The Use of Image Media for Narrative Text Writing Skills in Elementary Schools
Penggunaan Media Gambar terhadap Keterampilan Menulis Teks Narasi di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8629Keywords:
writing skill, narrative writing, picture mediaAbstract
This research aims to determine students' narrative text writing abilities before and after using image media, as well as to test its effectiveness in improving writing skills. The study employed a quantitative approach with a one-group pretest-posttest design involving 38 elementary school students. Data were collected using tests and assessment rubrics, then analyzed using a t-test. The results showed a score increase across all assessment aspects, including content organization, essay structure, and language use. The most significant improvement was found in content organization. The t-test yielded a calculated t value of -7.246, which is greater than the critical t-table value of -2.026 at a 5% significance level. This indicates a statistically significant difference between pretest and posttest results. Therefore, the use of image media is proven to be effective in enhancing students’ ability to write narrative texts.
Downloads
References
C. R. Ningsih, G. A. Sirait, and S. H. Harahap, “Analisis Penerapan Literasi Dalam Kurikulum Merdeka Belajar Terhadap Keterampilan Menulis Siswa,” JAMPARING J. Akunt. Manaj. Pariwisata dan Pembelajaran Konseling, vol. 2, no. 1, pp. 74–80, 2024.
C. M. Meilawati, L. E. Rahmawati, and G. Giyato, “Media Strip Story untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Menulis Teks Cerita Fantasi,” J. Penelit. Tindakan Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 1–8, Jul. 2022, doi: 10.23917/jptp.v1i1.975.
P. Mashlahati, “ANALISIS KESULITAN BELAJAR MENULIS PERMULAAN PADA SISWA SEKOLAH DASAR,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 3168–3178, 2023, doi: 10.23969/jp.v8i2.10050.
N. A. Wiratama, I. D. Fatimah, and E. Widiyati, “Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Melalui Pendekatan Kontekstual pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 3, pp. 3428–3434, Mar. 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i3.2527.
Rosalinda and Mawardi, “Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Deskripsi Melalui Model Picture and Picture di Kelas 3 SDN Tingkir Tengah 02 Salatiga,” JANACITTA, vol. 7, no. 1, pp. 20–28, Mar. 2024, doi: 10.35473/jnctt.v7i1.2594.
S. A. F. Sefi, Moh. Syafruddin Kuryanto, and Rani Setiawaty, “Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskriptif Siswa Kelas IV SDN Undaan Lor 2,” JANACITTA, vol. 7, no. 2, pp. 119–130, Sep. 2024, doi: 10.35473/jnctt.v7i2.3032.
L. P. Lestari and F. P. Rahmawati, “Kesulitan Orang Tua dan Guru Saat Pendampingan Belajar Menulis Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 5501–5507, May 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3048.
S. H. Cahyani, L. O. Adreyani, and V. L. P. Maylia, “Meta-Analisis : Pengaruh Metode Guided Writing Terhadap Kemampuan Menulis Pada Peserta Didik Sekolah Dasar,” JANACITTA, vol. 7, no. 2, pp. 131–137, Sep. 2024, doi: 10.35473/jnctt.v7i2.3035.
Vika Bunga and Robiatul Munajah, “Analisis Kesalahan Kalimat Berimbuhan Dalam Teks Narasi Karangan Siswa Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Kelas IV SD Yasporbi III Pasar Minggu Jakarta Selatan,” Pragmatik J. Rumpun Ilmu Bhs. dan Pendidik., vol. 2, no. 3, pp. 103–117, Jun. 2024, doi: 10.61132/pragmatik.v2i3.675.
R. Y. Ambarsari, A. B. Santoso, N. B. Asfuri, and I. Nurjihat, “Analisis kemampuan menulis teks narasi kelas III SD Negeri Ngarum 3 Kecamatan Ngrampal Kabupaten Sragen,” J. Fundadikdas (Fundamental Pendidik. Dasar), vol. 6, no. 1, pp. 50–59, May 2023, doi: 10.12928/fundadikdas.v6i1.7287.
G. Keraf, Argumentasi dan Narasi. Gramedia, 2007.
E. Turnip and M. J. Lubis, “Korelasi Penguasaan Pengetahuan Struktur dan Kaidah Kebahasaan Teks Narasi (Cerita Imajinasi) dengan Kemampuan Menyajikan Cerita Imajinasi Secara Tertulis Oleh Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Tanah Jawa Tahun Pembelajaran 2021/2022,” KODE J. Bhs., vol. 11, pp. 138–148, 2022.
F. Inggriyani and N. Fazriah, Literasi Bahasa dalam Menulis Narasi di Sekolah Dasar. Bandung: Lemlit Unpas Press, 2017.
E. Liani, M. Tahir, and H. H. Saputra, “Analisis Kesalahan Berbahasa dalam Tulis Teks Narasi Kelas V SDN 01 Tempos,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 7, no. 3c, pp. 1885–1891, Oct. 2022, doi: 10.29303/jipp.v7i3c.868.
F. A. Zahwa and I. Syafi’i, “PEMILIHAN PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS TEKNOLOGI INFORMASI,” Equilib. J. Penelit. Pendidik. dan Ekon., vol. 19, no. 01, pp. 61–78, Jan. 2022, doi: 10.25134/equi.v19i01.3963.
A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, T. S. Nurazizah, and Z. Ulfiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” J. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 3928–3936, 2023.
Z. Setiawan et al., PENDIDIKAN MULTIMEDIA : Konsep dan Aplikasi pada era revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2023.
W. Nuraeni, U. Sa’adah, A. P. Utami, and R. Setiawaty, “Literature Review: Peningkatan Kemampuan Menulis Siswa Sekolah Dasar dengan Media Gambar,” in Seminar Nasional LPPM UMMAT, Universitas Muhammadiyah Mataram, 2022, pp. 222–232.
A. Amir, “Penggunaan media gambar dalam pembelajaran matematika,” J. eksakta, vol. 2, no. 1, pp. 34–40, 2016.
A. Alawia, “Penerapan Media Gambar Lingkungan Sekitar dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi di Sekolah Dasar,” Pedagog. J. Islam. Elem. Sch., vol. 2, no. 2, pp. 147–158, Aug. 2024, doi: 10.24256/pijies.v2i2.959.
R. A. R. Nazir and W. Tarmini, “Keterampilan Menulis Karangan Narasi dengan Media Gambar pada Siswa Kelas III Sekolah Dasar,” J. Educ. FKIP UNMA, vol. 8, no. 3, pp. 966–972, Sep. 2022, doi: 10.31949/educatio.v8i3.2998.
S. Sahno, “Penggunaan Media Gambar Berseri Dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar,” Edukasiana J. Inov. Pendidik., vol. 1, no. 2, pp. 53–58, Apr. 2022, doi: 10.56916/ejip.v1i2.18.
M. Umanahu, N. Taufik, and P. A. Susanti, “Penerapan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Karangan Narasi Pada Siswa Sekolah Dasar,” J. Ilm. Wahana Pendidik., vol. 7, no. 7, pp. 114–119, 2021.
L. D. Marlina and M. A. Akbar, “Optimalisasi Media Visual dalam Peningkatan Kemampuan Bercerita Peserta Didik SDN 181 Guruh Baru II,” BEAN CENDIKIA J. Ilmu Pendidik., vol. 1, no. 1, pp. 13–21, 2025.
T. Sugilestari, “Problematika Menulis Teks Cerita Fantasi pada Siswa Kelas 7 SMP Negeri 4 Ngamprah,” Metonimia J. Sastra dan Pendidik. Kesusastraan, vol. 3, no. 1, pp. 220–228, 2024, doi: 10.56854/jspk.v3i1.263.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
