Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

The Influence of Wab-Based Powtoon Application Media on Social Science Learning Results for Grade 4 Cultural Diversity Material

Pengaruh Media Aplikasi Powtoon Berbasis Wab Terhadap Hasil Belajar IPS Materi Keragaman Budaya Kelas 4

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.7025

Keywords:

The Influence, of Wab-Based, Powtoon Application, Media on Social Science, Learning

Abstract

The influence of Powtoon media in the teaching and learning process of students, the use of Powtoon media in educational contexts has increased rapidly. In this context, there is a significant gap between expectations about the positive potential of Powtoon media and the reality in the field, while this research uses a quantitative approach. Quantitative research is research that is very systematic, planned and structured from the beginning to the end of the research which uses numbers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

[1] R. A. Sari, “Hubungan minat belajar siswa dengan hasil belajar ips di sd gugus 1 kabupaten kepahiang skripsi,” 2014.

N. S. Dewi, “Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Pada Mata Pelajaran IPS Di SD Negeri 8 Metro,” no. Mi, pp. 1–83, 2019.

S. A. Ashar and S. Supriansyah, “Media Video Animasi Berbasis Powtoon Materi Keragaman Budaya Indonesia di Sekolah Dasar,” Edukasiana J. Inov. Pendidik., vol. 2, no. 3, pp. 167–176, Jul. 2023, doi: 10.56916/ejip.v2i3.384.

Dahlia, “Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Dengan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Pada Mata Pelajaran IPS Di SD Negeri 8 Metro,” N. Engl. J. Med., vol. 372, no. 2, pp. 2499–2508, 2018.

N. M. M. Aco, “Peningkatan Prestasi Belajar IPS Melalui Metode Bermain Peran Pada Murid Tunagrahita Ringan Kelas Dasar Di SLB Negeri Polewali,” vol. 01, pp. 1–23, 2016.

N. A. Nur and E. Supriatna, “Upaya Peningkatan Sikap Toleransi Melalui Media Powtoon Dalam Pembelajaran IPS Tentang Bentuk Keragaman Budaya Siswa Kelas IV SDN Dalung 1,” J. Ilm. Wahana Pendidik., vol. 9, no. 7, pp. 318–323, 2023, doi: 10.5281/zenodo.7816400.

K. Winda, “Pengembangan Media Video Animasi Powtoon Pada Materi Keberagaman Sosial Budaya Muatan Ppkn Dengan Pengguatan Karakter Cinta Tanah Air Di Kelas V Sekolah Dasar,” J. Eng. Res., pp. 1–160, 2023.

E. R. Atapukan, “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Berbasis Powtoon Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Di SMP Nergeri 1 Bontonompo Kabupaten Gowa,” Jur. Tek. Kim. USU, vol. 3, no. 1, pp. 18–23, 2019.

L. Istiqomah, “Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Berbasis Powtoon dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Menengah Pertama Negeri 02 Arjasa Tahun 2021/2022,” pp. 1–184, 2022.

N. I. Khusna and A. R. Alwan, “Pengembangan Video Pembelajaran Powtoon Dalam Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Pengetahuan Pada Siswa Kelas VIII SMPN 2 Kademangan,” Student Res. J., vol. 1, no. 4, p. 5, 2023, doi: https://doi.org/10.55606/srjyappi.v1i4.516.

Y. Avicena and R. Syofyan, “VIDEO ANIMASI BERBASIS POWTOON PADA PEMBELAJARAN EKONOMI DI TINGKAT SMA,” J. Pendidik. Ekon. Akunt., vol. 11, 2023.

S. Ahmad, “Pelaksanaan Pembelajaran Ips Dengan Metode Inkuiri Kelas IV Mim Ngaliyan Simo Boyolali Tahun Ajaran 2019/2020,” Corp. Gov., vol. 10, no. 1, pp. 54–75, 2020.

Sodik and Siyoto, “Dasar Metodologi Penelitian Dr. Sandu Siyoto, SKM, M.Kes M. Ali Sodik, M.A. 1,” Dasar Metodol. Penelit., pp. 83–84, 2015.

Prof.Dr.Sugiyono, “Metode_Penelitian_Pendidikan_Sugiyono_20.pdf.” pp. 47–281, 2015.

Hutagalung Aal, “Metode Penelitian,” Angew. Chemie Int. Ed., pp. 51–65, 1967.

S. Mahaly, “Kerjasama Guru Bimbingan Konseling dengan Guru Mata Pelajaran IPS dalam Membantu Kegiatan Belajar Siswa,” J. Pendidik. IPS, vol. 2, no. 1, p. 3, 2021.

M. I. Sukarelawan, T. K. Indratno, and S. M. Ayu, “N-Gain vs Stacking,” p. 4, 2024.

S. Widodo, “Peningkatan Keterampilan Partisipasi Sosial Melalui Pendekatan Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah Dasar,” EduHumaniora | J. Pendidik. Dasar Kampus Cibiru, vol. 10, no. 1, p. 50, 2018, doi: 10.17509/eh.v10i1.8403.

A. Novitasari and V. Pratiwi, “Pengaruh Media Pembelajaran Powtoon, Disiplin Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Keuangan Dimasa Pandemi Covid-19,” J. Pendidik. Akunt., vol. 10, no. 1, pp. 69–79, 2022, doi: 10.26740/jpak.v10n1.p69-79.

“PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA VISUAL TERHADAP MOTIVASI BELAJAR PAI KELAS IV SDN 40 KABUPATEN KAUR.”

[3] [4][5][6][7][2][8][9][10][11][12][13][14][15][16][17][18][19][2][20]

Downloads

Posted

2025-01-31