DOI of the published article https://doi.org/10.36341/jdp.v8i01.5284
Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) Strategy in Community Empowerment (Study on Cracker Center in Jambangan Village)
Strategi Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) dalam Pemberdayaan Masyarakat (Studi pada Sentra Kerupuk di Desa Jambangan)
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7717Keywords:
Community Empowerment, Strategy, MSMEsAbstract
This study aims to find out and describe the Strategy of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in Community Empowerment (Study on the Cracker Center in Jambangan Village). This study uses a descriptive qualitative method with data collection techniques through interviews, observations, and documentation. The determination of informants in this research is through purposive sampling consisting of Hamlet Heads and several Cracker MSME actors. Data analysis techniques include data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawn. The results of the study show that the Cracker MSME strategy in Jambangan Village is still not running as expected, because the marketing aspect is still manual. This is due to the lack of use of digital platforms as a promotional medium. This is the main factor in hindering the success of the Cracker MSME strategy in Jambangan Village.
Downloads
References
D. D. Astri Putri Utami, Arista Rahmahita, “UMKM Sebagai Peningkatan Pembangunan Ekonomi Bangsa Indonesia,” J. Manaj. Akunt., vol. 33, no. 1, pp. 1–12, 2022.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun, “Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2008,” no. 1, 2008.
D. Azmi Fadhilah and T. Pratiwi, “Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing,” Coopetition J. Ilm. Manaj., vol. 12, no. 1, pp. 17–22, 2021, doi: 10.32670/coopetition.v12i1.279.
Putri Salsabila Indrawan Lubis and Rofila Salsabila, “Peran UMKM (Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah) Dalam Meningkatkan Pembangunan Ekonomi Di Indonesia,” MUQADDIMAH J. Ekon. Manajemen, Akunt. dan Bisnis, vol. 2, no. 2, pp. 91–110, 2024, doi: 10.59246/muqaddimah.v2i2.716.
H. Limanseto, “UMKM Menjadi Pilar Penting dalam Perekonomian Indonesia - Kementerian Koordinator Bidang Perekonomian Republik Indonesia,” 2021. [Online]. Available: https://ekon.go.id/publikasi/detail/2969/umkm-menjadi-pilar-penting-dalam-perekonomian-indonesia
BPS Jawa Timur, “Produk Domestik Regional Bruto Provinsi Jawa Timur Menurut Lapangan Pekerjaan,” 2021.
D. Karinayah, “Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Di Kabupaten Sidoarjo,” Progr. Stud. Ilmu Adm. Negara, FISIP, Univ. Airlangga, vol. 1(1), pp. 1–13, 2021, [Online]. Available: https://repository.unair.ac.id/74627/3/JURNAL_Fis.AN.61 18 Sup p.pdf
S. Wahyunti, “Perekonomian Indonesia di tengah Wabah COVID-19,” J. Ekon. Syariah, 2020.
R. Idayu, M. Husni, and S. Suhandi, “Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) Untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat Desa di Desa Nembol Kecamatan Mandalawangi Kabupaten Pandeglang Banten,” J. Manaj. STIE Muhammadiyah Palopo, vol. 7, no. 1, p. 73, 2021, doi: 10.35906/jm001.v7i1.729.
N. Sholicha and R. Oktafia, “Strategi Pemasaran dalam Upaya Peningkatan Omset Penjualan UMKM Desa Sumber Kembar, Kecamatan Pacet, Kabupaten Mojokerto,” J. Ilm. Ekon. Islam, vol. 7, no. 2, 2021, doi: 10.29040/jiei.v7i2.2286.
I. A. Mualwiyah, “Strategi Pemberdayaan Usaha Mikro Kecil Menengah Di Lingkungan Ranca Petir Kelurahan Ciamis Oleh Dinas Koperasi Usaha Kecil Menengah Dan Perdagangan Kabupaten Ciamis,” no. Sulistiyani, Ambar Teguh. 2017. Kemitraan dan Model-model Pemberdayaan. Edisi kedua. Yogyakarta: Gava Media, pp. 4366–4378, 2021.
D. S. Fuadi, A. S. Akhyadi, and I. Saripah, “Systematic Review: Strategi Pemberdayaan Pelaku UMKM Menuju Ekonomi Digital Melalui Aksi Sosial,” Diklus J. Pendidik. Luar Sekol., vol. 5, no. 1, pp. 1–13, 2021, doi: 10.21831/diklus.v5i1.37122.
M. S. Nurasyiah and U. M. D. Fadli, “Strategi Digital Marketing Dalam Meningkatkan Omset Penjualan Pada Umkm Warung Jepang Mami Ale Telagasari,” Prim. J. Ilm. Multidisiplin, vol. 1, no. 3, pp. 322–330, 2023, doi: 10.55681/primer.v1i3.151.
Kadek Novayanti Kusuma Dewi and Luh Putu Mahyuni, “Pelatihan Digital Marketing Kepada UMKM di Banjar Pitik untuk Daya Saing Usaha,” Din. J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 6, no. 3, pp. 716–724, 2022, doi: 10.31849/dinamisia.v6i3.6302.
R. Elsye, I. Pemerintahan Dalam Negeri Kampus Jatinangor, and P. Korespondensi Rosmery Elsye, “Pengembangan UMKM pada Destinasi Wisata Kecamatan Cimenyan Kabupaten Bandung Afiliasi: conditions of the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License-(CC-BY-SA),” J. Terap. Pemerintah. Minangkabau, vol. 2, no. 1, pp. 64–72, 2022, [Online]. Available: https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
Nofriyandi and D. Epriadi, “Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah Berbasis Ekonomi Kreatif di Kota Batam,” Sci. JOURNALJurnal Ilm. Mhs., vol. 2, no. 2, pp. 10–20, 2020.
M. K. Yusuf, “Cash flow analysis of the development of SMEs in Parepare City,” vol. 5, 2020.
M. Kusuma and M. H. Fahamsyah, “Strategi Pemasaran Digital Dalam Pengembangan Usaha Umkm Ayam Petelur Di Bojonegoro,” J. Investasi, vol. 9, no. 4, pp. 237–248, 2023, doi: 10.31943/investasi.v9i4.299.
A. P. Karina Silaen, Lasman Eddy Bachtiar, Montaris Silaen, “Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Lokal Di Era Online,” J. Pengabdi. Kolaborasi dan Inov. IPTEKS, vol. 2, no. 3, pp. 1072–1079, 2024.
R. Rauf, A. Syam, and M. F. Randy, “Optimalisasi Transformasi Digital Dalam Mendorong Pertumbuhan,” Bongaya J. Res. Manag., vol. 7, no. 1, pp. 95–102, 2024, [Online]. Available: https://ojs.stiem-bongaya.ac.id/BJRM/article/view/594
S. Avriyanti, “Strategi Bertahan Bisnis Di Tengah Pandemi Covid-19 Dengan Memanfaatkan Bisnis Digital Usaha Kecil Dan Menengah Kabupaten Tabalong ),” J. Pemikir. dan Penelit. Adm. Publik dan Adm. Bisnis, vol. 5, no. 1, pp. 60–74, 2021, doi: 10.35722/pubbis.v5i1.380.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
