Preprint has been published in a journal as an article
Preprint / Version 1

Improve Children’s Beginning Counting Skills Through Digital Smartboard for Children 5-6 Years In TKM NU 129 Wachid Hasyim Tulangan


Meningkatkan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Media Digital Smartboard pada Anak Usia 5-6 Tahun di TKM NU 129 Wachid Hasyim Tulangan

##article.authors##

DOI:

https://doi.org/10.21070/ups.6685

Keywords:

Cognitive, beginning counting, digital smartboard

Abstract

Early childhood education is a very important period in the development of children, especially in the age range of 5–6 years. The purpose of this study is to improve the ability to begin counting through digital media of smartboards in children aged 5–6 years at TKM NU 129 Wachid Hasyim Tulangan. The method used in this study is classroom action research involving 18 children. The results of this study show that smartboard digital media can increase initial numeracy skills by 91%, where in the pre-cycle there are 2 children who succeed and there are 14 children who succeed in cycle 2. This indicates that smartboard digital media has succeeded in improving the numeracy skills of children aged 5–6 years. The results of this research are that it can provide motivation for educators to use technology in providing learning to children as an effort to habituate children in the digital era.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta, Indonesia: Presiden Republik Indonesia.

R. P. Rijkiyani, S. Syarifuddin, and N. Mauizdati, “Peran orang tua dalam mengembangkan potensi anak pada masa golden age,” Jurnal Basicedu, vol. 6, no. 3, pp. 4905–4912, 2022.

I. D. Nisa, I. Rosyidah, and Z. Muftie, “Pengaruh Pembelajaran Sentra Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia 4-5 Tahun,” Jurnal Caksana: Pendidikan Anak Usia Dini, vol. 6, no. 1, pp. 61–69, 2023.

K. S. Wati and D. Safitri, “Perkembangan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun Berdasarkan Keterampilan Berpikir Simbolik,” Alzam: Journal of Islamic Early Childhood Education, vol. 4, no. 1, pp. 11–20, 2024.

M. P. Drs. Ahmad Susanto, “Perkembangan Anak Usia Dini: pengantar dalam berbagai aspeknya”. Kencana, 2011. [Online]. Available: https://books.google.co.id/books?id=0qRPDwAAQBAJ

R. Purwanti, “Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Melalui Permainan Tradisional Congklak,” Journal of Modern Early Childhood Education, vol. 1, no. 01, pp. 48–58, 2021.

L. Miftahurrohmah and R. Hasibuan, “Urgensi Pengenalan Bahasa Ekspresif dan Berhitung pada Anak Usia Dini,” Jurnal CARE (Children Advisory Research and Education), vol. 11, no. 2, pp. 50–62, 2024.

A. W. Astuti, U. Syafrudin, and R. Oktaria, “Pengaruh Penggunaan Media Kartu Angka Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun,” Generasi Emas, vol. 6, no. 1, pp. 39–48, 2023.

E. Sundari, “Transformasi Pembelajaran Di Era Digital: Mengintegrasikan Teknologi Dalam Pendidikan Modern,” Sindoro: Cendikia Pendidikan, vol. 4, no. 5, pp. 25–35, 2024.

S. F. Masding, “Pengembangan Media Pembelajaran pada Materi Pertumbuhan dan Perkembangan Makhluk Hidup untuk Siswa Sekolah Dasar,” Al Birru: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan Dasar, vol. 1, no. 1, pp. 25–29, 2023.

M. E. Tawa et al., “Penggunaan Media Papan Pintar Berhitung untuk Meningkatkan Pemahaman Numerasi bagi Siswa Kelas 1 di SDK Olabolo,” Jurnal Citra Magang dan Persekolahan, vol. 1, no. 4, pp. 149–165, 2023.

L. M. Sari, “Pengembangan Media Papan Pintar Angka (PAPIKA) untuk Berhitung Permulaan pada Anak Usia 4-5 Tahun,” 2023.

R. S. Ritonga et al., “Pengembangan Media Pembelajaran Smart Board Berbasis Augmented Reality Untuk Pengenalan Hewan Pada Anak Usia Dini,” Jurnal PG-PAUD Trunojoyo: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, vol. 9, no. 1, pp. 40–46, 2022.

G. R. Affandi and F. Megawati, “Joyful Learning & Media Pembelajaran: Teori Dan Penerapannya Pada Konteks Pendidikan”. Umsida Press, 2024. doi: 10.21070/2024/978-623-464-092-2.

M. F. Amir, “Buku Ajar Metodologi Penelitian Dasar Bidang Pendidikan”. Umsida Press, 2017. doi: 10.21070/2017/978-979-3401-67-6.

Moch. B. U. B. Arifin, “Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan”. Umsida Press, 2018. doi: 10.21070/2018/978-602-5914-19-5.

W. Novrianti and N. Nurhafizah, “Implementasi Media Papan Pintar Angka Modifikasi dalam Mengembangkan Kemampuan Berhitung Anak di Taman Kanak-Kanak Islam Shabrina,” Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak, vol. 10, no. 2, pp. 263–272, 2024.

W. Wulan and A. Wathon, “Pengaruh Permainan Tradisional Congklak Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 4-5 Tahun,” Sistim Informasi Manajemen, vol. 7, no. 2, pp. 587–613, 2024.

B. O. Enjela, D. Miranda, and A. Amalia, “Pengaruh Media Video Animasi Terhadap Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun,” Jurnal Edukasi, vol. 2, no. 2, pp. 47–57, 2024.

Y. Rahmita, Y. Solfiah, and D. Chairilsyah, “Pengembangan Media Komik Digital untuk Media Pelajaran Berhitung Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun di TK Islam Al-Azhar 54 Pekanbaru,” Jurnal Pendidikan Tambusai, vol. 5, no. 3, pp. 10331–10338, 2021.

C. Mulyani, S. M. Westhisi, and R. Musfita, “Media Smart Board: Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Kemampuan Berhitung Anak Usia Dini,” CERIA (Cerdas Energik Responsif Inovatif Adaptif), vol. 7, no. 3, pp. 315–321, 202

Posted

2024-09-27