Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Analysis of the Demontration Methode (Drawing Shapes) to Increase On Student Creativity 5th Grade in Al-Ishlah Elementary Scholl

Analisis Metode Demonstrasi (Menggambar Bentuk) untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Kelas 5B di SD Al -Ishlah

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.8341

Keywords:

Demonstration method, Creativity

Abstract

The purpose of this study is to ascertain if employing the shape-drawing demonstration approach enhances the creativity of Al-Ishlah Elementary School class 5B pupils. All of the Al-Ishlah Elementary School class 5B children served as the study's subjects. The two-cycle Kurt Lewin model is used in classroom action research to assess the effects of a teaching strategy. Before pupils are assigned the task, a pretest is administered to ascertain their starting skill level. Observation and documentation using tools developed by researchers are used in data collecting. To ascertain the progress made by students, observations are conducted through the administration of examinations in phases. Techniques for qualitative description are used in data analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

H. A. Alfatika, T. M. Novi, and P. A. Putra, “Peran Mind Mapping dalam Pengembangan Keterampilan Kreativitas Siswa di Sekolah Dasar,” *IMEIJ*, vol. 5, no. 1, p. 335, 2024.

N. A. Miftah, N. Hanifah, and others, “Penerapan Project Based Learning pada Tema 3 Benda di Sekitarku untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Kelas III SD Negeri 4 Cindaga,” *Didaktika: Jurnal Pendidikan*, vol. 13, no. 1, pp. 219–230, 2024. [Online]. Available: https://jurnaldidaktika.org/contents/article/view/470

K. Ary, N. Kajian, E. P. Torrance, P. Bahasa, F. Bahasa, and U. N. Surabaya, “Kreativitas Tokoh dalam Novel Garuda Gaganeswara,” *BAPALA*, vol. 11, no. 1, pp. 210–221, 2024.

K. Tinggi and R. D. I. Sdn, “Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar,” *ELSE (Elementary School Education Journal)*, vol. 6, pp. 331–350, 2022.

A. N. Rachmayani, *Kreativitas Seni & Pembelajarannya*, 1st ed. Yogyakarta: LKiS, 2019.

T. F. Lestari, A. A. Wakih, and D. Chandra, “Meningkatkan Kreativitas Menggambar Siswa Kelas V SD Menggunakan Teknik Sketsa Motif Payung Geulis Tasikmalaya,” *Jurnal Penelitian Pendidikan*, vol. 8, no. 3, pp. 1168–1176, 2024.

W. S. K. Sari, N. Fajrie, and L. Kironoratri, “Kreativitas Karya Dekoratif Siswa dalam Pembelajaran Project Based Learning pada Kelas IV SD 5 Gondangmanis Kabupaten Kudus,” *Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar*, vol. 6, no. 1, pp. 23–31, 2024. doi: 10.36232/jurnalpendidikandasar.v6i1.4787

R. N. Selpy and R. S. Nirawati, “Pengaruh Metode Demonstrasi terhadap Keterampilan Menggambar Dekoratif Siswa Sekolah Dasar,” *Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar*, vol. 9, pp. 533–542, 2024.

F. Inayah, S. S. Dewi, and Y. R. Lagandesa, “Penggunaan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Karya Sesuai Periodisasi Gambar Anak pada Siswa Kelas V SDN 9 Banawa Kabupaten Donggala,” *Jurnal Kreatif Online*, vol. 9, no. 4, pp. 58–68, 2021. [Online]. Available: http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=3184906

E. Salsabila and R. Encep, “Pengaruh Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kreativitas dan Motivasi Belajar Siswa,” *Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri*, vol. 9, pp. 175–187, 2023.

M. S. Sutikno, *Metode & Model-Model Pembelajaran*, P. Hadisaputra, Ed. Lombok: Holistica, 2019.

I. Hidayat, *50 Strategi Pembelajaran Populer*. Yogyakarta: Diva Press, 2019, p. 72.

M. A. K. Budiyanto, *Sintaks 45 Metode Pembelajaran dalam Student Centered Learning (SCL)*, 2016th ed. Malang: UMM Press, 2016.

E. Salsabila and R. Encep, “Pengaruh Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Kreativitas dan Motivasi Belajar Siswa,” *Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri*, vol. 9, pp. 175–187, 2023.

B. Ulfa, F. Aida, and Mislinawati, “Penerapan Metode Demonstrasi Berbantuan Media Video terhadap Kreativitas Membuat Karya Mozaik pada Kelas III SD Negeri 30 Banda Aceh,” *JIMPS*, vol. 8, no. 4, p. 4350, 2023.

P. N. Yasmin et al., “Pengaruh Metode Demonstrasi pada Materi Gambar Dekoratif terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas III SD Negeri Gatot Aceh Besar,” *Jurnal Ilmiah Mahasiswa Elementary Education Research*, vol. 7, no. 4, p. 6, 2022.

F. Inayah, S. S. Dewi, and Y. R. Lagandesa, “Penggunaan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Karya Sesuai Periodisasi Gambar Anak pada Siswa Kelas V SDN 9 Banawa Kabupaten Donggala,” *Jurnal Kreatif Online*, vol. 9, no. 4, pp. 58–68, 2021. [Online]. Available: http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=3184906

Posted

2025-07-14