The Influence Of The Use Of Video Learning Media On Science Process Skills In Class V Primary School Students
Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Keterampilan Proses IPA Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8271Keywords:
Learning videos, Science process skillAbstract
This study aims to determine the effect of using video learning media on science process skills in fifth grade elementary school students. The method used is quantitative with a Quasi Experimental design using Non-Equivalent Control Group Design. The sample consisted of 52 students divided into experimental and control classes. The research instrument was a multiple-choice test that measured seven indicators of science process skills. Data analysis used the Paired Sample T-Test and Independent Sample T-Test. The results showed a significant difference between the post-test scores of the two groups, where the experimental class obtained a higher increase than the control class. The use of video learning media has proven effective in improving students' understanding and science process skills through the delivery of interesting materials and supporting visuals. Therefore, learning videos can be an alternative media recommended in science learning in elementary schools.
Downloads
References
R. Adolph, “Analisis Profil Siswa Terhadap Keterampilan Proses Sains dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar,” vol. 7, no. 3, pp. 1–23, 2024.
A. O. Safitri, P. A. Handayani, and T. Rustini, “Pengaruh Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pembelajaran IPS di SD,” J. Educ., vol. 5, no. 1, pp. 919–932, 2022, doi: 10.31004/joe.v5i1.672.
E. M. Ernawati M, “Penggunaan Metode Pendekatan Ketrampilan Proses Untuk Meningkatkan Aktivitas Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iii Sekolah Dasar,” Prim. J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 7, no. 1, p. 75, 2018, doi: 10.33578/jpfkip.v7i1.5350.
A. L. A. Rasyid, “Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Pembelajaran Terhadap Keterampilan Proses Ipa Dan Hasil Belajar Ipa Pada Siswa Kelas V Sd Negeri 1 Boneatiro,” Sang Pencerah J. Ilm. Univ. Muhammadiyah But., vol. 4, no. 2, pp. 1–11, 2019, doi: 10.35326/pencerah.v4i2.292.
P. Wismaningati, M. Nuswowati, T. Sulistyaningsih, and S. Eisdiantoro, “Analisis Keterampilan Proses Sains Materi Koloid Melalui Pembelajaran Berbasis Proyek Bervisi SETS,” J. Inov. Pendidik. Kim., vol. 13, no. 1, pp. 2287 – 2294, 2019.
A. P. Wulandari, A. A. Salsabila, K. Cahyani, and T. Shofiah, “Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar,” vol. 05, no. 02, pp. 3928–3936, 2023.
Y. T. Wulandari, K. Hadiprasetyo, and T. Harsan, “Upaya Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar IPA Melalui Media Video Pembelajaran,” Educ. J. Educ. Res., vol. 4, no. 2, pp. 48–56, 2022, [Online]. Available: http://pub.mykreatif.com/index.php/educatif
R. R. Aliyyah et al., “Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Penggunaan Media Video Pembelajaran Efforts Toimprove The Science Learning Results,” vol. 12, no. April, pp. 54–72, 2021.
T. D. Kurniawan, “Pengaruh Penggunaan Media Video Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial Siswa Kelas V SD,” J. Pendidik. Ke-SD-an, vol. 3, no. 1, pp. 21–26, 2019, [Online]. Available: https://core.ac.uk/reader/230377630
S. Aisyah, A. F. Ramadani, and A. E. Wulandari, “Pemanfaatan Teknologi Digital sebagai Media Pembelajaran Interaktif untuk Siswa Sekolah Dasar,” vol. 3, pp. 388–401, 2025.
Nur Azmi Alwi and Putri Lestari Agustia, “Penggunaan Media Vidio Dalam Proses Pembelajaran Di Sekolah Dasar,” J. Bintang Pendidik. Indones., vol. 2, no. 3, pp. 183–190, 2024, doi: 10.55606/jubpi.v2i3.3095.
P. N. Permata and I. Pratiwi, “Pengaruh Media Video Animasi terhadap Keterampilan Proses IPA Siswa di Kelas V,” JIIP - J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 7, no. 3, pp. 3170–3175, 2024, doi: 10.54371/jiip.v7i3.3755.
D. A. Tanjung and M. S. Sitepu, “Pengaruh Video Animasi Powtoon terhadap Keterampilan Proses IPA di Kelas V SDN 067774,” J. Penelitian, Pendidik. dan Pengajaran JPPP, vol. 4, no. 3, pp. 189–199, 2023, doi: 10.30596/jppp.v4i3.16418.
A. Rahmawati, I. A. Z. Supardi, and E. Hariyono, “Jurnal Basicedu,” J. Basicedu, vol. 6, no. 1, pp. 1232–1242, 2022.
H. Sae and E. H. Radia, “Media Video Animasi Dalam Pembelajaran IPA Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SD,” Indones. J. Educ. Soc. Sci., vol. 2, no. 2, pp. 65–73, 2023, doi: 10.56916/ijess.v2i2.474.
J. Rogers, “Desain eksperimental dan kuasi-eksperimental,” 2019.
A. Rachman, Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan r&d, no. January. 2024.
F. Annisa, I. Nurasiah, and A. Sutisnawati, “Analisis Keterampilan Proses Dasar Ipa Dalam Buku Siswa Kelas Iv Tema 1 Sekolah Dasar,” Attadib J. Elem. Educ., vol. 5, no. 1, p. 56, 2021, doi: 10.32507/attadib.v5i1.847.
P. Studi, P. Fisika, F. Keguruan, D. A. N. Ilmu, and U. K. Indonesia, “Penggunaan Aplikasi Spss Untuk Analisis Statistika,” 2020.
R. Fajrianti and S. F. Meilana, “Pengaruh Penggunaan Media Animaker Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran IPS Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 6630–6637, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3325.
E. M. Pratiwi, G. Gunawan, and I. Ermiana, “Pengaruh Penggunaan Video Pembelajaran terhadap Pemahaman Konsep IPA Siswa,” J. Ilm. Profesi Pendidik., vol. 7, no. 2, pp. 381–386, 2022, doi: 10.29303/jipp.v7i2.466.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
