Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Effectiveness of Wordwall Learning Media in Increasing Students’ Interest in Learning in Science Subjects Grade 3 SD/MI


Efektivitas Media Pembelajaran Wordwall dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Mata Pelajaran IPAS Kelas 3 SD/MI

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7087

Keywords:

Effectiveness, Learning Media, Learning Interest, Wordwall

Abstract

Research on the effectiveness of Wordwall learning is an interactive and effective online educational tool to support students' interest in learning Natural Science subjects, by conducting a sample test on 25 third-grade students located at SD Negeri 1 Celep – Sidoarjo. The pre-post test design is a quantitative approach to determine the outcome value of dependent variables and wordwalls as independent variables. There is a significant positive correlation between the use of wordwalls and the impact of students as users in knowing the level of student interest in learning so that with student respondents they are able to be more interactive and interesting, understand the learning material to support overall academic performance. The results of this study support the integration of technology-based learning tools such as wordwalls to form a conducive, dynamic and effective learning environment.

Downloads

References

N. H. Yanti, D. Nuvitalia, N. Miyono, dan N. Rizkiyati, “Analisis Keaktifan Belajar Siswa Sekolah Dasar menggunakan Aplikasi Wordwall,” Ideguru J. Karya Ilm. Guru, vol. 8, no. 3, pp. 634–638, 2023, doi: 10.51169/ideguru.v8i3.667.

N. Zulfah, “Pemanfaatan Media Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa,” Pubmedia Penelit. Tindakan Kelas Indones., vol. 1, no. 1, p. 11, 2023, doi: 10.47134/ptk.v1i1.5.

A. R. Wahyuningsih, “Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Peserta Didik Materi Harga Satuan Pekerjaan Konstruksi melalui PBL Berbantuan Video Tutorial,” Ideguru J. Karya Ilm. Guru, vol. 7, no. 2, pp. 235–242, 2022, doi: 10.51169/ideguru.v7i2.380.

Tatsa Galuh Pradani, “Penggunaan media pembelajaran wordwall untuk meningkatkan minat dan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di Sekolah Dasar,” Educenter J. Ilm. Pendidik., vol. 1, no. 5, pp. 452–457, 2022, [Online]. Available: https://jurnal.arkainstitute.co.id/index.php/educenter/index

I. Rahmi, N. Nurmalina, dan M. Fauziddin, “Penerapan Model Role Playing Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar,” J. Teach. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 197–206, 2020, doi: 10.31004/jote.v2i1.1164.

Nurafni dan M. Ninawati, “Efektivitas Penerapan Aplikasi Linktree dan Wordwall Terhadap Motivasi Intrinsik Siswa Kelas V Sekolah Dasar,” J. Pemikir. dan Pengemb. Sekol. Dasar, vol. 9, no. 2, pp. 217–225, 2021, [Online]. Available: https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd/article/view/17317

P. M. Sari dan H. N. Yarza, “Pelatihan Penggunaan Aplikasi Quizizz dan Wordwall pada Pembelajaran IPA bagi Guru-Guru SDIT AL-KAHFI,” vol. 4, no. April, pp. 195–199, 2021.

Khofifah Indra Sukma dan Trisni Handayani, “Pengaruh Penggunaan Media Interaktif Berbasis Wordwall Quiz Terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 4, pp. 1020–1028, 2022, doi: 10.31949/jcp.v8i4.2767.

W. W. Astuti, M. Yahya, M. Mustansir, I. Santrianti, dan S. Syamsinar, “Efektivitas Aplikasi Wordwall Pada Hasil Belajar IPS Siswa,” EduNaturalia J. Biol. dan Kependidikan Biol., vol. 4, no. 1, p. 23, 2023, doi: 10.26418/edunaturalia.v4i1.63442.

T. Oktari, S. dan Desyandri, “Analisis Penggunaan Aplikasi Wordwall pada Pembelajaran IPA Kelas IV di Sekolah Dasar,” J. Pendidik. dan Konseling, vol. 5, no. 1, pp. 726–730, 2023.

N. Herta, B. C. Nupus, R. Sanggarwati, dan T. Y. Setiawan, “Pemanfaatan Aplikasi Game Wordwall dalam Pembelajaran untuk Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar,” vol. 3, pp. 527–532, 2023.

A. N. I. Surahmawan, D. Y. Arumawati, L. R. Palupi, R. Widyaningrum, dan V. P. Cahyani, “Penggunaan Media Wordwall sebagai Media Pembelajaran Sistem Pernafasan Manusia,” Pisces, vol. 1, pp. 95–105, 2021, [Online]. Available: https://prosiding.iainponorogo.ac.id/index.php/pisces

Y. Hae, Y. Rezeki, dan P. Tantu, “Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan Penerapan Media Pembelajaran Visual dalam Membangun Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar,” vol. 3, no. 4, pp. 1177–1184, 2021.

I. Rahmayanti dan M. Abidin, “Efektivitas Penggunaan Wordwall Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Kota Batu,” Sustain. J. Kaji. Mutu Pendidik., vol. 6, no. 2, pp. 349–358, 2023, doi: 10.32923/kjmp.v6i2.3413.

D. Okta Nadia dan Desyandri, “Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar,” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 8, no. 2, pp. 1924–1933, 2022, doi: 10.36989/didaktik.v8i2.497.

N. M. Agusti dan A. Aslam, “Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar,” J. Basicedu, vol. 6, no. 4, pp. 5794–5800, 2022, doi: 10.31004/basicedu.v6i4.3053.

A. Zahra, A. Syachruroji, dan S. Rokmanah, “Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik melalui Media Pembelajaran,” J. Pendidik. Tambusai, vol. 7, no. 3, pp. 22649–22657, 2023.

A. B. Baskoro dan M. Prayito, “Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik Kelas V dengan Menggunakan Media Wordwall dalam Pembelajaran,” Pros. Semin. Nas., no. November, 2023, [Online]. Available: https://conference.upgris.ac.id/index.php/psnppg/article/view/5332

H. Belajar dan P. Agama, “Pengembangan Media Pembelajaran Roda Bermain Cerdas untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Pembelajaran Agama Islam Sekolah Dasar,” pp. 20–24, 2021.

I. F. Hidayat dan I. Rindaningsih, “Effectiveness of Wordpress in Increasing Interest in Learning Mathematics and The Activeness of Elementary School Students in Merdeka Learning,” pp. 156–162, 2023, doi: 10.21070/ups.752.

F. S. Amalia, “Artikel Amalia F.S,” 2022.

P. Studi, P. Guru, S. Dasar, J. Ilmu, dan U. Tadulako, “Analisis Peran Guru Terhadap Minat Belajar,” 2023.

I. Rindaningsih, Y. Findawati, W. D. Hastuti, dan E. F. Fahyuni, “Synchronous and Asynchronous With Flipped Learning Environment in Primary School,” PrimaryEdu - J. Prim. Educ., vol. 5, no. 1, p. 33, 2021, doi: 10.22460/pej.v5i1.1883.

I. Rindaningsih, W. D. Hastuti, dan Y. Findawati, “Desain Lingkungan Belajar yang Menyenangkan Berbasis Flipped Classroom di Sekolah Dasar,” Proc. ICECRS, vol. 2, no. 1, pp. 41–47, 2019, doi: 10.21070/picecrs.v2i1.2452.

Y. I. Agustin, I. Rindaningsih, dan U. M. Sidoarjo, “Framework Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Flipped Classroom terhadap Minat Belajar,” J. Cakrawala Pendas, vol. 8, no. 4, pp. 1112–1123, 2022.

K. Y. Fika and Dr. Ida Rindaningsih, M.Pd, “The Effect of Audio Visual Learning Media on Student Learning Outcomes in Thematic Learning Theme I ‘Life in harmony’ Subtheme 1 ‘Life in harmony at home,’” Acad. Open, vol. 7, pp. 1–10, 2022, doi: 10.21070/acopen.7.2022.3931.

Posted

2025-02-05