Parenting in the Formation of Santriwati Discipline at the Muhammadiyah An-Nur Islamic Boarding School in Sidoarjo
Pola Asuh dalam Pembentukan Kedisiplinan Santriwati di Pondok Pesantren Muhammadiyah An-Nur Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7506Keywords:
Parenting Pattern, pesantren, DisciplineAbstract
The ain of this research is to describe parenting in the Formation of Santriwati discipline at the Muhammadiyah An-Nur Sidoarjo Islamic Boarding School, the implementation of which is based on the existence of regulations, positive activities, ustadz or ustadzah figures and educational institutions. Explaning the obstacles that can hinder the Formation of a disciplinary attitude, namely wrong inisial intentions, wrong practice of knowledge and poor santri adaptation. Even though there are obstacles, there are also positive impacts that the researcher will describe, including the impact of discipline on Allah SWT, the impact of discipline on parents, the impact of discipline on teachers, the impact of discipline on co-workers and the impact of discipline on the surrounding environment. This research method uses a qualitative descriptive research method. The data source used is primary data through observation and interviews. Secondary data through articles and journals related to the subject matter
Downloads
References
Imam Syafi’i,” Pondok Pesantren: Lembaga Pendidikan Pembentukan Karakter”,dalam Al-Tazkiyyah Jurnal PendidikanIslam, vol.8, No.1, 2017, h.63.
Abidin M.Z., Wasito W., “Transinternalisasi Pendidikan Pondok Lirboyo Terhadap Nilai-Nilai PendidikanAgama Islam di Masyarakat Sekitar,” Indonesia Journal of Islamic Education Studies (IJIES) (2019), doi:10.33367/ijies.v2i1.893.
Kuntowijoyo.1991. Paradigma Islam: Interprestasi untuk Aksi. Bandung: Mizan
Minriset, Mukhimatul Farikhah. (2018), Penerapan Metode Ta’zir Dalam Meningkatkan Kedisplinan. Program Studi Pendidikan Agama Islam Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan IAIN Purwokerto.
Ambarwati, Ina. (2018). Pola Asuh dan Pembentukan Karakter Santri di Pondok Pesantren. Journal ofislamic Guidance and Counceling. Vol. 2.
Veryawan, V., Tursina, A., & Hasibuan, R. H. (2021). Pemahaman orang tua terhadap kesiapan anakdalam memasuki sekolah. Connection : Jurnal Pengabdiian Kepada Masyarakat, 1(2), 51-57. https://doi.org/10.32505/connection.vli2.3258
Situs Resmi Pondok Pesantren Muhammadiyah An-Nur Sidoarjo Buku “Sejarah Pondok PesantrenMuhammadiyah An-Nur Sidoarjo” oleh KH. Muhammad Anwar
Muhammad zaki, “Pendidikan Pesantren dan Peradaban Islam di Indonesia” dalam Jurnal El-BanatPemikiran dan Pendidikan Islam, vol II, no. 1 Januari-Juni 2012, h.ss.
Waruwu, Marinu. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Metode Penelitian Kualitatif, Metode Penelitian Kuantitatif dan Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 28962910.
Assyakurrohim, D., Ikhram, D., Sirodj, R.A., & Afgani, M.W. (2023). Metode Studi Kasus dalam
Penelitian Kualitatif. Jurnal Pendidikan Sains dan Komputer, 3(1), 1-9
Ambarwati, Ina. (2018). Pola Asuh dan Pembentukan Karakter Santri di Pondok Pesantren. JIGC (Journal of Islamic Guidance and Counseling), 2(1), 22-44
Wabula, D.C., Tyas, N.W., & Surur, A.M. (2018). Peran Pengurus Pondok Pesantren Dalam Menanamkan Kedisiplinan Santri. Jurnal Al-Makrifat, 3(2), 12-30
ID Herawansyah, AP Astutik. (2022). Analysis of Student Disclipine Program Development at
Muhammadiyah 1 Taman Sidoarjo Vocatioonal High School. Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies 2, 10.21070/jims. v2i0. 1555-10
Nopiardo, Widi. (2019). Perkembangan Peraturan Tentang Zakat. Jurnal Ilmiah Syari;ah, 18(1), 65-76.
Maryam, siti. (2018). Shalat dalam Perspektif Imam Al-Ghazali (Kajian Sufistik). Jurnal Al-Fikrah, 1(2), 106-113.
Sinthia, I., Nurulhaq, D., Rahman, A.A., & Masripah, I. (2020). Pola Asuh Pondok Pesantren Terhadap Kedisiplinan Santri pada Shalat Berjamaah. Atthulab: Islamic Religion Teaching & Learning Journal. 5(2), 163-174
Indramawan, M., Bachtiar, M., Lazzaavietamsi, F.A., Wahyuddin, W., & Wasehudin. (2024). Konstruksi Pendidikan Karakter Pondok Pesantren Berbasis Kearifan Lokal di Banten. Jurnal Ilmiah Edukatif, 10(2), 122-135.
Rahmawati, I. (2024). Qudwah Hasanah Ustadz/Ustadzah dalam Pembentukan Karakter Santri di Pondok Pesantren Roudlotussholihin Desa Penantian Kec. Banding Agung Kab. Oku Selatan Palembang. Skripsi. Program Studi Komunikasi dan Penyiaran Islam Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.
Yumni, Auffah. (2019). Keteladanan Nilai Pendidikan Islam yang Teraplikasikan. Jurnal Nizhamiyah,
Mardiansyah A, Romadlon DA. (2024). Pembinaan Kedisiplinan Santri Secara Humanistik Di Pondok Pesantren An-Nur Sidoarjo. Jurnal PAI Raden Fatah, Vol. 6, No.3 (Juli 2024), pp. 820-830. ISSN:2656- 1549 EISSN:2656-0712,DOI: https://doi.org/10.19109/pairfy.v6i3
Aziz, F.F. (2024). Peran Pondok Pesantren dalam Pembentukan Karakter Santri di Pondok Pesantren Al-Ikhlas Karang Sempu. Jurnal Inovasi Global, 3(11), 1715-1724.
Krisdiyanto, G., Muflikha., Sahara, E.E., & Mahfud, C. (2019). Sistem Pendidikan Pesantren dan Tantangan Modernitas. Jurnal Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(01), 11-21.
Pristiwanti, Desi., Badariah, Bai., Hidayat, Sholeh., & Dewi, Ratna Sari. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(6), 791
Romdoni, L.N., & Malihah, E. (2020). Membangun Pendidikan Karakter Santri Melalui Panca Jiwa Pondok Pesantren. Jurnal Pendidikan Agama Islan Al-Thariqah, 5(2), 13-22.
Ambarwati, Ina. (2018). Pola Asuh dan Pembentukan Karakter Santri di Pondok Pesantren. Journal of islamic Guidance and Counceling. Vol. 2.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.