The Child-Friendly Islamic Boarding School Management in the Millennial Era
Manajemen Pesantren Ramah Anak di Era Milenium
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6929Keywords:
Islamic boarding school management, Child friendly Islamic boarding school, MillenniumAbstract
The aim of this research is to determine the management of child-friendly Islamic boarding schools in the millennium era at Al Fattah Islamic boarding school. This research uses descriptive qualitative methods. The techniques used are observation, interviews and documentation. The results of this research are: 1). that the management of the Islamic boarding school is child friendly at the Al Fattah Islamic boarding school in Sidoarjo by implementing POAC. 2) Constraints that arise in planning, organizing, directing and controlling. At the planning stage, there is a lack of understanding of the child's individual needs. In organizing, communication is less effective
Downloads
References
D. Setiawan, I. Bafadal, A. Supriyanto, Dan S. Hadi, “Madrasah Berbasis Pesantren: Potensi Menuju Reformasi,” Akuntabilitas Manaj. Pendidik., Vol. 8 No 1, No. 1, Hal. 34–43, 2020.
S. Wahyuni, Manajemen Pelayanan Publik: Optimalisasi Perlindungan Korban Kekerasan Perempuan DanAnak. 2023.
P. An-Nur, A. Mardiansyah, D. A. Romadlon, Dan U. M. Sidoarjo, “Pembinaan Kedisiplinan Santri Secara Humanistik Di Pondok,” Vol. 6, No. 3, Hal. 820–830, 2024.
D. Ervina Suryani, M. Rionald Habeahan, I. Anugerah Rasidin Purba, Dan J. Risky Siagian, “Peran Lembaga Pembinaan Khusus Anak (Lpka) Kelas I Tanjung Gusta Medan Dalam Memberikan Pembinaan Anak Pelaku Tindak Pidana,” Syntax Idea, Vol. 6, No. 1, Hal. 156–122, 2024, Doi: 10.46799/Syntax-Idea.V6i1.2888.
S. Wahyuni Dan I. Nasution, “Karakteristik Kepemimpinan Pendidikan Di Pesantren,” Tarbiatuna J. Islam. Educ. Stud., Vol. 4, No. 1, Hal. 307–318, 2024.
T. Rusmawati, “Kata Kunci: Partisipasi, Masyarakat, Komite, Manajemen Berbasis Sekolah,” Vol. Vol.1 No 1, No. Partisipasi Masyarakat Dan Komite Dalam Pengembangan Pendidikan, Implementasi Manajemen Berbasis Sekolah/Madrasah, Hal. 15–20, 2020.
M. Saini, “Model Pengembangan Pesantren Ramah Anak Sebagai Upaya Deradikalisasi Keagamaan Sejak Dini,” Tabyin J. Pendidik. Islam, Vol. 2, No. 1, Hal. 73–91, 2020, Doi: 10.52166/Tabyin.V2i1.31.
Said Alwi, Perilaku Bullying Di Kalangan Santri Daya Terpadau Kota Lhokseumawe, Vol. 01. 2017.
M. Hamdi, “Strategi Transformatif Pengembangan Manajemen Pesantren Di Era Modern,” Asos. Dosen Tarb. Krempyang Tanjunganom, Vol. 1, No. 1, Hal. 5–24, 2020.
A. Nurnaningsih, R. A. Norrahman, Muhammadong, Dan T. S. Wibowo, “Pemberdayaan Sumber Daya Manusia Dalam Konteks Manajemen Pendidikan,” J. Int. Multidiscip. Res., Vol. 1, No. 2, Hal. 221–235, 2023, [Daring]. Tersedia Pada: Https://Journal.Banjaresepacific.Com/Index.Php/Jimr.
A. Nurulah Dan M. Zulfiqri, “Manajemen Strategis Pendidikan Pesantren,” Vol. 3, No. 2, Hal. 111–120, 2024.
N. Mu’minah, “Character Building Dalam Konsep Pendidikan Imam Zarkasyi Ditinjau Dari Filsafat Moral Ibnu Miskawaih,” J. Filsafat, Vol. 25, No. 1, Hal. 100, 2016, Doi: 10.22146/Jf.12616.
R. Ashari Hamzah Et Al., R.Anshari Hamzah, R.Mesra, K.Br Karro Et Al. 2023. Strategi Pembelajaran Abad 21 Pt. Mifandi Mandiri Digital. 2023.
S. Wahyuni, Peningkatan Perlindungan Korban Kekerasan Perempuan Dan Anak, Vol. 3, No. 17. 2023.
D. Mengembangkan Dan P. Pesantren, “Volume 5, Number 3,” J. Agromedicine, Vol. 9, No. 2, Hal. 289–305, 2005, Doi: 10.1300/J096v09n02_18.
M. Sulaiman Dan A. A. Abidin, “Tanggung Jawab Pendidikan Pada Anak Dalam Perspektif Islam,” Atthiflah J. Early Child. Islam. Educ., Vol. 11, No. 1, Hal. 45–56, 2024, Doi: 10.54069/Atthiflah.V11i1.599.
K. Guru, “Abstrak.”
H. Harmathilda, Y. Yuli, A. R. Hakim, Dan C. Supriyadi, “Transformasi Pendidikan Pesantren Di Era Modern: Antara Tradisi Dan Inovasi,” Karimiyah, Vol. 4, No. 1, Hal. 33–50, 2024, Doi: 10.59623/Karimiyah.V4i1.51.
I. Di Dan P. Pesantren, “1 , 2 1,2,” Vol. 09, No. September, 2024.
F. Magdalena, I., Khofifah, A., & Auliyah, “Cendikia Pendidikan,” Cendekia Pendidik., Vol. 2, No. 5, Hal. 10–20, 2023, [Daring]. Tersedia Pada: Https://Ejournal.Warunayama.Org/Index.Php/Sindorocendikiapendidikan/Article/View/769.
P. Utomo, N. Asvio, Dan F. Prayogi, “Metode Penelitian Tindakan Kelas (Ptk): Panduan Praktis Untuk Guru Dan Mahasiswa Di Institusi Pendidikan,” Pubmedia J. Penelit. Tindakan Kelas Indones., Vol. 1, No. 4, Hal. 19, 2024, Doi: 10.47134/Ptk.V1i4.821.
S. Parawansah, Indar, “Pengaruh Konseling Kelompok Dengan Pendekatan Behavioristik Dalam Mengatasi Konflik Pertemanan Pada Remaja Awal (Studi Kasus Pondok Pesantren Al-Fhataniyah),” J. Al-Taujih, Vol. 8, No. 1, Hal. 40–46, 2022, [Daring]. Tersedia Pada: Https://Ejournal.Uinib.Ac.Id/Jurnal/Index.Php/Attaujih/.
M. D. Ramadoni, N. Huda, Dan S. Suriana, “Dinamika Muhammadiyah Di Kabupaten Musi Banyuasin Provinsi Sumatera Selatan,” Tanjak Sej. Dan Perad. Islam, Vol. 1, No. 3, Hal. 41–69, 2021, Doi: 10.19109/Tanjak.V1i3.9703.
I. Palopo, “Pola Komunikasi Sekunder Mahasiswa Iain Palopo Dalam Perspektif Etika Komunikasi Islam,” Vol. 16, No. 2, 2024.
M. Karim, “Manajemen Pembelajaran Tahfidzul Qur’an Di Pesantren,” J. Stud. Islam Dan Kemuhammadiyahan, Vol. 2, No. 2, Hal. 131–140, 2022, Doi: 10.18196/Jasika.V2i2.23.
K. Saadah, P. Ekonomi Islam, F. Ekonomi Dan Bisnis, Dan U. Muhammadiyah Jakarta, “Media Riset Bisnis Ekonomi Sains Dan Terapan Strategi Manajemen Operasional Pondok Pesantren Ulumuddin Susukan Cirebon,” Media Ris. Bisnis Ekon. Sains Dan Terap., Vol. 1, No. 2, Hal. 27–41, 2023.
A. Mukti, J. Arsyad, Dan A. Bahtiar, “Implementasi Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Karakter Berbasis Al-Qur’an Dan Hadits Pada Siswa,” Edukasi Islam. J. Pendidik. Islam, Vol. 12, No. 2, Hal. 1485–1500, 2023, Doi: 10.30868/Ei.V12i02.4213.
M. B. Ahlaqih Dan D. A. Romadlon, “Presepsi Santri Dalam Penegakan Disiplin Menggunakan Hukuman Fisik Dan Non Fisik Di Pondok Pesantren,” Vol. 6, No. 3, Hal. 1123–1132, 2024.
T. E. Lusviyanti, O. Bariah, Dan S. Suryana, “Strategi Mengajar Guru Pesantren Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Santri Di Pondok Pesantren Al-Fathimiyah Telukjambe Timur,” Islamika, Vol. 4, No. 3, Hal. 433–450, 2022, Doi: 10.36088/Islamika.V4i3.1964.
A. P. Ramadhan Dan M. Luthfi, “Strategi Komunikasi Pondok Pesantren Al-Istiqomah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Bahasa Resmi,” Sahafa J. Islam. Commun., Vol. 3, No. 1, Hal. 25, 2020, Doi: 10.21111/Sjic.V3i1.4653.
N. S. Rizqi Dan H. Bisri, “Upaya Meningkatkan Kedisiplinan Santri Pondok Pesantren Babussalam Banjarejo Pagelaran Malang,” Int. Semin. Islam. …, Vol. 1, Hal. 389–391, 2021, [Daring]. Tersedia Pada: Http://Ejournal.Uniramalang.Ac.Id/Index.Php/Isiep/Article/View/1387%0ahttps://Ejournal.Uniramalang.Ac. Id/Index.Php/Isiep/Article/Download/1387/836.
L. Adu Dan M. S. Saimima, “Majelis Ta’lim Dan Pembelajarannya Dalam Meningkatkan Kualitas Keagamaan Umat Islam Di Indonesia,” Al-Iltizam J. Pendidik. Agama Islam, Vol. 9, No. 1, Hal. 1–11, 2024, Doi: 10.33477/Alt.V9i1.6736.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2025 UMSIDA Preprints Server

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.