The Relationship Between Student Self-Confidence and Student Anxiety During Presentations at SMP NU SIMO Lamongan
Hubungan Kepercayan Diri Siswa dengan Kecemasan Siswa pada Saat Presentasi Di SMP NU SIMO Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.8035Keywords:
Self-assurance, presentation anxietyAbstract
Some people suffer from anxiety, which is an issue that still frequently arises in both the professional and educational spheres. For example, students who experience anxiety during presentations may not feel prepared to speak in front of the class or give presentations.The purpose of this study was to determine whether students' confidence levels and anxiety levels during class presentations were related. The study's sample size is 100 students from SMP NU SIMO LAMONGAN, and it also attempts to ascertain the relationship between students' anxiety levels during class presentations and their degree of self-confidence. The study's findings indicated a substantial negative correlation between anxiety and confidence (r=-0.562, p<0.05), indicating that self-confidence decreases with increasing anxiety and increases with decreasing anxiety. The physiological and psychological components of learning and assessment in schools are further complicated by this research.
Downloads
References
Afril, “Strategi Mengatasi Rasa Takut Presentasi di Depan Kelas,” 2024.
D. Rika Widianita, “AT-TAWASSUTH: Jurnal Ekonomi Islam,” AT-TAWASSUTH J. Ekon. Islam, vol. VIII, no. I, pp. 1–19, 2023.
M. A. Kau and M. Idris, “Deskripsi Penyesuaian Sosial Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kota Gorontalo,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 4, no. 3, p. 265, 2020, doi: 10.37905/aksara.4.3.265-274.2018.
T. Psikologi and S. Sigmund, “DINAMIKA KEPRIBADIAN TOKOH UTAMA DALAM NOVEL SANTRI PILIHAN BUNDA KARYA SALSYABILA FALENSIA (TINJAUAN PSIKOLOGI SASTRA SIGMUND FREUD) Indra Kusuma Wardhani 1 , Dr. Mu’minin , M.A.,” vol. xxx, no. x, 2018.
Khairunisa, “Kecemasan Berbicara di Depan Kelas pada Peserta Didik Sekolah Dasar,” J. Tunas Bangsa, vol. 6, no. 2, pp. 212–222, 2019.
W. Boro Allo, W. Trimiliani, and E. Pedawana, “Bulletin Board Sebagai Media Presentasi Untuk Meningkatkan Rasa Percaya Diri Siswa,” J. Apokal., vol. 13, no. 2, pp. 176–192, 2022, doi: 10.52849/apokalupsis.v13i2.66.
K. JASMINE, “kecemasan saat presentasi,” Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, 2014.
A. F. Jendra and S. Sugiyo, “Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Kecemasan Presentasi Siswa Kelas XI di SMA Negeri 1 Wuryantoro,” KONSELING EDUKASI "Journal Guid. Couns., vol. 4, no. 1, pp. 138–159, 2020, doi: 10.21043/konseling.v4i1.5992.
Bima S. Ariyo, “Tugas Presentasi Bagi Siswa, Bermanfaat atau Menyiksa?,” umm.ac.id. [Online]. Available: https://www.umm.ac.id/id/opini/tugas-presentasi-bagi-siswa-bermanfaat-atau-menyiksa.html
I. B. Komara, “Hubungan antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa SMP,” PSIKOPEDAGOGIA J. Bimbing. dan Konseling, vol. 5, no. 1, p. 33, 2016, doi: 10.12928/psikopedagogia.v5i1.4474.
Hendrawati, “PENGGUNAN TEKNIK DESENTISISASI SISTEMATIS UNTUK MENGURANGI KECEMASAN PESERTA DIDIK KELAS VIII SAAT PRESENTASI DI SMPN 11 BANDAR LAMPUNG,” J. Akunt., vol. 11, 2017.
R. Yunisa, “Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecemasan Menghadapi Pertandingan Pada Atlet Perguruan Silat alet Puti di Kabupaten Serdang Bedagai,” Univ. Medan Area, pp. 1–75, 2017, [Online]. Available: https://r.search.yahoo.com/_ylt=Awrg0S3ETMJkGGUJ_vBXNyoA;_ylu=Y29sbwNncTEEcG9zAzEEdnRpZAMEc2VjA3Ny/RV=2/RE=1690484036/RO=10/RU=https%3A%2F%2Frepositori.uma.ac.id%2Fjspui%2Fbitstream%2F123456789%2F8228%2F1%2F138600244.pdf/RK=2/RS=_FNbDO2taDd8NyHIPbGG4w8nc.
Y. Listyani, M. Anas, and A. Harum, “Penerapan Teknik Desensitisasi Sistematis Untuk Mereduksi Kecemasan,” no. 2, pp. 1–7.
I. N. Azizah and D. B. Widjajanti, “Keefektifan pembelajaran berbasis proyek ditinjau dari prestasi belajar, kemampuan berpikir kritis, dan kepercayaan diri siswa,” J. Ris. Pendidik. Mat., vol. 6, no. 2, pp. 233–243, 2019, doi: 10.21831/jrpm.v6i2.15927.
B. 1997, “Kajian Teori Self Efikasi,” p. 76, 2021, [Online]. Available: http://etheses.uin-malang.ac.id/1748/5/09410110_Bab_2.pdf
Y. Rizal, M. Deovany, and A. S. Andini, “Kepercayaan Diri Siswa Pada Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila,” Sos. Horiz. J. Pendidik. Sos., vol. 9, no. 1, pp. 46–57, 2022, doi: 10.31571/sosial.v9i1.3699.
D. Parida, E. As, L. Satriah, and U. Miftahudin, “Penerapan Konseling Individu Dengan Komunikasi Terapeutik Islami Dalam Meningkatkan Kepercayaan Diri Siswa,” vol. 7, no. 2, pp. 105–112, 2024.
S. Amri, “Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu,” J. Pendidik. Mat. Raflesia, vol. 3, no. 2, pp. 156–168, 2018.
Mardianti, “Pengaruh Kepercayaan Diri terhadap Kecemasan Berbicara pada Mahasiswa Fukis Iai Muhammadiyah Sinjai,” p. 97, 2021, [Online]. Available: http://repository.uiad.ac.id/id/eprint/585/
S. Robiah and R. Nuraeni, “Pengaruh kepercayaan diri terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa mts pada materi himpunan,” J. Inov. Pembelajaran Mat. PowerMathEdu, vol. 2, no. 2, pp. 215–228, 2023, doi: 10.31980/powermathedu.v2i2.3095.
S. P. D. K. A. S. H. M. A. Ciq. M. J. M. P. Ph.D. Ummul Aiman, M. P. Z. F. Suryadin Hasda, M. P. I. N. T. S. K. M.Kes. Masita, and M. P. M. K. N. A. M.Pd. Meilida Eka Sari, Metodologi Penelitian Kuantitatif. 2022.
A. Jeklin, “‘Teknik Analisis Data ,’ pp.1-23, 2016.,” no. July, pp. 1–23, 2016.
D. Sinaga, “Buku Ajar Metodologi Penelitian,” UKI Press, pp. 1–90, 2022.
H. Maros and S. Juniar, “Hubungan Media Gambar Dengan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VI Bidang PAI di SDN 014 Kecamatan Sukajadi,” Hub. media gambar dengan Has. belajar peserta didik kelas IV Bid. PAI di SDN 014 Kec. Sukajadi, pp. 1–23, 2016.
I. P. Anggraini and I. Darmawanti, “Gambaran Kepercayaan Diri Pada Siswa Yang Mengalami Hambatan Presentasi,” Community Dev. J., vol. 4, no. 2, pp. 4565–4571, 2023.
U. E. B. G. Purba, “Hubungan Antara Self Efficacy dengan Kecemasan Presentasi Tugas di Depan Kelas Pada Siswa SMA,” J. Inf., vol. 2, no. 30, pp. 1–17, 2023.
Masnawati, “Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Pada Siswa SMP Satu Atap UPT XV Buluh Carak Kota Subulussalam,” Dr. Diss. Univ. Medan Area, 2021.
E. S. Astuti, “Faktor-faktor yang Mempengaruhi Speaking Performance Mahasiswa Jurusan Pendidikan Bahasa Inggris,” Paradig. J. Filsafat, Sains, Teknol. dan Sos. Budaya, vol. 25, no. 2, pp. 27–33, 2019, doi: 10.33503/paradigma.v25i2.543.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
