Analysis of Teachers' Skills in Developing Digital-Based Learning Media of the Merdeka Curriculum at Elementary Schools
Analisis Keterampilan Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Berbasis Digital pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.7106Keywords:
Teacher skills , digital-based learning media, barriers, strategiesAbstract
This study aims to analyze and identify how teachers develop digital-based learning media, such as educational games, learning videos and e-modules. Additionally, this study also explains the obstacles faced by teachers in developing thes media and the strategies they use to overcome the challenges in the development process. This research uses a qualitative approach, with a case study design. The subjects of this study are school principals and teachers at SD Muhammadiyah 2 Sidoarjo. Based on the results of the study, it can be concluded that teachers already capable in developing interactive digital-based learning media, including educational games, learning videos, and e-modules. A key obstacle for teachers in the process of developing learning media is time management. The strategy faced by the teachers in the process of developing learning media is time management. The strategy employed by teachers at SD Muhammadiyah 2 Sidoarjo is to manage their time effectively.
Downloads
References
M. N. Fauzi, “Problematika Guru Mengimplementasi Kurikulum Merdeka Belajar pada Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar,” vol. 7, no. 4, pp. 1661–1674, 2023, doi: 10.35931/am.v7i4.2688.
Aulia, A. Masduki, and S. A. Wulandari, “Kurikukulum Merdeka : Problematik Guru dalam Implementasi Teknologi Informasi pada Proses Pembelajaran,” vol. 03, no. 02, pp. 65–70, 2024.
S. Zulaiha et al., “Problematika Guru dalam Merdeka Belajar Menerapkan Kurikulum,” vol. 9, no. 2, 2022.
Abidah, Aklima, and A. Razak, “Tantangan Guru Sekolah Dasar dalam Menghadapi Era Society 5 . 0,” vol. 7, pp. 769–776, 2022.
A. N. Istiqomah, W. Lestari, F. T. Anggreani, and U. W. T. Puji, “Analisis Faktor yang Mempengaruhi Kreativitas Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Di SD Negeri 3 Brosot,” vol. 6, no. 2, pp. 10–18, 2023.
A. Akbar, “Pentingnya Kompetensi Pedagogik Guru,” vol. 2, no. 1, pp. 23–30, 2021.
R. Kharisma, R. M. Agung, and Irfan, “Analisis Kesiapan Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka (Studi Kasus di SD Negeri 1 Ulak Kedondong),” vol. 7, no. 3, pp. 1049–1063, 2023, doi: 10.35931/am.v7i2.2239.
R. Riki et al., “Pengembangan Media Digital untuk Meningkatkan Minat Siswa dan Kualitas Pembelajaran Geografi di Sekolah,” vol. 18, no. 2, pp. 268–286, 2022.
H. Afriyadi and N. Hayati, Media Pembelajaran Berbasis Digital. 2023.
A. B. Dwi, S. Hasna, and Sati Lara, “Media Pembelajaran Digital sebagai Implementasi Pembelajaran Inovatif untuk Sekolah Dasar,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 5, pp. 3951–3955, 2023.
Manjillatul Urba, Annisa Ramadhani, Arikah Putri Afriani, and Ade Suryanda, “Generasi Z: Apa Gaya Belajar yang Ideal di Era Serba Digital?,” DIAJAR J. Pendidik. dan Pembelajaran, vol. 3, no. 1, pp. 50–56, 2024, doi: 10.54259/diajar.v3i1.2265.
R. Astuti, N. M. Nisak, A. Nadlif, and A. Wulan Hajjatul Zamzania, “Animated video as a Media for Learning Science in Elementary School,” J. Phys. Conf. Ser., vol. 1779, no. 1, 2021, doi: 10.1088/1742-6596/1779/1/012051.
S. Nurfadhillah, D. A. Ningsih, P. R. Ramadhania, U. N. Sifa, and U. M. Tangerang, “Peranan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III,” vol. 3, pp. 243–255.
Masdar Limbong, Firmansyah, Fauzi Fahmi, and Rabiatul Khairiah, “Sumber Belajar Berbasis Media Pembelajaran Interaktif di Sekolah,” Decod. J. Pendidik. Teknol. Inf., vol. 2, no. 1, pp. 27–35, 2022, doi: 10.51454/decode.v2i1.27.
S. Syarifuddin et al., “Analisis Tingkat Keterampilan Guru Sekolah Dasar di Kota Bima dalam Pengembangan Pembelajaran Berbasis Media Interaktif,” J. Pendidik. dan Pembelajaran Indones., vol. 4, no. 1, pp. 35–48, 2024, doi: 10.53299/jppi.v4i1.387.
P. Haniko, R. Mayliza, S. Lubis, B. I. Sappaile, and S. A. Hanim, “Pemanfaatan Media Pembelajaran Online untuk Memudahkan Guru dalam Penyampaian Materi dalam Pembelajaran,” vol. 4, no. 2, pp. 2862–2868, 2023.
D. I. Lestari and H. Kurnia, “Implementasi Model Pembelajaran Inovatif untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru di Era Digital,” vol. 4, no. 3, pp. 4–7, 2023.
Dwi Novia Rachmawati, I. Kurnia, and A. Laila, “Multimedia Interaktif Berbasis Articulate Storyline 3 Sebagai Alternatif Media Pembelajaran Materi Karakteristik Geografis Indonesia di Sekolah Dasar,” J. Pemikir. dan Pengemb. Sekol. Dasar, vol. 11, no. 1, pp. 106–121, 2023, doi: 10.22219/jp2sd.v11i1.22316.
N. Choirun and F. K. Nur, “Pandangan Filosofis Terkait Problematika dan Tantangan Guru PAI di Era Society 5.0: Studi Kasus di MI Kresna Kabupaten Madiun,” J. Komprehenshif, vol. 2, no. 1, pp. 1–10, 2024.
A. S. Aditia, S. Wina, A. A. Nur, and M. Aina, “Pengembangan Bangdzamal Sebagai Media Pembelajaran Digital PAI Kelas VI SD,” vol. 7, no. 2, pp. 690–703, 2023, doi: 10.35931/am.v7i2.2079.
K. P. Rajagukguk, N. Hasanah, and Lubis, “Analisis Kemampuan Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunukasi Di Sekolah Dasar,” J. Sintaksis, vol. 4, no. 04, pp. 1–11, 2022.
A. W. Rahmatika, “Kreativitas Guru dalam Mengembangkan Media Berbasis Digital pada Fiqih Kurikulum Merdeka di MI,” vol. 8, no. 3, pp. 763–768, 2023.
P. Yani and A. S. Nugraheni, “Problematika Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia di SD/MI,” vol. 11, no. 5, pp. 1479–1490, 2022.
M. B. U. B. Arifin and Nurdyansyah, “Buku Ajar Metodelogi Penelitian Pendidikan,” Umsida Press, 2018.
M. P. P. D. S. Haryoko, M. P. D. Bahartiar, and S. P. M.Sc. Fajar Arwadi, Analisis Data Penelitian Penelitian Kualitatif (Konsep, Teknik, & Prosedur Analisis). 2020.
T. A. Maulid, Maulana, and Isrok’atun, “Keterampilan Guru dalam Membuat Media Pembelajaran Digital dengan Menggunakan Artificial Intelligence Aplikasi Canva,” Didakt. J. Kependidikan, vol. 13, no. 1, pp. 281–294, 2024, [Online]. Available: https://mail.jurnaldidaktika.org/contents/article/view/485
A. Mukarromah and M. Andriana, “Peranan Guru dalam Mengembangkan Media Pembelajaran,” J. Sci. Educ. Res., vol. 1, no. 1, pp. 43–50, 2022, doi: 10.62759/jser.v1i1.7.
A. P. Fatmala, T. Wahyuningsih, and P. Biologi, “Simbion,” J. Sci. Biol. Online Learn., vol. 1, no. 1, pp. 8–12, 2024.
R. Apriansyah, Y. Azahra, F. N. Insani, and U. Setiawan, “Kajian Terhadap Pemilihan Media Dan Pengimplementasianya Bagi Peserta Didik Jenjang Sekolah Dasar,” J. Edukasi Kaji. Ilmu Pendidik., vol. 9, no. 1, pp. 33–48, 2023, doi: 10.51836/je.v9i1.472.
Hidayati Azkiya, M. Tamrin, Arlina Yuza, and Ade Sri Madona, “Pengembangan E-Modul Berbasis Nilai-Nilai Pendidikan Multikultural di Sekolah Dasar Islam,” J. Pendidik. Agama Islam Al-Thariqah, vol. 7, no. 2, pp. 409–427, 2022, doi: 10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).10851.
N. S. Pratiwi, F. Chan, and V. Zahyuni, “Kendala Guru Dalam Menentukan Media Yang Tepat Pada Pembelajaran Ppkn Di Masa Pandemi,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 4, no. 4, pp. 4946–4953, 2022.
T. R. Noor, “Strategi Solutif Kepala Sekolah Pada Pembelajaran Daring Selama Pandemi Covid 19 di SDN Sumput Sidoarjo,” al-fikrah J. Manaj. Pendidik., vol. 9, no. 1, p. 20, 2021, doi: 10.31958/jaf.v9i1.2658.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.