Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

An Implementation of Board games Media to Improve the Ability to Recognize Number Symbols in Children Aged 4-5 Years

Penerapan Media Boar Games Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Usia 4-5 Tahun

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8695

Keywords:

Ability to recognize number symbols, board games media, children aged 4-5 years

Abstract

Board games are an interesting and useful learning media for children in supporting the development of the ability to recognize number symbols. This study aims to improve the ability of children aged 4-5 years in recognizing number symbols by utilizing board games media. This study uses the Classroom Action Research Approach (CAR) of the Kemmis and MC Taggart models with a qualitative and quantitative approach, and is carried out through two cycles. The results of this study indicate that board games media are effective in improving the ability to recognize number symbols in children, with a success rate of 36% in the pre-cycle, cycle 1 by 50%, and cycle 2 increasing by 86% exceeding the predetermined success target of 75%. Based on these results, it can be concluded that board games media can improve the ability to recognize number symbols in children aged 4-5 years.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Khairi, “Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini Dari 0 - 6 Tahun,” Warna, vol. 2, no. 2, pp. 15–28, 2018.

P. H. Pebriana, “Analisis Penggunaan Gadget terhadap Kemampuan Interaksi Sosial pada Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, p. 1, 2017, doi: 10.31004/obsesi.v1i1.26.

I. Aprinawati, “Penggunaan Media Gambar Seri Untuk Meningkatkan Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini,” J. Obs. J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, p. 72, 2017, doi: 10.31004/obsesi.v1i1.33.

T. Nirawati and R. Yetti, “Peningkatan Kemampuan Berhitung Anak Melalui Permainan Meja Putar di Taman Kanak–Kanak,” Indones. Inst. Couns. Educ. Ther., vol. 4, no. 1, pp. 51–58, 2019, [Online]. Available: http://www.jurnal.iicet.org/index.php/jrti/article/view/387/383

V. Iswantiningtyas, “Perkembangan Kognitif Anak Selama Belajar Di Rumah,” Efektor, vol. 8, no. 1, pp. 9–20, 2021, doi: 10.29407/e.v8i1.15835.

P. I. Lestari and E. Prima, “Permainan Congklak Dalam Meningkatkan Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun,” Semin. Ilm. Nas. Teknol. Sains, dan Sos. Hum., vol. 1, no. November, pp. 539–546, 2018, doi: 10.36002/snts.v0i0.525.

E. Luthfiyah and N. I. S. Rakhmawati, “Pengembangan Permainan Domino Angka terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan 1-10 Anak Usia 4-5 Tahun,” PAUD Teratai, pp. 1–8, 2018.

MENTERI PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN REPUBLIK INDONESIA, “Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini,” Peratur. Menteri Pendidik. Dan Kebud. Republik Indones., p. 13, 2014.

C. Chentiya and Z. Zulminiati, “Media Papan Pintar Terhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Anak Usia 5-6 Tahun,” Edukids J. Pertumbuhan, Perkembangan, dan Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 18, no. 2, pp. 105–111, 2021, doi: 10.17509/edukids.v18i2.33992.

E. Mulyaningsih and S. T. Palangngan, “Pengaruh Permainan Puzzle Taerhadap Kemampuan Mengenal Lambang Bilangan Pada Anak Usia Dini,” vol. 1, no. 1, pp. 29–40, 2020.

W. Umaternate and N. Mahmud, “Cahaya Paud PENERAPAN MEDIA GELAS ANGKA DALAM PENGEMBANGAN KEMAMP UAN KOGNITIF ANAK MENGENAL LAMBANG BILANGAN 1-10 Universitas Khairun Ternate,” J. Pendidik. Guru Pendidik. anak Usia dini, vol. 3, no. 1, pp. 17–29, 2020.

S. Sumardi, T. Rahman, and I. S. Gustini, “Peningkatan Kemampuan Anak Usia Dini Mengenal Lambang Bilangan Melalui Media Playdough,” J. Paud Agapedia, vol. 1, no. 2, pp. 190–202, 2017, doi: 10.17509/jpa.v1i2.9359.

A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, T. S. Nurazizah, and Z. Ulfiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” J. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 3928–3936, 2023, doi: 10.31004/joe.v5i2.1074.

E. Maryanti, A. S. Egok, and R. Febriandi, “Pengembangan Media Board games Berbasis Permainan Tradisional Egrang Batok untuk Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 5, no. 5, pp. 4212–4226, 2021, doi: 10.31004/basicedu.v5i5.1486.

A. S. Alifia, W. Palupi, and J. .Jumiatmoko, “Alat Permainan Edukatif Board Game Untuk Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Anak Usia 4-5 Tahun,” Kumara Cendekia, vol. 10, no. 2, p. 130, 2022, doi: 10.20961/kc.v10i2.58600.

L. M. Sari, M. S. Dewi, and A. K. Sulyandari, “Pengembangan Media Papan Pintar Angka Untuk Berhitung Permulaan Pada Anak Usia 4-5 Tahun,” Dewantara J. Ilm. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, pp. 65–81, 2023, [Online]. Available: http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/index

S. B. Masus and F. Fadhilaturrahmi, “Peningkatan Keterampilan Proses Sains Ipa Dengan Menggunakan Metode Eksperimen Di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 2, no. 2, pp. 161–167, 2020, doi: 10.31004/jpdk.v2i1.1129.

A. Sulastri, “Penerapan Pendekatan Kontekstual dalam Pembelajaran Matematika Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 156–170, 2016.

H. Nana Harlina and Muhammad Fajar, “Penerapan Media Board Game dalam Pembelajaran Terintegratif untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa,” Pros. Semin. Nas. Fak. Tarb. dan Ilmu Kegur. IAIM Sinjai, vol. 1, no. 1, pp. 77–84, 2022, doi: 10.47435/sentikjar.v1i0.833.

N. Nursarofah, “Meningkatkan Kualitas Pendidikan Anak Usia Dini melalui Pembelajaran Kontekstual dengan Pendekatan Merdeka Belajar,” J. Pendidik. Anak Usia Dini, vol. 1, no. 1, pp. 38-, 2002.

D. S. Panggayudi, W. Suweleh, and P. Ihsan, “Media Game Edukasi Berbasis Budaya untuk Pembelajaran Pengenalan Bilangan pada Anak Usia Dini,” MUST J. Math. Educ. Sci. Technol., vol. 2, no. 2, p. 255, 2017, doi: 10.30651/must.v2i2.883.

Posted

2025-08-06