An Efforts to Improve Student Learning Achievement in Class IV Students at Islamic Elementary School A-Education Jogosatru Sidoarjo on Photosynthesis Process Material Using the Demonstration Method
Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Siswa Kelas IV SD Islami A-Education Jogosatru Sidoarjo pada Materi Proses Fotosintesis dengan Metode Demonstrasi
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6750Keywords:
Demonstration method, learning Achievement, PhotosynthesisAbstract
This study aimed to improve student achievement in grade IV SD Islami A-Education Jogosatru Sidoarjo on photosynthesis content. This sort of research is known as classroom action research (CAR). Teachers do classroom research to improve performance and enhance student learning results. The research subjects were class IV students totalling 29 respondents. This research activity involves two scheduled cycles. Each cycle consists of four stages: planning, acting, observing, and reflecting. Students learned about the photosynthesis process using demonstrative methods and props, with a 93% completion rate. In cycle I, the average score was 67.9, whereas in cycle II, it increased to 79.82, indicating an 11.92 rise in the average score.
Downloads
References
S. L. La Sulo and U. Tirtarahardja, “Pengantar Pendidikan,” 2019.
R. Festiawan, “Belajar dan pendekatan pembelajaran,” Universitas Jenderal Soedirman, vol. 11, 2020.
A. Wijayanto, “Akselerasi Pengembangan Kurikulum Dan Mutu Pembelajaran,” 2023.
R. Johar and L. Hanum, Strategi Belajar Mengajar: Untuk Menjadi Guru yang Profesional. Syiah Kuala University Press, 2021.
A. S. Putri, M. Saputri, D. A. Septiana, and M. Latifah, “Tinjauan Literatur: Penerapan Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar,” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, vol. 2, no. 02, pp. 69–79, 2023.
Y. Yuvensia, “Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas V dengan Metode Demonstasi di SDK Apinggoot pada Tahun Ajaran 2019/2020,” LOMBOK JOURNAL OF SCIENCE, vol. 3, no. 2, pp. 22–28, 2021.
H. Wibowo, Pengantar Teori-teori belajar dan Model-model pembelajaran. Puri cipta media, 2020.
H. H. B. Uno, Profesi kependidikan: problema, solusi, dan reformasi pendidikan di Indonesia. Bumi Aksara, 2024.
H. J. Kudisiah, “Meningkatkan hasil belajar IPA materi gaya menggunakan metode demonstrasi pada siswa kelas IV SDN Bedus tahun pelajaran 2017/2018,” Jurnal Ilmiah Mandala Education, vol. 4, no. 2, pp. 195–202, 2018.
I. N. Widagdo, H. D. Puryadi, I. Wulandari, F. Isnaeni, and S. Supriyadi, “UPAYA PENINGKATAN MOTIVASI BELAJAR FISIKA MENGGUNAKAN DEMONSTRASI ALAT PERAGA SEDERHANA DI KOMUNITAS BELAJAR ANAK,” in Prosiding Seminar Nasional Fisika, 2023, pp. 407–420.
M. M. Chusni et al., Strategi Belajar Inovatif. Pradina Pustaka, 2021.
H. Nasution, “Efektivitas pelaksanaan metode demonstrasi dalam pembelajaran IPA di Kelas IV MIN 2 Padangsidimpuan,” Doctoral dissertation, IAIN Padangsidimpuan, 2022.
S. USRIYAH, “Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Ipa Siswa Kelas III MI Pesantren Tanggung,” 2021.
M. Anugrah, Penelitian Tindakan Kelas:(Langkah-Langkah Praktis Pelaksanaan Penelitian Tindakan Kelas). Penerbit LeutikaPrio, 2019.
A. Zain, Strategi belajar mengajar. PT Rineka Cipta, 2020.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.