The Role of Muhammadiyah Youth Mubaligh Corps Extracurricular in Raising Students' Moral Awareness at SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo
Peran Ektrakulikuler Korps Mubaligh Muda Muhammadiyah dalam Meningkatkan Kesadaran Berakhlak Mulia Siswa di SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7251Keywords:
Globalization, Teenage Ethics, Moral EducationAbstract
In the era of globalisation and rapid modernisation, moral and ethical challenges among adolescents are increasingly complex, affecting social life and the quality of education in Indonesia. Senior High School (SMA) as a critical level of education in student character building has an important role in instilling noble moral values. One of the efforts made to achieve this goal is through the active role of community organisations, such as the Muhammadiyah Young Mubaligh Corps (KM3). This study aims to analyse the role of KM3 in increasing students' noble character awareness at SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo, identify the challenges faced in implementing moral development programs, and determine effective strategies that can be applied. The research method used is qualitative. The research subjects included students, teachers, and KM3 members at SMA Muhammadiyah 2 Sidoarjo.
Downloads
References
D. H. S, “Dampak Globalisasi Terhadap Moralitas Remaja ( Studi Smk Swasta Putra Bunda Tanjung Pura) Tahun Pelajaran 2019/2020,” J. Serunai Pancasila Dan Kewarganegaraan, Vol. 8, No. 1, Pp. 88–93, 2020, Doi: 10.37755/Jspk.V8i1.136.
Putri Kurniawati, Peran Mubaligh Dalam Meningkatkan Literasi Ekonomi Syariah Masyarakat Kecamatan Rengat Kabupaten Indragiri Hulu, Vol. 01. 2020.
Mp. Sukidi, Mp. Feri Firmansyah, J. Tulang Bawang Selatan No, K. Banjarsari, K. Surakarta, And J. Tengah, “Penyusun: Its Pku Muhammadiyah Surakarta A I K 3,” Vol. 3, No. 26, Pp. 1–117, 2020.
O. S. J. Sutiyan, D. R. R. J. Sutiyan, A. Adlin, D. Irawan, And M. A. Al Ardha, “Eksistensi Muhammadiyah Dalam Pengembangan Kompetensi Guru,” At-Ta’lim Media Inf. Pendidik. Islam, Vol. 21, No. 2, P. 130, 2023, Doi: 10.29300/Attalim.V21i2.8354.
C. Muhammadiyah And B. Selatan, “Peningkatan Penguatan Manajemen Dakwah Di Lingkungan Pimpinan Cabang Muhammadiyah Banguntapan Selatan Bantul, Yogyakarta,” Vol. 2, Pp. 1–7, 2024.
S. Iribaram, “Pendidikan Agama Islam Dan Pembentukan Akhlak Siswa,” Poros Onim J. Sos. Keagamaan, Vol. 1, No. 2, Pp. 109–120, 2020, Doi: 10.53491/Porosonim.V1i2.32.
N. D. Pramesti, “Implementasi Pendidikan Karakter Berbasis Pendidikan Agama Islam Di Smk Pgri 2 Ponorogo,” 2020.
Hastitan Ginka Pratama, “Harapan, Nasrudin, Dakwah Dan Pengembangan Masyarakat, Yogyakarta : Pustaka Pesantren.” 2022.
P. Dakwah, I. Dan, K. Di, M. Pinggiran, And K. Ponorogo, “Peranan Corps Mubaligh Muhammadiyah (Cmm) Dalam Pengembangan Dakwah Islam Dan Pendidikan Keagamaan Di Masyarakat Pinggiran Kabupaten Ponorogo,” No. Cmm, 2020.
J. Konstitusi Et Al., “Implementasi Kegiatan Ekstrakurikuler Korps Muballigh Muda Muhammadiyah (Km3) Dalam Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Peserta Didik Sma Muhammadiyah 2 Sidoarjo,” Angew. Chemie Int. Ed. 6(11), 951–952., Vol. 3, No. 2, P. 1, 2020.
A. Rauf, “Peranan Muhammadiyah Dalam Pembinaan Generasi Muda Islam Di Kabupaten Bima,” Uin Alauddin Makassar, 2020.
M. F. Fathurazi, “Urgensi Literasi Baca Dalam Membentuk Akhlak Mulia Siswa Smp Muhammadiyah 22 Setia Budi Pamulang,” 2020.
S. A. Angioni Et Al., “Peran Organisasi Ikatan Pelajar Muhammadiyah Dalam Membentuk Akhlak Siswa Di Sma Muhammadiyah 3 Jakarta Selatan,” Fish. Res., Vol. 140, No. 1, P. 6, 2021.
D. Muchlas, Farid Setiawan, Dakwah Muhammadiyah Dalam Masyarakat Digital. 2022.
A. Car Et Al., “Implementasi Manajemen Kesiswaan Dalam Pembentukan Akhlak Terpuji,” Int. J. Technol., Vol. 47, No. 1, P. 100950, 2023, Doi: 10.19109/Pairf.V5i4.
D. Sormin, M. Aziz, S. Samsidar, M. Muksana, M. Rahmayanti, And M. Maesaroh, “Inovasi Pembaharuan Pendidikan Muhammadiyah,” Edukasi Islam. J. Pendidik. Islam, Vol. 11, No. 02, Pp. 683–700, 2022, Doi: 10.30868/Ei.V11i02.2357.
Putri Kurniawati, Filsafat Pendidikan Muhammadiyah, Vol. 01. 2029.
A. U. Kossah, H. S. Benyal, And R. Romelah, “Islam Berkemajuan: Muhammadiyah Sebagai Pembaharu Pendidikan Dalam Laju Zaman,” Tarlim J. Pendidik. Agama Islam, Vol. 5, No. 1, Pp. 67–79, 2022, Doi: 10.32528/Tarlim.V5i1.7149.
E. A. Nisa, “Pandangan Dan Peran Organisasi Aisyiyah Terhadap Pendidikan Di Indonesia Tahun 1914-1923,” Waris. J. Hist. Cult. Herit., Vol. 3, No. 2, Pp. 51–57, 2022, Doi: 10.34007/Warisan.V3i2.1516.
M. Mukhlis, H. Purnomo, And M. N. Madjid, “Peran Ikatan Pelajar Muhammadiyah Pada Pembentukan Karakter Kepemimpinan Peserta Didik,” G-Couns J. Bimbing. Dan Konseling, Vol. 6, No. 2, Pp. 197–207, 2022, Doi: 10.31316/G.Couns.V6i2.3459.
S. D. Mendoza Et Al., “Pembinaan Akhlak Mulia Siswa Melalui Program Pembiasaan Keagamaan Di Smp Negeri 10 Bandung,” Nat. Microbiol., Vol. 3, No. 1, P. 641, 2020.
Y. Rismanyant, “Pembinaan Akhlak Siswa Melalui Kegiatan Keagamaan Di Sekolah Dasar Negeri Silo 03 Kecamatan Silo Kabupaten Jember Tahun Pelajaran 2019/ 2020,” Вестник Росздравнадзора, Vol. 4, Pp. 9–15, 2020.
I. Maisaroh, N. Yuliana, And Abdurohim, “Komunikasi Spritual Pembiasaan Shalat Dhuha Sebagai Media ‘Center Of Excellent’ Dalam Pembinaan Karakter Siswa Di Sekolah,” Vol. 6, No. 4, Pp. 134–140, 2023.
“Pembinaan Akhlak Siswa Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Pendidikan Agama Islam ( Penelitian Di Smp Negeri 7 Bandung),” P. 2018, 2020.
M. R. I. Rizqi, Syahidin, And A. Abdussalam, “Model Pembinaan Akhlak Di Pesantren Mahasiswa Al Jihad Surabaya Dan Implikasinya Terhadap Pengembangan Pembelajaran Pai Di Ptu,” J. Pendidik. Tambusai, Vol. 6, No. 1, Pp. 8021–8038, 2022.
Thoriq Azziyadi, Hasil Wawancara Dengan Hafidz, Ketua Km3 Di Sma Muhammadiyah 2 Sidoarjo, Membahas Tentang Progam Pembelajaran Yang Intraktif Pada Tanggal 3 Agustus 2024. 2024.
Thoriq Azziyadi, Hasil Wawancara Dengan Siswa Terkait Pandangan Siswa Terhadap Km3 Di Sma 2 Muhammadiyah Sidoarjo Pada Tanggal 4 Agustus. 2024.
Thoriq Azziyadi, Hasil Wawancara Dengan Guru Dan Pembina Km 3 Di Sma 2 Sidoarjo Terkait Tentang Bagiamana Peran Guru Dan Pembina Dalam Memberikan Arahan Kepada Anggota Km3 Di Sma 2 Sidoarjo Pada Tanggal 4 Agustus 2024. 2024.
Thoriq Azziyadi, Hasil Observasi Dan Meninjau Secara Langsung Bagimana Peran Km3 Terhadap Akhalaq Sekaligus Wawancara Dengan Salah Satu Anggota Km3 Pada Tanggal 7 Agustus 2024. 2024.
K. W. Sari, “Pengaruh Pendidikan Aqidah Akhlaq Terhadap Pendidikan Siswa,” J. Chem. Inf. Model., Vol. 53, No. 9, Pp. 1689–1699, 2020.
Thoriq Azziyadi, Hasil Observasi Yang Telah Dilakukan Pada Tanggal 10 Agustus Meninjau Secara Langsung Bagaimana Tantangan Utama Yang Dihadapi Oleh Km3 Dalam Melaksanakan Program Pembinaan Akhlak Di Sma Muhammadiyah 2 Sidoarjo. 2024.
Thoriq Azziyadi, “Hasil Observasi Langsung Di Sma 2 Sidoarjo Terkait Organisasi Km3 Dalam Menghadpi Beberapa Tantangan Utama Dalam Melaksanakan Program Pembinaan Akhlak Pada Tanggal 10 Agsutus,” 2024.
Thoriq Azziyadi, Hasil Observasi Dan Meninjau Secara Langsung Bagimana Strategi Efektif Untuk Mengatasi Tantangan Pada Tanggal 10 Agustus. 2024.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.