Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Development of Virtual Reality (VR) as an Interactive Learning Medium for Perspective Drawing Subjects at Vocational High Schools (SMK)

Pengembangan Virtual Reality (VR) sebagai Media Pembelajaran Interaktif pada Mata Pelajaran Gambar Perspektif di SMK

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7241

Keywords:

Vitual Reality(VR), Perspective Drawing, Interactive Media

Abstract

The limitations of learning modules have become an urgency in the perspective drawing subject as a means of visualizing 3D objects. This study aims to measure the feasibility of expert validation and small-scale trials of VR-based learning media in effectively understanding perspective concepts. The method used in this research is Research and Development (R&D) with a 4D model approach consisting of define, design, development, and disseminate stages. The results of the interactive VR media development show a validity score of 97% from media experts and 96% from material experts, both categorized as "Highly Feasible." Meanwhile, the small-scale trial conducted to evaluate the media resulted in an average percentage of 82%, also classified as "Highly Feasible." Based on these results, the interactive VR-based learning media is deemed highly suitable for supporting perspective drawing instruction in vocational high schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

G. Bayu and S. Putra, “Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Siswa Jurusan Desain Komunikasi Visual Di Smk Ti Bali Global Denpasar,” vol. 4, no. 2, pp. 204–210, 2023.

H. Prasetyani, K. Kurniawati, and D. Purnamasari, “Literature Review: Keterkaitan Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Di Smk Jurusan Desain Komunikasi Visual Dengan Kebutuhan Dunia Kerja,” J. Lang. Lit. Educ., vol. 1, no. 2, pp. 75–78, 2024.

N. A. Rahmani, A. Yusuf, N. W. Izzati, and N. A. Aqilla, “Relevansi Filsafat Konstruktivisme Dalam Meningkatkan Pendidikan Siswa Di Era Digital,” Genta Mulia, vol. 15, no. 1, pp. 36–47, 2023.

S. P. Vannisa, A. Wulandari, A. Rahayu, D. Primadona, and S. Annur, “Analisis Faktor-Faktor Yang Menghambat Para Guru Saat Menerapkan Kurikulum Merdeka Di Sd Negeri 3 Lumpatan,” J. Rev. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 7, no. 3, pp. 6748–6752, 2024.

L. Kanti, S. F. Rahayu, E. Apriana, and E. Susanti, “Analisis Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality dengan Model POE2WE Pada Materi Teori Kinetik Gas: Literature Review,” J. Pendidik. dan Ilmu Fis., vol. 2, no. 1, p. 75, 2022.

A. Hendi, C. Caswita, and E. Y. Haenilah, “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis siswa,” J. Cendekia J. Pendidik. Mat., vol. 4, no. 2, pp. 823–834, 2020.

A. Fauzan Dianta, C. Devi, W. Sarinastiti, and Z. F. Akbar, “Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Virtual Reality Menggunakan Video 360°,” Poditif J. Sist. dan Teknol. Inf., vol. 9, no. 1, pp. 21–28, 2023.

L. H. Risqiyain and E. Purwanta, “Pengembangan Multimedia Interaktif Informasi Karier untuk Meningkatkan Kematangan Karier Siswa Sekolah Menengah Kejuruan,” J. Kaji. Bimbing. dan Konseling, vol. 4, no. 3, p. 88, 2019.

D. Shalikhah, Norma Dewi, “Media Pembelajaran Interaktif Lectora Inspire Sebagai Inovasi Pembelajaran,” War. LPM, vol. 20, no. 1, pp. 9–16, 2019.

I. Arkadiantika, W. Ramansyah, M. A. Effindi, and P. Dellia, “Pengembangan Media Pembelajaran Virtual Reality Pada Materi Pengenalan Termination Dan Splicing Fiber Optic,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 8, no. 1, p. 29, 2020.

Charles Charles, Delvian Yosuky, Tio Sania Rachmi, and Eryc Eryc, “Analisa Pengaruh Virtual Reality Terhadap Perkembangan Pendidikan Indonesia,” J. Innov. Educ., vol. 1, no. 3, pp. 40–53, 2023.

A. F. D. Rany, M. Arif, E. Y. Wijaya, and ..., “Pengembangan Media Pembelajaran Materi Perakitan Komputer Berbasis Virtual Reality untuk Kelas X SMK IPIEMS,” J. Educ,vol. 4, no. 1, pp. 20–27, 2023.

A. Syaputra et al., “Pengaruh Media Pembelajaran Pengelasan Virtual Reality Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Teknik Pengelasan SMAW Kelas XI TPM SMK Negeri 5 Padang The Effect Of Virtal Reality wealding learning Media On Student Larning Out Comes In SMAW MELDI,” vol. 6, no. 3, pp. 266–270, 2024.

M. H. Rahman et al., “Sosialisasi Penggunaan Virtual Reality Box sebagai Inovasi Pembelajaran berbasis Virtual 3D di SMK Negeri 1 Bone,” vol. 2, no. 3, 2024.

M. N. Azmi, H. Mansur, and A. H. Utama, “Potensi Pemanfaatan Virtual Reality Sebagai Media Pembelajaran Di Era Digita,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 12, no. 1, pp. 211–226, 2024.

Y. Nugraha Bahar, “Aplikasi Teknologi Virtual Realty Bagi Pelestarian Bangunan Arsitektur Virtual Reality Technology Application for Conservation Architecture Building,” J. Desain Konstr., vol. 13, no. 2, pp. 34–45, 2018.

B. Muqdamien, U. Umayah, J. Juhri, and D. P. Raraswaty, “Tahap Definisi Dalam Four-D Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga Untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains Dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun,” Intersections, vol. 6, no. 1, pp. 23–33, 2021.

D. Lawhon, “Instructional development for training teachers of exceptional children: A sourcebook,” J. Sch. Psychol., vol. 14, no. 1, p. 75, 1976.

A. H. Salsabila, T. Iriani, and S. Sri Handoyo, “Penerapan Model 4D Dalam Pengembangan Video Pembelajaran Pada Keterampilan Mengelola Kelas,” J. Pendidik. West Sci., vol. 1, no. 08, pp. 495–505, 2023.

S. M. Zahroh and P. Sudira, “Pengembangan perangkat pembelajaran keterampilan generik komunikasi negosiasi siswa SMK dengan metode 4-D,” J. Pendidik. Vokasi, vol. 4, no. 3, 2018.

R. Rindiani and F. N. Hasanah, “Pengembangan Mobile Learning ‘Detektif Siput’ Kelas X SMK,” Media Penelit. Pendidik. J. Penelit. dalam Bid. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 16, no. 2, pp. 192–202, 2022.

Yuniastuti et al., Media Pembelajaran untuk Generasi Milenial, vol. 000, no. 1. 2021.

S. Mujab, A. T. R. Rosa, and W. S. Gumelar, “Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka (Studi Kasus SMK Al Huda Kedungwungu Indramayu),” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 5, pp. 1538–1545, 2023.

D. K. Visual, “Pengembangan Modul Tipografi Untuk Siswa Kelas X Jurusan Desain Komunikasi Visual,” vol. 12, no. 3, pp. 141–152, 2024.

K. Suryati, R. S. Komputer, K. Bangli, T. Pendidikan, and M. A. Digital, “Implementasi Virtual Reality Untuk Pembelajaran.” vol. 5, no. 1, pp. 124–131, 2025.

Y. Christian, “Analisis Virtual Reality Cybersickness Pada Pengguna Miopi Dan Presbiopi: Studi Persepsi Pengguna Virtual Reality Cybersikness Analysis Of Myopy And Presbiopy Userss: A Study of User Perception,” J. Inf. Technol. Comput. Sci., vol. 6, no. 1, pp. 221–229, 2023.

A. Ginanjar, A. Rahmani, and D. Kurnia, “Pengembangan Aplikasi Pengenalan Budaya Kasepuhan Cirompang berbasis Virtual Reality untuk Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar,” vol. 15, no. 2, pp. 1622–1633, 2024.

A. N. M. S, “Pengembanagn Media Pembelajaran Interaktif Mixed Reality Simulasi Daur Hidup Hewan Dan Tumbuhan Untuk Kelas V SD ( Studi Kasus : SD Santa Maria Pekanbaru ) Daur Hidup Hewan Dan Tumbuhan Untuk Kelas V SD ( Studi Kasus : SD Santa Maria Pekanbaru ),” 2024.

M. A. F. Yosfiah, P. Primawati, W. Waskito, and F. Prasetya, “Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Virtual Reality Pada Mata Kuliah Teknologi Pemesinan Di Jurusan Teknik Mesin Ft - Unp,” J. Vokasi Mek., vol. 4, no. 1, pp. 132–136, 2022.

S. Rahmawati, P. A. Paradia, and F. M. Noor, “Meta Analisis Media Pembelajaran Ipa Smp/Mts Berbasis Virtual Reality,” Opt. J. Pendidik. Fis., vol. 5, no. 1, pp. 12–25, 2021.

Posted

2025-02-07