Application of Imla' Method in Yanbu'a Module as an Acceleration of Qur'an Learning
Penerapan Metode imla’ dalam Modul Yanbu’a Sebagai Akselerasi Pembelajaran Al-Qur’an
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7472Keywords:
Imla' method, acceleration, Al-Qur'an learningAbstract
The purpose of this research is to describe the imla' method in the Yanbu'a module as an acceleration of students' abilities in reading and writing the Qur'an. Explaining the advantages and disadvantages of applying the imla' method as an effort to accelerate participants' ability to read and write the Qur'an.. The importance of this research, when compared to previous relevant studies, is this research not only focuses on accelerating the ability to read and write the Qur'an through the Imla' method but also evaluates the advantages and disadvantages of applying this method in learning. Moreover, in previous research, the Imla' method was more commonly associated with Arabic vocabulary learning or the enhancement of al-kitabah skills. Meanwhile, this research expands the scope of applying the Imla' method to Quranic learning, encompassing aspects of writing skills and broader comprehension abilities. This qualitative research uses descriptive analysis methods with data collection techniques including.
Downloads
References
M. Kemampuan Et Al., “201180405_Nur Laily Zubaidah_Skripsi,” P. 7, 2022.
M. A. N. Prastyo And K. Kholisin, “Penerapan Metode Imla’ Al-Mandzur Dan Imla’ Al-Istima’i Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Kosa Kata Bahasa Arab Siswa Kelas 7,” Jolla J. Lang. Lit. Arts, Vol. 3, No. 1, Pp. 75–87, 2023, Doi: 10.17977/Um064v3i12023p75-87.
A. Ardyansyah And L. Fitriani, “Efektivitas Penerapan Metode Discovery Learning Dalam Pembelajaran Imla’,” Al-Ta’rib J. Ilm. Progr. Stud. Pendidik. Bhs. Arab Iain Palangka Raya, Vol. 8, No. 2, Pp. 229–244, 2020, Doi: 10.23971/Altarib.V8i2.2257.
I. Asrofi And A. Halim, “Efektivitas Metode Imla’ Terhadap Peningkatan Kemampuan Siswa Dalam Menulis Bahasa Arab,” El-Ibtikar J. Pendidik. Bhs. Arab, Vol. 10, No. 2, P. 113, 2021, Doi: 10.24235/Ibtikar.V10i2.9304.
I. Muhammmad, “Penerapan Metode Imla ’ Istima`I Untuk Meningkatkan Maharatul Kitabah Bahasa Arab Siswi Kelas Viii Di Smp Qur ’A N Darul Fattah Bandar Lampung,” Pp. 152–162.
S. Y. Astuti, “Implementasi Metode Imla’ Pada Kemampuan Menulis Arab Mata Pelajaran Al Quran Hadits Kelas V Min 6 Lampung Utara,” Pembelajaran Keterampilan Berbahasa A, Pp. 274–282, 2020.
C. Alkalah, “Penerapan Metode Yanbu’a Dalam Membaca Dan Menghafal Al-Qur’an Di Tpa Musollah Nurul Yaqin Teluk Betung,” Vol. 19, No. 5, Pp. 1–23, 2016.
M. Bahrudin And M. Fidri, “Pengaruh Metode Imla ’ Terhadap Maharah Kitabah Siswa Madrasah Aliyah An - Ni ’ Mah Batam,” Vol. 2, No. 2, Pp. 156–164, 2024.
J. Caron And J. R. Markusen, “Implementasi Metode Yanbu’a Dalam Meningkatkan Kemempuan Membaca,Menulis Dan Menghafal Al Qur;An Di Tpq Miftahul Ulum Desa Kresno Widodo Kecamatan Tegineneng Kabupaten Pesawaran,” Pp. 1–23, 2016.
K. Jasmine, “Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Sdn Peterongan 1 Dalam Mata Pelajaran Paibp Materi Menulis Qs. Al-Ma’un Melalui Penerapan Metode Imla’,” Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu, Pp. 103–113, 2014.
A. Azizah, “Penerapan Metode Imla’ Al-Ikhtibari Dalam Meningkatkan Kompetensi Menulis Bahasa Arab Pada Siswa Kelas X Dayah Erpadu Al-Muslimun,” Al-Madaris J. Pendidik. Dan Stud. Keislam., Vol. 3, No. 2, Pp. 61–71, 2022, Doi: 10.47887/Amd.V3i2.102.
Gustin Rif’aturrofiqoh, Pengaruh Penggunaan Metode Yanbu’a Terhadap Kemampuan Membaca Al-Qur’an Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Pada Mata Pelajaran Al-Qur’an Hadits Kelas Iv Min 7 Bandar Lampung, No. July. 2016.
M. Rofiq And M. A. Basyid, “Implementasi Metode Yanbu’a Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Baca Al-Qur’an Di Mi Baitul Huda Kota Semarang Tahun Ajaran 2019/2020,” Quality, Vol. 8, No. 2, P. 207, 2020, Doi: 10.21043/Quality.V8i2.7550.
S. L. Fitriyah And N. Aisyah, “Penerapan Metode Yanbu’a Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an Anak Didik Tpq Al-Azhar Prenduan Kepanjen Jember,” Ta’lim J. Stud. Pendidik. Islam, Vol. 4, No. 1, Pp. 22–41, 2021, Doi: 10.52166/Talim.V4i1.2179.
R. A. Qowiyeh And F. Listrianti, “Penerapan Metode Yanbu’a Dalam Meningkatkan Penguasaan Membaca Al-Qur’an Di Madrasah Ibtidaiyah,” J. Educ., Vol. 10, No. 1, Pp. 163–172, 2024.
N. Karlina, “Pelaksanaan Metode Imla Secara Daring Pada Pembelajaran Al-Qur’an Hadis Kelas Iii A Min 2 Banjar,” 2021.
Rafiud Ilmudinulloh, “Model Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa,” J. Ris. Jurnalistik Dan Media Digit., Pp. 121–128, 2022, Doi: 10.29313/Jrjmd.V2i2.1366.
A. Safr. Muhamad Fidri, “Pengaruh Penerapan Metode Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Imla’ Muhamad Fidri 1 , A. Safri 2 1,” Vol. 2, No. 1, Pp. 82–92, 2024.
S. Y. Putri And A. F. Nursholihah, “Efektivitas Metode Imla ’ Dalam Peningkatan Keterampilan Menulis Pada Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Diniyyah Takmiliyah Awaliyah Al- Haqq,” Vol. 2, Pp. 41–44, 2024.
S. Pokhrel, “Penerapan Metode Imla’ Dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Pada Pembelajaran Bahasa Arab Siswa Kelas Vii Madrasah Tsanawiah Al-Mustaqim Parepare,” Αγαη, Vol. 15, No. 1, Pp. 37–48, 2024.
Khairil Anwar, “Penerapan Metode Imla’ Manqul Pada Siswa Smpq Darul Fattah Bandar Lampung,” Pengabdi. Kpd. Masy., Vol. 5, No. 3, Pp. 248–253, 2020.
Hajrah, “Efektivitas Pembelajaran Imla’ Terhadap Peningkatan Kemampuan Menulis Kalimat Peserta Didik Kelas Xi Madrasah Aliyah Pondok Pesantren Al-Mubarak Ddi Tobarakka Kabupaten Wajo Oleh,” Cent. Libr. State Islam., Vol. 6, No. 1, Pp. 1–7, 2018.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.