Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

The Relationship Between Emotion Regulation and Academic Stress in Students of SMA


Hubungan Antara Regulasi Emosi dengan Stres Akademik pada Siswa SMA

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6895

Keywords:

Emotion Regulation, Academic stress, High school Student

Abstract

The purpose of this study is to determine the relationship of emotion regulation with academic stress. This research method is quantitative . The research sample amounted to 265 students based on the Isaac & Michael table with an error rate of 5%. Determination of the sample using accidental sampling technique. The variables in this study are emotion regulation and academic stress. Data collection in this study used two Likert scale model psychological preparation scales adopted from previous research. The hypothesis in this study is that there is a negative relationship between emotional regulation and academic stress. Data analysis in this study used Spearman Rho's Product Moment correlation statistical test. The results showed that (rxy = - 0.930, p = 0.000 <0.05) where the higher the emotion regulation, the lower the academic stress raised by students and vice versa.

Downloads

References

M. Muslich, Pendidikan karakter: menjawab tantangan krisis multidimensional. Bumi Aksara, 2022.

M. A. Kau and M. Idris, “Deskripsi Penyesuaian Sosial Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Kota Gorontalo,” Aksara J. Ilmu Pendidik. Nonform., vol. 4, no. 3, p. 265, 2020, doi: 10.37905/aksara.4.3.265-274.2018.

Y. Herpanda, H. Nirwana, and M. Mudjiran, “Studi Deskriptif Problematika Pelaksanaan Layanan Peminatan dan Layanan Karir pada Tingkat Sekolah Menengah Atas (Studi Kasus di SMA Negeri 1 Koto XI Tarusan Kabupaten Pesisir Selatan),” J. Edukasi, vol. 2, no. 1, pp. 1–9, 2022.

F. F. Abadi, “Hubungan resiliensi dengan stress akademik pada santri kelas X sepuluh IPS Al Izzah Leadership School Batu,” 2022, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Z. Fazila, “Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa UIN Ar-Raniry Banda Aceh Di Masa Pandemi Covid-19,” 2021, UIN Ar-Raniry.

M. Barseli, R. Ahmad, and I. Ifdil, “Hubungan stres akademik siswa dengan hasil belajar,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 4, no. 1, pp. 40–47, 2018.

K. Hardi, Y. Pebebang, and R. Datupadang, “Hubungan Dukungan Orang Tua Dengan Kejadian Stres Akademik Pada Mahasiswa S1 Semester II Di STIKES Tana Toraja Tahun 2023,” J. Ilm. Kesehat. Promot., vol. 8, no. 1, pp. 101–111, 2023.

N. B. Aulia, “Hubungan Antara Hardiness dengan Stres Akademik pada Siswa Kelas XI di SMA Negeri 7 Semaran,” Universitas Negeri Semarang, 2019.

H. Mirwan, “Pengaruh Kecerdasan Emosi Terhadap Stres Akademik Siswa Di Pesantren Ma Al-Mukhlishin Kecamatan Tanjung Tiram Kabupaten Batubara Dan Implikasinya Dalam Bimbingan Dan Konseling Islam,” 2020, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

A. Gatari, “Hubungan stres akademik dengan flow akademik pada mahasiswa,” Cognicia, vol. 8, no. 1, pp. 79–89, 2020.

N. Z. Septiana, “Hubungan antara stres akademik dan resiliensi akademik siswa sekolah dasar di masa pandemi covid-19,” SITTAH J. Prim. Educ., vol. 2, no. 1, pp. 49–64, 2021.

H. Ibda, T. S. Wulandari, A. Abdillah, A. P. Hastuti, and M. Mahsun, “Student academic stress during the COVID-19 pandemic: A systematic literature review,” Int. J. Public Heal. Sci., vol. 12, no. 1, pp. 286–295, 2023.

G. Barbayannis, M. Bandari, X. Zheng, H. Baquerizo, K. W. Pecor, and X. Ming, “Academic stress and mental well-being in college students: correlations, affected groups, and COVID-19,” Front. Psychol., vol. 13, p. 886344, 2022.

X. Gao, “Academic stress and academic burnout in adolescents: a moderated mediating model,” Front. Psychol., vol. 14, p. 1133706, 2023.

S. Rofiah, “Pengaruh pembelajaran online terhadap stres akademik siswa di SMA negeri 1 Kepanjen,” J. Consulen. J. Bimbing. Konseling Dan Psikol., vol. 4, no. 1, pp. 41–47, 2021.

H. Lubis, A. Ramadhani, and M. Rasyid, “Stres akademik mahasiswa dalam melaksanakan kuliah daring selama masa pandemi Covid 19,” Psikostudia J. Psikol., vol. 10, no. 1, p. 31, 2021.

S. Hardjo, “Studi Identifikasi Faktor Penyebab Stres Akademik Pada Siswa SMA Swasta Budisatrya Medan,” 2021.

W. M. Vanderlind, Y. Millgram, A. R. Baskin-Sommers, M. S. Clark, and J. Joormann, “Understanding positive emotion deficits in depression: From emotion preferences to emotion regulation,” Clin. Psychol. Rev., vol. 76, p. 101826, 2020.

S. Laura, “Hubungan antara self efficacy dan regulasi emosi dengan resiliensi pada remaja yang tinggal di panti asuhan,” 2020, UIN Raden Intan Lampung.

A. Nurwanti, “Hubungan motivasi belajar daring dengan stres akademik pada siswa kelas X MIA SMAN-1 Muara Teweh,” 2021, Skripsi.

R. Irawati and Z. N. Fahmawati, “Hubungan Antara Regulasi Diri Dalam Belajar Dengan Stres Akademik Siswa Saat PTMT Pada Kelas XI Di Sman 1 Wonoayu,” Fak. Psikol. dan ilmu pendidikan, Univ. muhammadiya sidoarjo, pp. 1–7, 2023.

M. I. Dzulfikri and G. R. Affandi, “The Relationship Between Emotion Regulation and Academic Stress in Madrasah Aliyah Students in Sidoarjo,” Psikologia J. Psikol., vol. 8, no. 2, pp. 10–21070, 2023.

A. Anggraini and W. Widyastuti, “The Relationship Between Emotion Regulation And Academic Stress In Class XII High School Students,” Acad. Open, vol. 6, pp. 10–21070, 2022.

I. Stevanus and C. I. S. Budhayanti, “Peningkatan Regulasi Emosi Melalui Pendekatan Experiential Learning Pada Mahasiswa PPG Pra Jabatan,” VOX EDUKASI J. Ilm. Ilmu Pendidik., vol. 15, no. 1, pp. 99–109, 2024.

T. Prabawati, “Hubungan Antara Fatherless Dengan Regulasi Emosi Remaja Kelas XI Di SMK Negeri 10 Semarang,” 2024, Universitas Islam Sultan Agung Semarang.

L. Sovia and E. Hardiansyah, “Hubungan Antara Psychological Well Being dengan Stress Akademik pada Siswa SMA Negeri 1 Porong Sidoarjo,” Intelekt. J. Penelit. Lintas Keilmuan, vol. 1, no. 1, pp. 49–61, 2024.

M. B. Anwar, “Efek Moderasi Grit terhadap Student Engagement dan Stres Akademik pada mahasiswa Pendidikan Profesi Dokter,” 2023, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet, 2016.

E. Indriani, “Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Stres Akademik Pada Siswa SMA di Surabaya,” 2020, UNIVERSITAS AIRLANGGA.

D. K. Pramesta and D. K. Dewi, “Hubungan antara efikasi diri dengan stres akademik pada siswa di SMA X,” J. Penelit. Psikol., vol. 8, no. 7, pp. 23–33, 2021.

A. C. Jaya and M. Irawan, “Hubungan resiliensi dengan stres akademik selama pembelajaran tatap muka terbatas siswa kelas xi ips sma negeri 12 medan tahun ajaran 2021/2022 [the relationship between resilience and academic stress during limited face-to-face learning for class xi ips students at sma negeri 12 medan for the 2021/2022 academic year],” DoubleClick Indones. Couns. Psychol., vol. 2, no. 2, pp. 59–72, 2022.

D. A. Shiddiq and G. L. Rizal, “Hubungan self-regulated learning dengan stres akademik siswa SMA Kota Bukittinggi pada masa pandemi covid-19,” Attadib J. Elem. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 171–181, 2021.

I. Maufiroh, “Hubungan regulasi emosi siswa dengan Stres Akademik Siswa di SMK YP 17-1 Malang,” 2024, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

M. Elizabeth, “Hubungan Regulasi Emosi Dengan Stres Akademik pada Siswa SMA Selama Masa Pandemi Covid-19,” Universitas Tarumanegara, 2022.

T. Amri, “Hubungan Antara Regulasi Emosi Dengan Dukungan Teman Sebaya Dengan Stress Akademik Siswa,” 2023, UIN Raden Intan Lampung.

N. M. Yusuf and J. M. Yusuf, “Faktor-faktor yang mempengaruhi stres akademik,” Psyche 165 J., pp. 235–239, 2020.

T. S. Pratama and T. Suprihatin, “Hubungan Antara Efikasi Diri dan Regulasi Emosi dengan Stres Akademik pada Mahasiswa Fakultas Kedokteran Universitas Islam Sultan Agung Semarang,” Pros. Konstelasi Ilm. Mhs. Unissula Klaster Humanoira, 2022.

M. S. J. R. Ayu, “Hubungan Antara Regulasi Emosi Dengan Perilaku Cyberbullying Pada Mahasiswa,” 2021, UIN Raden Intan Lampung.

J. J. Gross, “Antecedent-and response-focused emotion regulation: divergent consequences for experience, expression, and physiology.,” J. Pers. Soc. Psychol., vol. 74, no. 1, p. 224, 1998.

K. L. Gratz and L. Roemer, “Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale,” J. Psychopathol. Behav. Assess., vol. 26, pp. 41–54, 2004.

V. Fadhillah, “Perbedaan Regulasi Emosi Berdasarkan Jenis Kelamin pada Remaja dengan Orang Tua yang Bercerai di Kota Banda Aceh,” 2021, UIN Ar-Raniry.

Posted

2025-01-06