Preprint has been published in a journal as an article
DOI of the published article https://doi.org/10.54371/jiip.v8i3.7246
Preprint / Version 1

Use of Puzzles in Reading Beginning Primary School Students

Penggunaan Puzzle Terhadap Membaca Permulaan Peserta Didik Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8582

Keywords:

puzzle, initial reading skills, interactive learning, elementary school students, learning media

Abstract

This study aims to examine the impact of using puzzles on the initial reading skills of elementary school students. Puzzles, as a learning tool, provide visual and cognitive stimulation that can help children recognize letters, words, and sentences in a more
engaging and interactive manner. The research method used in this study is an experimental design with pre-test and post-test measures. The subjects of the study are first-grade students in elementary school, divided into two groups: the experimental group, which uses puzzles in reading instruction, and the control group, which uses conventional methods. The results indicate that the use of puzzles significantly improves the students’ initial reading skills. In conclusion, puzzles can serve as an effective alternative learning tool to develop initial reading skills in elementary school students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. Sari Ana Putri and H. Purnomo, “Penggunaan Media Puzzle Huruf Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Peserta Didik Tingkat 1 Sekolah Dasar,” J. Thalaba Pendidik. Indones., vol. 06, no. 01, 2023.

A. Daniyati and I. B. Saputri, “Konsep Dasar Media Pembelajaran,” Jan. 2023.

M. A. N. Tristaningrat and K. T. Mahartini, “Tren Penggunaan Media Pembelajaran Pada Jenjang Sekolah Dasar,” Edukasi J. Pendidik. Dasar, vol. 4, no. 1, p. 51, 2023, doi: 10.55115/edukasi.v4i1.2756.

W. S. U. Fatimah, “Meningkatkan Kemampuan Mengenal Huruf Melalui Penggunaan Karpet Puzzle Pada Murid Tunagrahita Kelas Iv Di Slbn Kondakabupaten Konawe Selatan,” Kemamp. Mengen. huruf, karpet puzzle dan tunagrahita PENDAHULUAN, 2023, [Online]. Available: https://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jpppaud/article/view/4675/0

W. A. Rini and W. Sukartiningsih, “PENGEMBANGAN MEDIA PUZZLE KATA BERGAMBAR MENGGUNAKAN APLIKASI INSTAGRAM UNTUK SISWA KELAS 1 SEKOLAH DASAR PADA KETERAMPILAN MEMBACA PERMULAAN.”

E. Tambaru, A. Y. Benu, and H. B. Mbuik, “Analisis Penggunaan Media Puzzle pada Tema Pahlawanku Kebanggaanku dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa di Kelas IVB Sekolah Dasar Inpress Bertingkat Oebobo 2 Kupang,” SPASI J. Mhs. Pendidik. Dasar, vol. 2, no. 1, pp. 55–63, 2021.

T. Tedy, R. Stevani, R. Tamara, and Y. Yuliani, “Teknik Pembacaan Media Puzzle Huruf di Sekolah Dasar Kalimantan Tengah,” SOSMANIORA J. Ilmu Sos. dan Hum., vol. 2, no. 2, pp. 187–196, 2023, doi: 10.55123/sosmaniora.v2i2.1891.

S. Futihat, E. W. Wibowo, and I. Mastoah, “Pengembangan Media Puzzle Huruf Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa Dalam Membaca Permulaan,” Ibtida’i J. Kependidikan Dasar, vol. 7, no. 2, pp. 135–148, 2020.

A. Hasanah and M. S. Lena, “Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang Dihadapi Siswa Sekolah Dasar,” Edukatif J. Ilmu Pendidik., vol. 3, no. 5, pp. 3296–3307, 2021, doi: 10.31004/edukatif.v3i5.526.

R. Septiana Soleha, E. Enawar, D. Fadhillah, and S. Sumiyani, “Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Pada Siswa Kelas Ii Sekolah Dasar,” Berajah J., vol. 2, no. 1, pp. 58–62, 2021, doi: 10.47353/bj.v2i1.50.

Y. Triana Dewi, “Pengembangan Aplikasi Bee_Ba for Fun untuk Membaca Permulaan dengan Metode Suku Kata di Sekolah Dasar,” J. Syntax Admiration, vol. 4, no. 6, pp. 777–796, 2023, doi: 10.46799/jsa.v4i6.601.

Y. Budianti and F. Indri Wardhani, “Analisis Penerapan Metode Silaba Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar,” Pedagog. J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 11, no. 2, pp. 109–116, 2023, doi: 10.33558/pedagogik.v11i2.7956.

Windi and D. Mustika, “Kesulitan Membaca Permulaan pada Siswa Kelas II SDN 019 Logas Kabupaten Kuantan Singingi,” Didakt. TAUHIDI J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 9, no. 2, pp. 143–155, 2022, doi: 10.30997/dt.v9i2.6706.

D. Suleman, Y. R. Hanafi, and A. Rahmat, “Meningkatkan Kemampuan Siswa Membaca Permulaan Melalui Metode Scramble Di Kelas II SDN 3 Tibawa Kabupaten Gorontalo,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 7, no. 2, p. 713, 2021, doi: 10.37905/aksara.7.2.713-726.2021.

Z. Hijjayati, M. Makki, and I. Oktaviyanti, “Analisis Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Literasi Baca-Tulis Siswa Kelas 3 di SDN Sapit,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 7, no. 3b, pp. 1435–1443, 2022, doi: 10.29303/jipp.v7i3b.774.

I. W. B. Manu Wedham, I. Ermiana, and H. Setiawan, “Pengembangan Media Puzzle Suku Kata Untuk Melatih Kemampuan Membaca Peserta Didik Kelas 1 Sdn 1 Jagaraga,” J. Ilm. Mandala Educ., vol. 8, no. 1, pp. 773–780, 2022, doi: 10.58258/jime.v8i1.2843.

G. R. Syatauw, S. Solehun, and N. Rumaf, “Peningkatan Kemampuan Membaca Permulaan melalui Permainan Kartu Huruf Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Dasar,” J. Papeda J. Publ. Pendidik. Dasar, vol. 2, no. 2, pp. 80–86, 2020, doi: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v2i2.495.

Sugiyono, Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. 2020.

Hardani et al., Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif, no. Maret. 2020.

A. O. Retnani and U. Zuhdi, “Pengaruh Media Berbasis Lectora Inspire Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SDN Kampungdalem 1 Tulungagung,” J. Penelit. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, pp. 2591–2600, 2019, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/27291

Posted

2025-07-16