Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Science Learning Media Application for MI Based on Augmented Reality


Aplikasi Media Pembelajaran IPA Untuk MI Berbasis Augmented Reality

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.744

Keywords:

Augmented Reality, IPA, MEDIA PEMBELAJARAN

Abstract

MI Darul Huda is one of the Islamic elementary schools in the Jabon District, Sidoarjo Regency. The learning process still uses books and 2d picturesAn augmented reality (AR) based scientific education media app was developed for Michigan International University to aid in student learning. The Multimedia Design and Development Life Cycle (MDLC) is a 6-stage process (concept, design, material gathering, assembly, testing, distribution), is used in this approach or study. Using marker detection, augmented reality science learning media apps may provide three-dimensional visuals of object markers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. Z. Rahman, T. N. Hidayat, and I. Yanuttama, “MEDIA PEMBELAJARAN IPA KELAS 3 SEKOLAH DASAR MENGGUNAKAN TEKNOLOGI AUGMENTED REALITY BERBASIS ANDROID,” pp. 43–48, 2017.

A. Fakhrudin and A. Kuswidyanarko, “Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Sekolah Dasar Berbasis Augmented Reality Sebagai Upaya Mengoptimalkan Hasil Belajar Siswa,” J. Muara Pendidik., vol. 5, no. 2, pp. 771–776, 2020, doi: 10.52060/mp.v5i2.424.

S. Fitriani Eka, A. Muhsinah, and K. Dedi, “Pengembangan Media Pembelajaran IPA menggunakan Augmented Reality (AR) Berbasis Android pada Siswa Kelas III SDN 015 Tarakan,” Widyagogik, vol. 6, no. 1, pp. 57–72, 2018.

F. D. Mukti, “Pengembangan Media Pembelajaran Augmented Reality (AR) di Kelas V MI Wahid Hasyim,” Elem. Islam. Teach. J., vol. 7, no. 2, p. 299, 2019, doi: 10.21043/elementary.v7i2.6351.

B. Setyawan, R. Rufi’i, and A. N. Fatirul, “AUGMENTED REALITY DALAM PEMBELAJARAN IPA BAGI SISWA SD Augmented Reality In Science Learning For Elementary School Students,” Kwangsan J. Teknol. Pendidik., vol. 07, no. 01, pp. 78–90, 2019.

A. Wijaya and R. Dijaya, “Brosur digital wisata bukit gandrung di desa medowo kediri berbasis augmented reality,” vol. 06, pp. 305–317, 2021.

L. N. Ainni, “Pembuatan Aplikasi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Mengenai Tata Surya Berbasis Android Untuk Sekolah Dasar,” J. Multi Media dan IT, vol. 4, no. 2, 2020, doi: 10.46961/jommit.v4i2.334.

A. C. Nugraha, K. H. Bachmid, K. Rahmawati, N. Putri, A. R. N. Hasanah, and F. A. Rahmat, “Rancang Bangun Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality Untuk Pembelajaran Tematik Kelas 5 Sekolah Dasar,” J. Edukasi Elektro, vol. 5, no. 2, pp. 138–147, 2021, doi: 10.21831/jee.v5i2.45497.

J. L. Buliali, “Andriyani , Joko Lianto Buliali PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN LINGKARAN MENGGUNAKAN AUGMENTED REALITY BERBASIS ANDROID BAGI SISWA TUNARUNGU DEVELOPMENT LEARNING MEDIA OF CIRCLE USING ANDROID-BASED Math Didactic : Jurnal Pendidikan Matematika Pengembanga,” vol. 7, no. 2, pp. 170–185, 2021.

S. B. Wicaksana and Y. Anistyasari, “Tinjauan Pustaka Sistematis Tentang Penggunaan Flashcard pada Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality,” J. IT- EDU, vol. 5, no. 1, pp. 121–131, 2020, [Online]. Available: https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/it-edu/article/view/36597

E. Tasrif, A. Mubai, A. Huda, and K. Rukun, “Pemanfaatan media pembelajaran berbasis augmented reality menggunakan aplikasi Ar_Jarkom pada mata kuliah instalasi jaringan komputer,” J. Konseling dan Pendidik., vol. 8, no. 3, p. 217, 2020, doi: 10.29210/153400.

B. D. A. N. T. Kanak-kanak, T. Informatika, F. Teknik, and U. M. Sidoarjo, “ALAT PERAGA EDUKASI 3 DIMENSI BERBASIS AUGMENTED REALITY UNTUK KELOMPOK,” pp. 231–238, 2017.

P. A. S. A. Rahmadhan A, “Aplikasi Pengenalan Perangkat Keras Komputer Berbasis Android Menggunakanaugmented Reality (Ar),” J. Teknol. dan Sist. Inf., vol. 2, no. 2, pp. 24–31, 2021.

P. Bagus and A. Anugrah, “Implementasi Augmented Reality Pada Media,” vol. 14, no. 2, pp. 142–149, 2020.

F. Reza, A. Fitriyatno, A. Nur Hidayat, M. Maisyaroh, and S. Faizah, “Aplikasi Portal Jelajah Destinasi Wisata Indonesia Dengan Augmented Reality (AR) dan Video 360° Berbasis Android Sebagai Media Promosi Dan Hiburan,” Smart Comp Jurnalnya Orang Pint. Komput., vol. 10, no. 1, pp. 1–6, 2021, doi: 10.30591/smartcomp.v10i1.2166.

Posted

2023-04-12