Designing Virtual Reality (VR) Task Scenarios Using the Rule-Based System (RBS) Method in the Sketching and Illustration Subject for Grade X-DKV at Vocational High School
Desain Task Skenario Virtual Reality (VR) dengan Metode Rule Based System (RBS) pada Mata Pelajaran Sketsa dan Ilustrasi Kelas X-DKV di SMK
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7184Keywords:
Virtual Reality (VR), Rule-Based System (RBS), Sketch, SMKAbstract
The limitations of learning media have become an urgency in the Sketching and Illustration subject for designing VR scenario designs for literacy tourism. This study aims to measure the feasibility of validation by media experts and subject matter experts. The method used in this research is the Rule-Based System (RBS) with an explore mode. The validation results from media experts obtained a score of 95%, categorized as highly feasible, while the validation results from subject matter experts obtained a score of 84%, also categorized as highly feasible. These results indicate that the designed task scenario meets feasibility standards in terms of both media and content, making it an effective interactive learning solution.
Downloads
References
R. I. Arends, Learning To Teach, Ninth edit. Americas, New York: McGraw-Hill, a business unit of The McGraw-Hill Companies, Inc., 1221 Avenue of the Americas, New York, NY 10020., 2015.
S. A. Endaryati, I. R. W. Atmojo, S. Y. Slamet, and K. C. Suryandari, “Analisis E-Modul Flipbook Berbasis Problem Based Learning untuk Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kritis Pembelajaran IPA Sekolah Dasar,” DWIJA CENDEKIA J. Ris. Pedagog., vol. 5, no. 2, p. 300, 2021.
R. M. M. Sari and N. Priatna, “Model-Model Pembelajaran di Era Revolusi Industri 4.0 (E-Learning, M-Learning, AR-Learning dan VR-Learning),” J. Ilm. Fak. Kegur. dan ilmu Pendidik., vol. 6, no. 1, pp. 107–115, 2020.
T. F. Prasetyo, A. Bastian, and H. Sujadi, “Optimalisasi Penerapan Teknologi Virtual Reality Tour Kampus Universitas Majalengka Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle,” INFOTECH J., vol. 7, pp. 15–28, 2021.
H. G. Almira, “Penggunaan Teknologi Virtual Reality pada Media Pembelajaran Mata Kuliah Fotografi Dasar,” J. Lap. Akhir Tek. Komput., vol. 1, no. 2, pp. 30–40, 2021.
N. Asikin, N. Nevrita, and O. Alpindo, “Pelatihan Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Virtual Reality untuk Guru-Guru IPA Kota Tanjungpinang,” J. Anugerah, vol. 1, no. 2, pp. 71–76, 2019.
E. Paulus, M. Suryani, R. Farabi, I. N. Yulita, and A. Pradana, “Evaluasi Aplikasi Semi-Immersive Virtual Reality Pada Bidang Pendidikan Menurut Aspek Heuristik dan Pembelajaran (Evaluation of Semi-Immersive Virtual Reality Applications in Education According to Heuristic and Learning Aspects),” JIKO (Jurnal Inform. dan Komputer), vol. 1, no. 2, pp. 8–15, 2016.
S. Zakiah, H. Tolle, and F. Al Huda, “Pengembangan Game Pengenalan Wadai Banjar 41 Macam Berbasis Teknologi Virtual Reality dengan Kendali Tangan Tanpa Controller,” J. Pengemb. Teknol. Inf. dan Ilmu Komput., vol. 8, no. 5, pp. 1–10, 2024.
S. Ariatama, M. M. Adha, Rohman, A. T. Hartino, Eska, and P. Ulpa, “Penggunaan Teknologi Virtual Reality (VR) sebagai Upaya Eskalasi Minat dan Optimalisasi dalam Proses Pembelajaran Secara Online Dimasa Pandemik,” Semnas FKIP, vol. 2, pp. 1–12, 2021.
S. R. Siahaya, “Literatur Review: Penerapan Virtual Reality sebagai Media Pembelajaran Interaktif,” Bul. Ilm. Ilmu Komput. dan Multimed. vol. 2, no. 2, pp. 313–319, 2024.
A. T. Fardani, “Penggunaan Teknologi VR Untuk Sekolah Menengah Pertama Pada Tahun 2010-2020,” Semin. Nas. Jambore Konseling 3, vol. 08, 2016.
A. P. Dumayanti and T. I. Kusumawati, “Penerapan Media Berbasis Virtual Reality Untuk Menumbuhkan Kreativitas Peserta Didik Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia,” Res. Dev. J. Educ., vol. 10, no. 1, p. 628, 2024.
G. Topan Bahari, N. Heryana, and A. Ali Ridha, “Pemanfaatan Teknologi Virtual Reality Untuk Pembelajaran Dalam Kelas Virtual Di Fasilkom Unsika Menggunakan Metode Multimedia Development Life Cycle (Mdlc),” JATI (Jurnal Mhs. Tek. Inform., vol. 7, no. 2, pp. 1378–1386, 2023.
M. N. Azmi, H. Mansur, and A. H. Utama, “Potensi Pemanfaatan Virtual Reality Sebagai Media Pembelajaran Di Era Digital,” J. Dimens. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 12, no. 1, pp. 211–226, 2024.
R. E. Arini, “Merangkul Teknologi: Mengintegrasikan Realitas Virtual dalam Pengalaman Pembelajaran,” J. Pendidik. West Sci., vol. 01, no. 06, pp. 350–356, 2023.
A. Bramantya, P. Studi, P. Teknik, F. Keguruan, D. A. N. Ilmu, and U. M. Surakarta, “Pengembangan Teknologi Virtual Reality Pada,” vol. 3, no. 2, pp. 93–99, 2020.
A. Kusumaningsih, C. V. Angkoso, and N. Anggraeny, “Virtual Reality Museum Sunan Drajat Lamongan Berbasis Rulebased System untuk Pembelajaran Sejarah,” J. Teknol. Inf. dan Ilmu Komput., vol. 5, no. 4, p. 473, 2018.
S. Hartanto, “Implementasi Fuzzy Rule Based System untuk Klasifikasi Buah Mangga,” Techsi, vol. 9, no. 2, pp. 103–122, 2017.
Y. Saputra and E. S. Nurpajriah, “Perancangan Strategis Sistem Informasi Question Answering System dengan Menggunakan Metode Rule-Based Tentang Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Muhammad SAW,” IJNU Indones. J. Nahdlatul Ulama , vol. 1, no. 1, pp. 42–53, 2023.
F. N. Hasanah, C. Taurusta, R. Sri Untari, D. Nurul Hidayah, and R. Rindiani, “Gim edukasi berbasis android sebagai optimasi pembelajaran daring di masa pandemi Covid 19,” JINoP (Jurnal Inov. Pembelajaran), vol. 7, no. 1, pp. 55–67, 2021.
A. Sofi and F. N. Hasanah, “Development of the Android-based ‘Misi Gimako’ Game as a Class X High School Learning Media.,” pp. 1–7, 2024.
R. Rindiani and F. N. Hasanah, “Pengembangan Mobile Learning ‘Detektif Siput’ Kelas X SMK,” Media Penelit. Pendidik. J. Penelit. dalam Bid. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 16, no. 2, pp. 192–202, 2022.
A. D. Diasmara, A. W. Mahastama, and A. R. Chrismanto, “Sistem Cerdas Permainan Papan The Battle Of Honor dengan Decision Making dan Machine Learning,” J. Buana Inform., vol. 12, no. 2, pp. 136–145, 2021.
M. Aminudin, “Memperkenalkan Perangkat Teknologi Teknorat Menggunakan Panorama 360ͦ Berbasis Android,” J. Teknol. Pint., vol. 2, no. 5, pp. 1–8, 2022.
F. Hayes-Roth, “Rule-based systems,” Commun. ACM, vol. 28, no. 9, pp. 921–932, 1985.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
