DOI of the published article https://doi.org/10.29303/jpm.v20i2.8735
The Implementation of Card Media to Improve Students' Learning Activities
Penerapan Media Kartu untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8410Keywords:
Card Media, Learning Activities, Rotation and Revolution.Abstract
The lack of science learning in learning makes students bored. There are many students who are not active in learning, so students get scores below the KKM. Efforts to overcome this with learning media. This medium not only makes the learning process more enjoyable, but can also help students understand the material better. One of the media that can be applied is card media. The card medium in this study is a triangular card in which there are questions and answers in the form of text or images. This study aims to describe the steps of learning with card media that can improve student learning activities. This study applies classroom action research consisting of two cycles. The subjects of the study were 28 students of grade VI of UPT Satuan Pendidikan SDN Kejapanan II. Data collection tools used include interviews and guidelines for observing student learning activities.
Downloads
References
“UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL DENGAN RAHMAT TUHAN YANGMAHA ESA PRESIDEN REPUBLIK INDONESIA,” Zitteliana, vol. 19, no. 8, pp. 159–170, 2004.
A. Yuliyanto, I. Sofiasyari, L. Fasrikhin, and Rogibah, Model-Model Pembelajaran untuk Sekolah Dasar. 2023. [Online]. Available: http://www.nber.org/papers/w16019
U. Setiawan et al., Media Pembelajaran (Cara Belajar Aktif: Guru Bahagia Mengajar Siswa Senang Belajar). 2022.
R. M. Alti et al., Media Pembelajaran. 2022.
D. Thoruroh, dan Puspasari, “Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Kartu pada Kompetensi Dasar Menjelaskan Sistem Kearsipan,” Pendidik. Ekon., vol. 02, no. e-ISSN 2548-6187, pp. 16–29, 2017, [Online]. Available: https://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/jupeko/article/view/619
M. Yunanda, I. N. Karma, and M. I. Zain, “Pengembagangan Media Kartu Gambar Berbantuan Teknik Scrambel dalam Membaca Permulaan Siswa Tahun Ajaran 2022/2023,” Renjana Pendidik. Dasar, vol. 3, no. 1, pp. 1–9, 2023, [Online]. Available: https://prospek.unram.ac.id/index.php/renjana/article/view/332%0Ahttps://prospek.unram.ac.id/index.php/renjana/article/download/332/215
Khairunnisak, “PENGGUNAAN MEDIA KARTU SEBAGAI STRATEGI DALAM PEMBELAJARAN MEMBACA PERMULAAN : STUDI KASUS DI MADRASAH IBTIDAIYAH NEGERI RUKOH, BANDA ACEH,” J. Pencerahan, vol. 9, no. 2, p. 73, 2015, [Online]. Available: http://jurnal.unsyiah.ac.id/JPP/article/download/2877/2739
A. Mudlofir, Desain Pembelajaran Inovatif, vol. 13, no. April. 1967.
Rahmalya, “Kirana Rahmalya 1411070161,” 2019.
“Pengembangan media kartu kata untuk meningkatkan kemampuan membaca siswa,” 2022.
N. Latifah, “Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Permulaan pada Siswa Sekolah Dasar The Use of Picture Word Card Media to Improve Beginning Reading Skills in Elementary School Students.”
J. saddam Akbar, “Buku Penerapan Media pembelajaran.” 2023.
L. Ismandari, “Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar,” J. PAUD Agapedia, vol. 1, no. 1, pp. 1–7, 2017, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/paud-teratai/issue/view/855
W. - and L. Widayanti, “Peningkatan Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa dengan Metode Problem Based Learning pada Siswa Kelas VIA,” J. Fis. Indones., vol. 17, no. 49, pp. 32–35, 2014, doi: 10.22146/jfi.24410.
M. Agustin, N. A. Yensy, and R. Rusdi, “Upaya Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Problem Posing Tipe Pre Solution Posing Di Smp Negeri 15 Kota Bengkulu,” J. Penelit. Pembelajaran Mat. Sekol., vol. 1, no. 1, pp. 66–72, 2017, doi: 10.33369/jp2ms.1.1.66-72.
R. Ananda and F. Hayati, Variabel Belajar Kompilasi Konsep. Medan: CV Pusdikra Mitra Jaya, 2020.
N. Latifah, “Penerapan Metode Two Stay Two Stray Pada Materi Otonomi Daerah Terhadap Peningkatan Aktivitas Belajar Siswa,” PKn Progresif, vol. 16, no. 1, pp. 15–26, 2021.
wijaya & D. dedi Kusumah, Mengenal penelitian tindakan kelas, no. 112. Jakarta.: PT Indeks., 2012.
Suharsimi Arikunto, “Metode penelitian,” Suharsimi Arikunto, vol. 198, no. 198, pp. 48–80, 2014.
B. Febriyanto and A. Yanto, “Penggunaan media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Komun. Pendidik., vol. 3, no. 2, p. 108, 2019, doi: 10.32585/jkp.v3i2.302.
L. V. Dewi, M. Ahied, I. Rosidi, and F. Munawaroh, “Pengaruh Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Menggunakan Model Pembelajaran Discovery Learning Dengan Metode Scaffolding,” J. Pendidik. Mat. dan IPA, vol. 10, no. 2, p. 137, 2019, doi: 10.26418/jpmipa.v10i2.27630.
U. Nurhayati, N. Nadlir, F. A. Husna, and N. R. Fauziyah, “Peningkatan aktivitas belajar mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial melalui model pembelajaran Talking Chips,” JINoP (Jurnal Inov. Pembelajaran), vol. 8, no. 2, pp. 234–243, 2022, doi: 10.22219/jinop.v8i2.21632.
E. Christiarni, “Upaya Meningkatkan Hasil Dan Aktivitas Belajar Keterampilan Bermain Seruling Recorder Melalui Model Pembelajaran Tutor Sebaya Pada Siswa,” J. Penelit. Pendidik. Unnes, vol. 31, no. 1, p. 125669, 2014.
N. Andrijati, “Penerapan Media Pembelajaran Inovatif Dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar di PGSD UPP Tegal,” J. Penelit. Pendidik., vol. 31, no. 2, pp. 123–132, 2014.
N. A. Mufidah and M. F. Amir, “Peningkatan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Melalui Dakonmatika Berbasis Teknologi Visual,” J. Ris. Pendidik. Dasar, vol. 04, no. 02, pp. 99–107, 2021, [Online]. Available: http://journal.unismuh.ac.id/index.php/jrpd
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
