DOI of the published article https://doi.org/10.21070/pssh.v7i.635
Casual Store Surabaya Marketing Communication Through Shopee Marketplace In Maintaining Consumer Loyalty
Komunikasi Pemasaran Toko Casual Surabaya Melalui Marketplace Shopee Dalam Menjaga Loyalitas Konsumen
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7432Keywords:
Marketing communication strategy, Marketplace, ShopeeAbstract
Marketing communication strategy is a way to consume products to the target market in order to achieve the company's goals. Through marketing communication strategies, companies try to disseminate information, influence, persuade and remind target messages about the company and the products offered by the company can be accepted. This study uses a descriptive qualitative research type. This study aims to determine the marketing communication strategy of the Casual Surabaya shopee marketplace in maintaining consumer loyalty. With data collection techniques carried out by observation, interviews, and documentation. Data analysis techniques use data reduction, data presentation and drawing conclusions. The results of the study show that brands and products most often use marketing communication strategies, such as utilizing their features such as Store Promo features, Discount Packages, Store Coupons, Store Vouchers, Shopee live and Seller Chat Of course, these strategies are very important to maintain brand and product loyalty among consumers.
Downloads
References
KHOFIFAH, R. (2022). PEMANFAATAN MARKETPLACE SHOPEE SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN ONLINE SHOP JR. id4 (Doctoral dissertation, IAIN PONOROGO).
Utari, T., & Sariwaty, Y. (2023). PEMANFAATAN MARKETPLACE SHOPEE SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN TOKO PUTRI INDAH. Jurnal Cahaya Mandalika, 4(2), 65-74.
Billah, M. A. (2023). PEMANFAATAN MARKETPLACE SHOPEE SEBAGAI MEDIA KOMUNIKASI PEMASARAN UMKM USAHA BATIK 234 (Doctoral dissertation, Universitas AMIKOM Yogyakarta).
Kangean, S., & Rusdi, F. (2020). Analisis Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Persaingan E-Commrece di Indonesia. Prologia, 4(2), 280-287.
Noersabila, E. L., Ardiansyah, A., & Witantra, A. P. (2023). Strategi Komunikasi Pemasaran Affiliator Shopee Dalam Mempromosikan Produk. Jurnal Inovasi dan Kreativitas (JIKa), 3(2), 1-12.
Alfian, P. S., & Magdalena, L. (2020). Penerapan Payment Gateway pada Aplikasi Marketplace Waroeng Mahasiswa Menggunakan Midtrans. J. Inform. Univ. Pamulang, 5(3), 387-393.
Lutfin, C. F. (2020). Strategi komunikasi pemasaran Online Shop" Grey Kosmetik" di Akun Shopee. UIN Sunan Ampel Surabaya.
Astri, D. (2018). Strategi Iklan Online (Studi Iklan Shopee Di Media Sosial) (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).
Banjaŕnahor, A. R., Purba, B., Sudarso, A., Sahir, S. H., Munthe, R. N., Kato, I., ... & Hasyim, H. (2021). Manajemen Komunikasi Pemasaran. Yayasan Kita Menulis.
Shabrina, V. G. (2019). Pengaruh Revolusi Digital terhadap Pemasaran dan Perilaku Konsumen. Jurnal Pewarta Indonesia, 1(2), 131–141.
Akbar, M. A., & Alam, S. N. (2020). E-Commerce: Dasar Teori Dalam Bisnis Digital. Yayasan Kita Menulis.
Sudaryono, S., Rahwanto, E., & Komala, R. (2020). E-Commerce Dorong Perekonomian Indonesia, Selama Pandemi Covid 19 Sebagai Entrepreneur Modern Dan Pengaruhnya Terhadap Bisnis Offline. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(02), 110–124.
Vanni, K. M. (2022). Strategi Pemasaran Syariah “Bakar Uang” Pada Perusahaan E-Commerce Shopee. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 23(1), 16–27.
Hutauruk, B. D., Naibaho, J. F., & Rumahorbo, B. (2017). Analisis dan perancangan aplikasi marketplace cinderamata khas batak berbasis android. METHODIKA: Jurnal Teknik Informatika dan Sistem Informasi, 3(1), 242-246.
Pradana, M. (2015). Klasifikasi jenis-jenis bisnis e-commerce di Indonesia. Neo-Bis, 9(2), 32-40.
Kotler, P., & Amstrong, G. (2010). Pemasaran. Jakarta: Erlangga.
Sari, A. A. P., & Habib, M. A. F. (2023). Strategi Pemasaran Menggunakan Fitur Shopee Live Streaming Sebagai Media Promosi Untuk Meningkatkan Daya Tarik Konsumen (Studi Kasus Thrift Shop di Kabupaten Tulungagung). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(17), 41-58.
Widodo, D. Y. P., & Prasetyani, H. (2022). Pengunaan Shopee sebagai Media Promosi untuk Meningkatkan Daya Jual Produk sebagai Narahubung Sosial Marketing. Journal of Systems, 2(2), 12-17.
R. Fachrina and Z. M. Nawawi, “Pemanfaatan Digital Marketing (Shopee) Dalam Meningkatkan Penjualan Pada UMKM Di Marelan,” Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah, vol. 2, no. 2, pp. 247–254, Sep. 2022
Hamdani, R., Rezky, S. F., Suherdi, D., Sari, K., & Syahputri, A. (2023). Pemanfaatan Dan Pelatihan Penggunaan Marketplace Shopee Sebagai Sarana Pemasaran Pada Toko Maysara Hijab. Jurnal Masyarakat Indonesia (Jumas), 2(02), 100-108.
Nita, R. A. (2024). PEMANFAATAN MARKETPLACE SHOPEE DALAM PENJUALAN PRODUK SCARLETT WHITENING PADA ONLINE SHOP@ BEAUTY CLOUDY (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS NASIONAL).
D.F. Hadi and K. Zakiah, “Strategi Digital Marketing Bagi Umkm (Usaha Mikro Kecil Dan Menengah) Untuk Bersaing Di Era Pandemi,” Competitive, vol. 16, no. 1, pp. 32–41, 2021.
E. S. Sulistiyawati and A. Widayani, “Marketplace Shopee Sebagai Media PromosiPenjualan UMKM di Kota Blitar,” J. Pemasar. Kompetitif, vol. 4, no. 1, p. 133, 2020, doi: 10.32493/jpkpk.v4i1.7087.
Shopee, “Berbagai Fitur & Program Promosi di Shopee Live Pusat Edukasi Penjual Shopee Indonesia,” 2022.
S. P. Dewi, “Analisis Tingkat Brand Loyalty pada Produk Detergen Merek DAIA di Kota Purbalingga,” Universitas Muhammadiyah Purwokerto, 2015.
Permatasari, V. P., Novriyani, Y., Audina, B., Fahrin, S. M., & Putri, A. M. (2021). Penerapan Strategi Pemasaran Makanan Siap Saji Pizza Hut Untuk Mencapai Keunggulan Di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3027-3032.
Amelia, R., & Sudrartono, T. (2023). Pemanfaatan marketplace shopee dalam peningkatan volume penjualan jaket hoodie toko mikayla shop. Jurnal Informatika Ekonomi Bisnis, 118-124.
Artaya, Putu, T. P. (2019). Efektifitas Marketplace Dalam Meningkatkan Konsentrasi. Universitas Narotoma Surabaya, April.
Link : https://shope.ee/602Sj7teDe
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
