Preprint has been submitted for publication in journal
Preprint / Version 1

Implementation of the Problem Based Learning (PBL) Learning Model in Improving Grade 1 Student Learning Outcomes in Elementary School Pancasila Education Subjects


Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas 1 pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila di Sekolah Dasar

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6751

Keywords:

Problem Based Learning, Learning Outcome, Pancasila Education

Abstract

This research was conducted with the aim of increasing student learning outcomes through the Problem Based Learning (PBL) learning model in teaching Pancasila Education for grade 1 students at Sedenganmijen Krian State Elementary School. A qualitative approach was used in this research. The type of research that has been chosen is Classroom Action Research (PTK). Meanwhile, the research subjects who participated were grade 1 students at Sedenganmijen Krian State Elementary School, a total of 16 students. Techniques for obtaining data and combining it can use tests and observations. The instruments chosen by this research consist of test sheets and observation sheets. From the results of research carried out by researchers at Sedenganmijen Elementary School, the learning outcomes obtained increase with each cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. P. E. Suwandi, K. K. Rahmanigrum, E. T. Mulyosari, P. Mulyantoro, Y. I. Sari dan B. H. C. Khosiyono, “Strategi Pembelajaran Diferensiasi Konten Terhadap Minat Belajar Siswa dalam Penerapan Kurikulum Merdeka,” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, vol. I, pp. 57-66, 2023.

D. Irawati, S. Masitoh dan M. Nursalim, “Filsafat Pendidikan Ki Hajar Dewantara Sebagai Landasan Pendidikan Vokasi di Era Kurikulum Merdeka,” JUPE: Jurnal Pendidikan Mandala, vol. VII, 2022.

H. Pitaloka dan M. Arsanti, “Pembelajaran Diferensiasi Dalam Kurikulum Merdeka,” Seminar Nasional Pendidikan Sultan, 2022.

P. M. Efendi, T. M. dan Y. T. H. , “Relevansi Kurikulum Merdeka Dengan Konsepsi Ki Hadjar Dewantara: Strudi Kritis Dalam Perspektif Filosofis-Pedagogis,” Jurnal Elementaria Edukasia, vol. VI, pp. 548-561, 2023.

S. W. Anita, Strategi Pembelajaran di SD, Tangerang Selatan: PT. Gramedia, 2019.

F. N. Sarie, “Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Model Problem Based Learning pada Siswa Sekolah Dasar Kelas VI. Tunas Nusantara,” vol. IV, pp. 492-498, 2022.

R. Vebrianto, S. R. Annisa, M. D. A. Nurhadi dan S. A. Ningsih, “Problem Based Learning untuk Pembelajaran yang Efektif di SD/MI,” CV. Dotplus Publisher, 2021.

A. Z. Latifa, “Implementasi Model PBL Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika SD Gisikdrono 02 Semarang,” Jurnal Inovasi Penelitian, vol. IV, pp. 1345-1354, 2024.

R. T. Widyastuti dan G. S. Airlanda, “Efektivitas Model Problem Based Learning Kemampuan terhadap Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik Sekolah Dasar,” Jurnal Basicedu, vol. V, pp. 1120-1129, 2021.

A. Kristian, “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD Negeri Ujong Tanjong Kabupaten Aceh Barat,” Genta Mulia, vol. X, pp. 92-104, 2019.

J. Junaidi, “Implementasi Model Pembelajaran dalam Meningkatkan Sikap Berpikir Kritis,” Jurnal Socius, vol. IX, no. 25, 2020.

Y. P. Semadi, “Filsafat Pancasila dalam Pendidikan di Indonesia Menuju Bangsa Berkarakter,” Jurnal Filsafat Indonesia, vol. II, pp. 82-89, 2019.

D. “Analisis Manajemen Pembelajaran Pendidikan Pancasila Dalam Meningkatkan Pemahaman Nilai-Nilai Pancasila Pada Mahasiswa Semester I Program Pendidikan Jasmani Unimerz Tahun 2022,” Journal of Innovation Research and Knowledge, vol. II, pp. 3937-3946, 2023.

U. S. Winataputra, “Pembelajaran PKn di SD,” Universitas Terbuka, vol. I, no. 372.83, pp. 1-49, 2014.

V. Rumpakha dan Y. Dwikurnaningsih, “Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar PKn Melalui Metode Pembelajaran Take and Give Kelas IV,” Edu Humaniora Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, vol. IX, pp. 119-127, 2017.

H. Rohayati, “Penerapan Metode Problem Possing Pada Materi Lingkungan Siswa Kelas VIII 2 SMP Negeri 3 Mataran Semester Genap Tahun Pelajaran 2018/2019,” Jurnal Pengabdian Mandiri, vol. I, pp. 1809-1820, 2022.

Y. M. Ratnasari, R. Patta dan J. Juliadi, “Peningkatan Kualitas Pembelajaran Melalui Penerapan Model Problem Based Learning (PBL) Pada Siswa Kelas II SD,” Pinisi Journal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, vol. I, pp. 418-425, 2022.

I. Magdalena, A. S. Haq dan F. Ramdhan, “Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar Negeri Bojong 3 Pinang,” Bintang, vol. II, pp. 418-430, 2020.

S. Arikunto, Penelitian Tindak Kelas, Jakarta: Bumi Aksara, 2017.

I. Machali, “Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru Ijar,” vol. I, pp. 2022-12, 2022.

R. N. Suciani, N. L. Azizah, I. O. Gusmaningsih dan R. A. Fajrin, “Strategi Refleksi dan Evaluasi Penelitian Tindak Kelas,” Jurnal Kreativitas Mahasiswa, vol. I, pp. 114-123, 2023.

Posted

2024-10-21