Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Psychoeducation on Enhancing Parental Acceptance of Children with Disabilities through Positive Parenting

Psikoedukasi Peningkatan Penerimaan Orang Tua Terhadap Anak Penyandang Disabilitas Melalui Pola Asuh Positif

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7873

Keywords:

Parental acceptance, positive parenting, children with disabilities

Abstract

Children are the gift of the family, and parents should work together to guide them. Some children are born with special needs and require special attention. Research at SLB Aisyiyah Porong showed that psychoeducation to 13 parents improved their understanding of positive parenting. The understanding score rose from 63.9 to 75.2 after the activity, with statistical results showing the psychoeducation was effective. The program helped parents take better care of their children. With an increase of 11.2. The statistical test showed a significance value of 0.014, smaller than 0.05, which means that psychoeducation is effective in increasing parents' understanding. This program not only increases parents' knowledge, but also helps them implement better parenting to support their children's development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

E. Tarigan, “Gambaran Penerimaan Diri Orang Tua Yang Memiliki Anak Berkebutuhan Khusus,” vol. 6, no. 2, pp. 127–136, 2022, [Online]. Available: http://e-journal.iakntarutung.ac.id/index.php/humaniora

Gea et al, “Pengasuhan Positif Orangtua: Perlindungan Hak Anak Disabilitas,” 2023, doi: 10.45814/share.v13i1.46432.

Aulia dan Prisuna, “Pelaksanaan Assessment Pada Anak Berkebutuhan Khusus ‘Autisme’ Di Poli Anak Berkebutuhan Khusus Alianyang Pontianak,” AlBanna: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, vol. 3, no. 2, pp. 59–69, Dec. 2023, doi: 10.24260/albanna.v3i2.2642.

D. R. Desiningrum, “Psikologi Anak Berkebutuhan Khusus,” 2017.

A. Listiani, “Kesadaran Orang Tua Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Usia Dini Di Desa Uludanau Kecamatan Sindang Danau,” 2023.

Asnarita, “Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Penerimaan Diri Orang Tua AnakBerkebutuhan Khusus Di SLB Negeri,” 2024.

Adianti dan Savira, “Penerimaan Diri Orang Tua yang Memiliki Anak Tunanetra Self-Acceptance of Parents Who Have Blind Children,” Character Jurnal Penelitian Psikologi | Tahun, vol. 11, no. 01, pp. 197–211, 2024, doi: 10.26740/cjpp.v11i1.61071.

Putri dan Lutfianawati, “Psikoedukasi Pentingnya Penerimaan Orang Tua Dalam Penanganan Anak Berkebutuhan Khusus,” Cetak, 2021.

Winarsih et al, “Hubungan Dukungan Keluarga Dengan Penerimaan Diri Orang Tua Yang Memiliki Abk Di Slb Cahaya Pertiwi Kota Bekasi,” 2020.

Puput dan Raharjo, “Penerimaan Diri Orang Tua dengan Anak Disleksia : Konsep Diri dan Dukungan Keluarga,” EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, vol. 6, no. 4, pp. 2896–2905, Jun. 2024, doi: 10.31004/edukatif.v6i4.6998.

Syaputri dan Afriza, “Peran Orang Tua Dalam Tumbuh Kembang Anak Berkebutuhan Khusus (Autisme),” Educativo: Jurnal Pendidikan, vol. 1, no. 2, pp. 559–564, Nov. 2022, doi: 10.56248/educativo.v1i2.78.

Haryanto et al, “Pola Asuh Orang Tua Pada Anak Berkebutuhan Khusus Di SLB Negeri Cinta Asih Soreang Kabupaten Bandung,” 2020.

Hopeman et al, “Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Sikap Sosial Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Di Slb Negeri Handayani,” Jurnal Pendidikan Dasar, vol. 11, no. 1, pp. 1–11, Jun. 2023, doi: 10.46368/jpd.v11i1.833.

Bangun et al, “Pendampingan Pola Asuh Positif Dalam Usaha Mengembangkan Potensi Anak Secara Optimal Corresponding Author,” 2024, [Online]. Available: https://ejournal.jurnalpengabdiansosial.com/index.php/jps

Mauna et al, “Komunitas Positive Parenting ‘Popstar’ Untuk,” 2021.

Ambarwati et al, “Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kepercayaan Diri Remaja Penyandang Tunawicara Di Kecamatan Warungpring Kabupaten Pemalang Septiana Ambarwati, Alika Maezalati Usbah, Sri Ayu Lestari, Irma Masfia, Zulfa Fahmy,” vol. 4, no. 2, 2024.

S. A. Nawangsari, “Psikoedukasi pengasuhan untuk meningkatkan pengetahuan orang tua penyandang disabilitas,” procedia 2022, vol. 10, no. 3, pp. 88–92, 2022.

Rasyid et al, “Peningkatan Keterampilan Pengasuhan Positif Orangtua Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Melalui Pelatihan Helping Parents with Challenging Children,” on progress, 2019.

Febriani Rezi, “Pengaruh Pola Asuh Orangtua,” 2020.

Cahyani dan Putrianti, “Psikoedukasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Ibu Dalam Pengasuhan Positif,” vol. 3, no. 1, 2021.

Putri dan Lutfianawati, “Psikoedukasi Pentingnya Penerimaan Orang Tua Dalam Penanganan Anak Berkebutuhan Khusus,” Cetak, 2021.

Djuhaepa et al, “Psikoedukasi Pola Pengasuhan pada Perkembangan Anak,” AMMA : Jurnal Pengabdian Masyarakat, vol. 1, no. 10, 2022, [Online]. Available: https://journal.mediapublikasi.id/index.php/amma

Posted

2025-05-06