Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Application of Monopoly Games in Improving the Cognitive Abilities of Children Aged 5-6 Yeard

Penerapan Permainan Monopoli dalam Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7949

Keywords:

Monopoly Game, Cognitive, Early Childhood

Abstract

The purpose of this research is to determine the improvement of early childhood cognitive abilities through monopoly games. The research method used is class action research (PTK) with a research design developed by Kemmis and Mc. Taggart consists of 1) Planning, 2) Action and Observation, 3) Reflection. Research subject of group B students of Al-Faqih Islamic Kindergarten. The target achievement in the research is 75%. In the pre-cycle, the child's cognitive ability rate is 31%, in cycle 1, the child's cognitive ability rate is 56% through monopoly games, and in cycle 2 the total average is 87%. The results is prove that monopoly games can improve the cognitive ability of children aged 5-6 years. Through monopoly games, children can hone their thinking, strategy, and problem-solving skills. Monopoly games can effectively stimulate children's cognitive abilities, especially in counting skills because of the characteristics of early childhood learning, namely learning through play.

Downloads

Download data is not yet available.

References

N. M. A. Astuti, “Kegiatan Senam Otak Dalam Meningkatkan Perkembangan Kognitif Pada Anak Usia Dini,” J. Pendidik. Anak, vol. 4, no. 2, hal. 601–607, 2017, doi: 10.21831/jpa.v4i2.12349.

D. R. Sari, M. Zainuddin, dan S. Akbar, “Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia 5—6 Tahun,” J. Pendidik. Teor. Penelitian, dan Pengemb., vol. 5, no. 11, hal. 1535, 2021, doi: 10.17977/jptpp.v5i11.14150.

A. Z. Harahap, “Pentingnya Pendidikan Karakter Bagi Anak Usia Dini,” J. Usia Dini, vol. 7, no. 2, hal. 49, 2021, doi: 10.24114/jud.v7i2.30585.

I. A. P. M. Puspita Dewi, G. A. K. A. Suwedawati, dan N. K. Sepriani, “Peningkatan Karakter Sradha Dan Bhakti Anak Golden Age Melalui Pembuatan Yadnya Sederhana,” Metta J. Ilmu Multidisiplin, vol. 3, no. 2, hal. 232–244, 2023, doi: 10.37329/metta.v3i2.1758.

D. Kore, R. Wondal, dan R. Samad, “Peran Permainan Ludo Dalam Mengembangkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Ilm. Cahaya Paud, vol. 2, no. 1, hal. 106–116, 2020, doi: 10.33387/cp.v2i1.2068.

Y. S. Yono, S. Y. M, dan N. Nurhayati, “Pemanfaatan Media Kartu Angka Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia Dini,” J. Amal Pendidik., vol. 2, no. 1, hal. 55, 2021, doi: 10.36709/japend.v2i1.17865.

J. Y. Meintika, L. Dwiyanti, dan V. Iswantiningtyas, “Pengembangan Media Permainan Monopoli Buah (Mobu) Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun,” Thufuli J. Ilm. Pendidik. Islam Anak Usia Dini, vol. 5, no. 2, 2023.

S. Fitriana, “Peranan Permainan Edukatif Dalam Menstimulasi Perkembangan Kognitif Anak,” Al Fitrah J. Early Child. Islam. Educ., vol. 1, no. 2, hal. 131, 2018, doi: 10.29300/alfitrah.v1i2.1339.

A. Karnita dan S. Sumarni, “Identifikasi Capaian Indikator Bidang Pengembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Selama Belajar Dari Rumah Di Tk Pgri Tanjung Batu,” J. Pendidik. Anak, vol. 7, no. 1, hal. 37–42, 2021, doi: 10.23960/jpa.v7n1.22302.

Sefriyanti dan Ibrahim, “Pengaruh Kreativitas Guru Terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6Tahun di RA Azzahra Lampung Timur ARTICLE INFO ABSTRACT,” J. Pendidik. Anak, vol. 11, no. 1, hal. 1–9, 2022.

H. Nursyamsiah, T. P. Cendana, E. E. Rohaeti, dan S. K. Alam, “Kemampuan Berpikir Simbolik Anak Usia Dini Pada Usia 5 – 6 Tahun,” CERIA (Cerdas Energik Responsif Inov. Adapt., vol. 2, no. 6, hal. 286, 2019, doi: 10.22460/ceria.v2i6.p286-294.

M. Jalilah dan S. K. Alam, “Kemampuan Kognitif Anak Dalam Pemecahan,” vol. 1, no. 6, 2018.

U. Jauhari, H. Herlina, dan A. S. W. Asti, “Pengaruh Bermain Monopoli Huruf Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Telkom Makassar,” Fashluna, vol. 4, no. 2, hal. 142–150, 2023, doi: 10.47625/fashluna.v4i2.528.

I. Yuliawati et al., “Pengaruh Permainan Monopoli terhadap Kemampuan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun di TK Al-Amin,” vol. 8, hal. 31415–31419, 2024.

W. Handayani dan I. F. Zahro, “Pemahaman Konsep Bilangan Dengan Media Monopoli Pada Anak Usia 5-6 Tahun,” CERIA (Cerdas Energik …, vol. 6, no. 3, hal. 258–262, 2022, [Daring]. Tersedia pada: https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/ceria/article/view/10522

M. Putri, B. N. Astini, W. Karta, dan N. Suarta, “Pengembangan Permainan Monopoli untuk Meningkatkan Kognitif, Bahasa dan Sosial Emosional Anak Usia Dini,” Indones. J. Elem. Child. Educ., vol. 2, no. 4, hal. 367–372, 2021.

Z. Slam, “Metode Penelitian Tindakan Kelas (Dilengkapi,” hal. 42, 2021.

M. Ayuningtyas dan N. D. Simatupang, “Pengembangan Alat Permainan Edukatif Sospoly (Sosem Monopoli) Untuk Meningkatkan Perkembangan Sosial Emosional Anak Usia 5-6 Tahun,” J. Cikal Cendekia, vol. 02, no. 02, hal. 12–23, 2022, [Daring]. Tersedia pada: http://journal.upy.ac.id/index.php/CIKAL/article/view/2239

M. Kristina dan R. N. Sari, “Pengaruh edukasi stimulasi terhadap perkembangan kognitif anak usia dini,” J. Dehasen Educ. Rev., vol. 2, no. 01, hal. 1–5, 2021, doi: 10.33258/jder.v2i01.1402.

N. Ashari, N. Jalil, N. A. Mustafa, Nurhamna, E. F. Dasman, dan Nurhaskin, “Pengenalan Konsep Matematika Dalam Permainan Monopoli Untuk Kelas B,” JP2KG (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehat. dan Gizi Anak Usia Dini, vol. 4, no. 1, hal. 1–12, 2023.

Posted

2025-05-08