi.org/10.46773/muaddib.v4i2.478

Kristiono, N., & Trianingrum, A. (2024). Penanaman karakter tanggung jawab pada anak dalam keluarga nelayan di Desa Tasikagung Kabupaten Rembang. Jurnal Pendidikan Tunas Bangsa, 2(1), 13–18. https://journal.bengkuluinstitute.com/index.php/jptunasbangsa/article/view/826

Lestari, I., & Handayani, N. (2023). Pentingnya pendidikan karakter pada anak sekolah khususnya SMA/SMK di zaman serba digital. Jurnal Guru Pencerah Semesta (JGPS), 1(2), 101–109. https://jurnal.fkip.unismuh.ac.id/index.php/gurupencerahsemesta

Maskur, & Abdul Jamil, S. (2023). Memahami filsafat fenomenologi Edmund Husserl dan implikasinya dalam metode penelitian. Jurnal Ilmiah Falsafah: Jurnal Kajian Filsafat, Teologi dan Humaniora, 9(2), 50–57.

Maulana, C. I., & Lonica, A. T. (2022). Kondisi sosial budaya terkait pendidikan anak pada masyarakat nelayan di Desa Perlis Brandan Barat. Prosiding Fakultas Ilmu Sosial Ilmu Politik Universitas Dharmawangsa, 2, 1–12. https://proceeding.dharmawangsa.ac.id/index.php/PFISIP/article/view/51

Mujiwati, Y. (2022). Children’s character education among fishermen’s families in Jatirejo Village, Lekok District, Pasuruan Regency. Jurnal Scientia, 10(02), 197–202. http://infor.seaninstitute.org/index.php/pendidikan

Nawir, M., Juleha, & Suddin, W. (2024). Urgensi pendidikan nonformal dalam mengentaskan kemiskinan di kalangan masyarakat nelayan. NUSANTARA, 6(1), 18–25. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/nusantara/article/view/4473

Ndibo, Y. L., Junaidin, & Ikong. (2021). Peranan keluarga nelayan dalam pendidikan anak. Didoktis: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan, 21(1), 191–205. https://doi.org/10.30651/didaktis.v21i2.6045

Ningtias, R. K., Karomah, W., & Saputro, D. E. (2023). Pola asuh orang tua nelayan pesisir Lamongan dalam pembinaan akhlak anak. Darajat: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 6(2), 156–166. https://doi.org/10.58518/darajat.v6i2.2082

Nismawati, Oruh, S., Kamaruddin, S., Agustang, A., & Wirda, M. A. (2023). Awareness of the importance of children’s education in the small island fisherman community (case study of Liukang Loe Island). Jurnal Geografi, 15(1), 12–26. https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/geo/article/view/34027

Rachmawati, H. N., & Khadavi, M. J. (2023). Peran tokoh agama dalam menanamkan akhlakul karimah pada masyarakat nelayan di Kabupaten Probolinggo. IMTIYAZ: Jurnal Ilmu Keislaman, 7(1), 69–80. https://doi.org/10.46773/imtiyaz.v7i1.1020

Rosadi, R., & Yudha, R. K. (2023). Analisis profil pendidikan karakter anak keluarga nelayan di Kelurahan Pasar Bengkulu. JUPANK: Jurnal Pancasila dan Kewarganegaraan, 3(1), 295–305. https://doi.org/10.36085/jupank.v3i1.3758

Suardin, S. H., Andarias, A., Akbar, A., Nurmaya, A. L., Suarti, & Muliati. (2022). Formulasi peran orang tua, masyarakat, dan pemerintah desa terhadap pendidikan karakter anak di era digital 4.0. Jurnal Pengabdian Mandiri, 1(6), 933–944. https://bajangjournal.com/index.php/JPM/article/view/2522

Suci, S. Z., Humaizi, Zulkifli, I., Saladin, R., & Manurung, R. (2023). Pola pengasuhan dan pendidikan karakter anak pada keluarga nelayan di Indonesia. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1142–2252. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.2689

Wulan, & Mahmud, H. (2024). Penanaman nilai-nilai agama Islam dalam membentuk karakter anak nelayan di Desa Lora Kecamatan Mataoleo Kabupaten Bombana. Shibyan, 3(1). http://dx.doi.org/10.31332/shibyan.v3i1.5667

Zuhdi, A., & Arif, E. (2023). Komunikasi keluarga pada kasus stagnasi pendidikan keluarga nelayan. Jurnal Audiens, 4(3), 454–467. https://doi.org/10.18196/jas.v4i3.120.

Posted

2025-08-04