Implementation of At-Tartil Method in Improving Al-Qur’an Reading abillity at TPQ Ar-Rodhiyah Wonoayu Sidoarjo
Implementasi Metode At-Tartil dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Qur’an di TPQ Ar-Rodhiyah Wonoayu Sidoarjo
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7111Keywords:
- Implementation, At-Tartil, methode, Ability to Read the QuranAbstract
The ability to read the Qur'an is an important aspect of Islamic education and daily worship. In Indonesia, this teaching is carried out through institutions such as TPQ Ar-rodhiyah wonoayu, with standards involving the rules of ulumul tajweed and makharijul huruf. The At-tartil method, developed by the ma'arif nahdlatul ulama branch of sidoarjo, uses tartil rhythm-based techniques to improve the ability to read the Qur'an. This method is also known as the 3M method (listening, imitating, and seeing), where students are taught to listen, imitate and see, followed by repetition exercises (drill). This study aims to describe the application of the At-tartil method at TPQ Ar-Rodhiyah Wonoayu and the effectiveness of the At-tartil method in improving the ability to read the Qur'an of students at TPQ
Ar-Rodhiyah.The research method used is descriptive qualitative, involving direct observation, in-depth interviews with teachers and students and analysis of learning documents
Downloads
References
H. Novalia, “Upaya Guru Pendidikan Agama Islam dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al- Qur’an pada Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 2 Way Tenong,” p. 35, 2021.
R. Maulina, S. Ariani, and S. Suyanta, “Analisis Kemampuan Membaca Bacaan Gharib Dalam Al-Qur’an Pada Siswa Kelas XI Di MAN 1 Banda Aceh,” J. Mudarrisuna Media Kaji. Pendidik. Agama Islam, vol. 13, no. 2, p. 204, 2024, doi: 10.22373/jm.v13i2.19183.
F. M., “Analisis Rendahnya Minat Baca Tulis al-Qur’an dan Faktor yang Mempengaruhinya di SMP 8 BTN Sekkang Mas Kabupaten Pinrang,” p. 45, 2019.
F. Aulia, “HUBUNGAN PEMAHAMAN ILMU TAJWID DENGAN KEMAMPUAN MEMBACA AL-QUR’AN KELAS V DI MIN 1 BANDAR LAMPUNG,” vol. 21, no. 1, pp. 1–9, 2020.
A. Gafur, Nurhasan, E. Switri, and Apriyanti, “Pentingnya Ilmu Tajwid dalam Mempelajari Al-Qur’an,” Community Dev. J. J. Pengabdi. Masy., vol. 4, no. 6, pp. 13337–13343, 2023.
A. Nur’ani, “Peranan Orang Tua Dalam Menumbuhkan Minat Membaca Alquran Anak di Kota Makassar,” Tarbawi, J. Pendidik. Agama Islam, vol. 06, no. 01, p. 66, 2021.
M. Thorir, H. Ismail, H. S. Asnawi, A. Rohmawati, and M. N. Z. Maknun, “Pemberdayaan Guru TPA Dalam Pengembangan Baca Al-Quran Dengan Metode An- Nahdliyah Di Kecamatan Trimurjo,” J. Al-Qiyam, vol. 1, no. 2, pp. 91–107, 2020, doi: 10.33648/alqiyam.v1i2.131.
I. Q. Akyuni and S. A. Prayogo, “Peran Guru dalam Pembelajaran Al-Qur’an Melalui Aplikasi Program Holy Qur’an Release 6,5 Plus di SMP Plus Darus Sholah Jember,” MA’ALIM J. Pendidik. Islam, vol. 3, no. 02, pp. 210–226, 2022, doi: 10.21154/maalim.v3i2.4659.
L. Penellitian, I. Wahyudi, and R. Salahuddin, “Implementasi Penggunaan Metode At-Tartil dalam Pembelajaran BTQ di MI Thoriqussalam,” vol. 24, no. 2, pp. 1240–1245, 2024, doi: 10.33087/jiubj.v24i2.5014.
P. Anggraeni, “PERAN GURU DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN BACA TULIS AL-QUR’AN PADA SANTRI DI RUMAH QUR’AN AR-RAHMAN KECAMATAN TEGINENENG PESAWARAN,” วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย, vol. 4, no. 1, pp. 88–100, 2023.
T. Retno, “EFEKTIVITAS METODE AT-TARTIL TERHADAP KEMAMPUAN MEMBACA AL-QUR’AN SANTRI TAMAN PENDIDIKAN QUR’AN (TPQ) ASY’ARIYAH KIDANGBANG WAJAK MALANG,” 2023.
N. Al Ahsani and D. R. Yuhro, “Pengabdian Masyarakat: Penerapan Metode At-Tartil terhadap Peningkatan Kemampuan Baca al-Quran di TPQ Darussalam Kecamatan Krian, Sidoarjo,” J. Al-Tatwir, vol. 9, no. 2, pp. 169–178, 2022, doi: 10.35719/altatwir.v9i2.64.
Mia, “Penerapan Metode Tartil Dalam Kemampuan Baca Al-Qur’an Di Taman Pendidikan Qur’an (TPQ) An-Nur Kota Bengkulu,” pp. 1–74, 2018.
D. Ariani, “Penerapan Metode Tartil Dalam Pembelajaran Membaca Al-Qur’an Anak Usia Dini Di Ra Unwanul Falah Kupang Rejo Kabupaten Pesawaran,” Αγαη, vol. 8, no. 5, p. 55, 2022.
Rusandi and Muhammad Rusli, “Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus,” Al-Ubudiyah J. Pendidik. dan Stud. Islam, vol. 2, no. 1, pp. 48–60, 2021, doi: 10.55623/au.v2i1.18.
D. I. Susanti and J. Y. Prameswari, “Adaptasi Blended Learning di Masa Pandemi COVID-19 untuk Pembelajaran Bahasa Inggris di Sekolah Dasar,” Ling. Susastra, vol. 1, no. 2, pp. 50–61, 2020, doi: 10.24036/ls.v1i2.8.
M. N. Akmal, M. Y. M. El-yunusi, and R. Hardyansah, “Pendampingan Baca Al-Qur ’ an : Penyelenggaraan Kegiatan Tahsin Tilawah Al-Qur ’ an Sebagai Upaya Penyempurnaan Bacaan Al-Qur ’ an Santri Al-Qur ’ an Reading Assistance : Organizing Tahsin Tilawah Al-Qur ’ an Activities as an Effort to Improve the Recitat,” vol. 1, no. 2, 2024.
R. I. Hermawan, “Implementasi Metode Tartili Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran Santri di Pondok Pesantren Siraajul Ummah Bekasi,” 2024, [Online]. Available: http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/29573
A. Fatah and M. Hidayatullah, “Penerapan Metode Yanbu’a dalam Meningkatkan Kefasihan Membaca Al Qur’an di Pondok Pesantren Darul Rachman Kudus,” J. Penelit., vol. 15, no. 1, p. 169, 2021, doi: 10.21043/jp.v15i1.10749.
ABDUL HAMID, “IMPLEMENTASI METODE TARTILA DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MEMBACAAL-QUR’AN SISWA DI SD ISLAM ANNUR ASSALAFY KECAMATAN KEJAYAN KABUPATEN PASURUAN,” Αγαη, vol. 15, no. 1, pp. 37–48, 2024.
V. Afbrifani and I. Is’adah, “Implementasi Metode At-Tartil Dalam Pembelajaran Qiro’Atul Qur’an Kelas 3 Di Mi Mujahidin Parimono Jombang,” Abnauna J. Ilmu Pendidik. Anak, vol. 1, no. 2, pp. 56–63, 2023, doi: 10.52431/jurnalilmupendidikananak.v1i2.1615.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.