Social Media as a Means of Building Exemplary Character for Students in Learning Islamic Religious Education
Media Sosial sebagai Sarana Pembentukan Karakter Keteladanan Siswa dalam Pembelajaran PAI
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7307Keywords:
Media Social, Exemplary Character, Islamic educationAbstract
This research aims to identify the formulation of exemplary character and determine the forms of application and obstacles to the use of social media in PAI learning as the formation of exemplary character for students. The importance of this study is to show that social media can be used positively to shape students' exemplary character through the inspiring content they create. This research uses a descriptive qualitative method, with data obtained through observations, interviews, and documentation analysis. The results show that social media not only enhances students' creativity in completing assignments but also strengthens their understanding and appreciation of exemplary values. One application is delivering inspirational messages, where social media is used to spread Islamic values that inspire students and other users. However, this research faces obstacles such as limited facilities and personal challenges. Therefore, support and cooperation from the school are needed to overcome these obstacles.
Downloads
References
I. Izza, “Media Sosial, Antara Peluang dan Ancaman dalam Pembentukan Karakter Anak Didik di Tinjau dari Sudut Pandang Pendidikan Islam,” At- Ta’lim : Jurnal Pendidikan, vol. 5, no. 1, pp. 17–37, Jan. 2019, doi: 10.36835/ATTALIM.V5I1.63.
N. Ilahin, “Pengaruh Pengunaan Media Sosial Tik-Tok terhadap Karakter Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah,” IBTIDA’, vol. 3, no. 1, pp. 112–119, Apr. 2022, doi: 10.37850/IBTIDA.V3I1.300.
M. C. Rozikin and A. P. Astutik, “Implementation of Character Education in Islamic Boarding Schools,” Academia Open, vol. 4, Jun. 2021, doi: 10.21070/ACOPEN.4.2021.2544.
M Choirul Muzaini Umi Salamah, “Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama,” 2023. [Online]. Available: https://publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.php/QISTIE/article/view/2075.
N. Ali, “PERAN GURU DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA MELALUI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM,” JURNAL PENDIDIKAN ISLAM AL-ILMI, vol. 5, no. 1, pp. 54–61, May 2022, doi: 10.32529/AL-ILMI.V5I1.1680.
Dewi Rokhmah, “Religiusitas Guru PAI: Upaya Peningkatan Disiplin Beribadah Siswa di SMP Islam Al Azhar 3 Bintaro | Jurnal Pendidikan Madrasah.” Accessed: Jul. 29, 2024. [Online]. Available: https://ejournal.uin-suka.ac.id/tarbiyah/JPM/article/view/61-14
A. Karimah and R. Shalahuddin, “KREATIVITAS GURU DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PAI,” Jurnal PAI Raden Fatah, vol. 5, no. 3, pp. 742–152, Jul. 2023, doi: 10.19109/PAIRF.V5I3.18192.
I. M. Laily, A. P. Astutik, and B. Haryanto, “Instagram sebagai Media Pembelajaran Digital Agama Islam di Era 4.0,” Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, vol. 3, no. 2, pp. 160–174, Dec. 2022, doi: 10.31538/MUNADDHOMAH.V3I2.250.
S. Shidiq. Muhamad Badruddin, “INTERNALISASI NILAI-NILAI AKHLAKUL KARIMAH SISWA MELLUI KETELADANAN GURU DI MTSN 1 BOGOR | Qiro’ah : Jurnal Pendidikan Agama Islam.” Accessed: Dec. 11, 2024. [Online]. Available: https://ejurnal.iiq.ac.id/index.php/qiroah/article/view/515
M. H. S. Wibowo, A. Amali, M. D. Al Ayubi, and Y. Permana, “Implementasi media sosial sebagai sarana pembelajaran pendidikan agama islam di era digitalisasi,” Nautical : Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, vol. 3, no. 2, Jul. 2024, doi: 10.55904/NAUTICAL.V3I2.1163.
N. S. Ramdani, H. Nugraha, and A. Hadiapurwa, “POTENSI PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL TIKTOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DALAM PEMBELAJARAN DARING,” Akademika, vol. 10, no. 02, pp. 425–436, Dec. 2021, doi: 10.34005/AKADEMIKA.V10I02.1406.
M. Hufron, M. Rifa, and U. K. Abdurrahman Wahid Pekalongan, “Penggunaan Media Sosial Sebagai Alat Strategis Dalam Pendidikan Agama Islam,” AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), vol. 4, no. 1, pp. 524–535, Oct. 2023, doi: 10.37680/ALMIKRAJ.V4I1.3982.
P. Yulianti, A. Riadi, F. Zahratunnisa, N. A. A. Fatimah, and A. Arrahima, “Kajian Literatur: Penggunaan Media Sosial Sebagai Sarana Dalam Meningkatkan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Generasi Muda,” Indonesian Journal of Islamic Education, vol. 2, no. 1, pp. 113–123, Aug. 2024, doi: 10.31949/IJIE.V2I1.10114.
S. Syahriati, “Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Alat Pembelajaran DiLingkungan Perguruan Tinggi.,” Innovative: Journal Of Social Science Research, vol. 3, no. 6, pp. 4783–4790, Dec. 2023, doi: 10.31004/INNOVATIVE.V3I6.6889.
M. Faqihatin, “Peran Media Sosial dalam Menunjang Pembelajaran Mata Kuliah Pendidikan Agama Islam dan Pembinaan Karakter Mahasiswa,” EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, vol. 3, no. 6, pp. 4254–4262, Sep. 2021, doi: 10.31004/EDUKATIF.V3I6.865.
A. N. Rosyidah and I. Ismeirita, “ANALISIS PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER PESERTA DIDIK (STUDI KASUS DI SMPN 20 BEKASI),” Research and Development Journal of Education, vol. 9, no. 1, pp. 34–44, Apr. 2023, doi: 10.30998/RDJE.V9I1.13839.
B. Febriyanto, E. Yeni Winantika, S. Nida Utari, J. K. Raya H Abdul Halim No, M. Kulon, and K. Majalengka Universitas Majalengka, “PERAN MEDIA SOSIAL DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA DI ERA DIGITAL,” Jurnal Lensa Pendas, vol. 7, no. 1, pp. 1–14, Mar. 2022, doi: 10.33222/JLP.V7I1.1689.
F. Fensi, “PERAN MEDIA SOSIAL DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA SMA & SMK BHINNEKA TUNGGAL IKA, JAKARTA,” Jurnal Pengabdian dan Kewirausahaan, vol. 4, no. 2, Sep. 2020, doi: 10.30813/JPK.V4I2.2325.
M. Nina Adlini, A. Hanifa Dinda, S. Yulinda, O. Chotimah, and S. Julia Merliyana, “METODE PENELITIAN KUALITATIF STUDI PUSTAKA,” vol. 6, no. 1, pp. 974–980, 2022.
M. Rijal Fadli, “Memahami desain metode penelitian kualitatif,” vol. 21, no. 1, pp. 33–54, 2021, doi: 10.21831/hum.v21i1.
Samiaji Sarosa, “Analisis Data Penelitian Kualitatif.” Accessed: Aug. 18, 2024. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=YY9LEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PR5&dq=analisis+data+kualitatif&ots=gAya0VV-Ng&sig=-9zqiYuBb6pkIjoSeFLoKJ-CxdM&redir_esc=y#v=onepage&q=analisis%20data%20kualitatif&f=false
A. Munawwaroh, “Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter,” Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, vol. 7, no. 2, p. 141, Nov. 2019, doi: 10.36667/JPPI.V7I2.363.
Sri Devi Yusnia Sari, “PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL YOUTUBE DAN INSTAGRAM,” Skripsi Fakultas Ilmu Tarbiyah, IAIN Surakarta, 2020, Accessed: Jan. 16, 2025. [Online]. Available: https://eprints.iain-surakarta.ac.id/35/1/j.%20Full%20Teks.pdf
A. Wibowo, S. Tinggi, A. Islam, and A.-N. Purworejo, “PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI TREND MEDIA DAKWAH PENDIDIKAN ISLAM DI ERA DIGITAL,” JURNAL ISLAM NUSANTARA, vol. 3, no. 2, pp. 339–356, Dec. 2019, doi: 10.33852/JURNALIN.V3I2.141.
K. Dewi, T. Pratisia, and A. K. Putra, “Implementasi pemanfaatan google classroom, google meet, dan instagram dalam proses pembelajaran online menuju abad 21,” Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, vol. 1, no. 5, pp. 533–541, Jun. 2021, doi: 10.17977/UM063V1I5P533-541.
A. Maria and R. Yudita, “Pemanfaatan Media Sosial Instagram Dalam Meningkatkan Kreativitas Siswa Pada Mata Pelajaran PAI,” Masagi, vol. 2, no. 1, pp. 91–101, Aug. 2023, doi: 10.37968/MASAGI.V2I1.463.
A. Abdillah and A. P. Astutik, “Pemanfaatan Teknologi dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SD,” MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, vol. 11, no. 1, pp. 1058–1066, Mar. 2024, doi: 10.69896/MODELING.V11I1.2497.
B. Budiman, “Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia,” EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), vol. 2, no. 2, pp. 149–156, Nov. 2022, doi: 10.30821/EUNOIA.V2I2.2098.
M. Rahman et al., “Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Pembelajaran,” Journal on Education, vol. 5, no. 3, pp. 10646–10653, Feb. 2023, doi: 10.31004/JOE.V5I3.1890.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.