Analysis of Difficulty Factors in Understanding Multiplication of Integers in View of Students' Mathematical Ability
Analisis Faktor Kesulitan Memahami Perkalian Bilangan Cacah Ditinjau dari Kemampuan Matematis Siswa
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6640Keywords:
Difficulties, Multiplication, Integers, Mathematical AbilityAbstract
The research in this paper aims to analyze the learning difficulties experienced by students in understanding the multiplication of integers 0 to 10 with products up to 100 and the factors that influence them. The following analysis aims to explain the factors that cause students' difficulties in working on multiplication problems in terms of students' mathematical abilities and analyze the results of student interviews to understand more deeply the causes of their difficulties. This research uses a qualitative approach and case study method with data collection techniques in the form of tests and interviews. The subjects of this study were grade II students at SDN Kebonagung 1. The results of this study indicate that there are difficulties experienced by students in using concepts, principles, and solving verbal problems. Thus, this research can be used by teachers to correct the mistakes made by students when working on multiplication problems of integers.
Downloads
References
K. F. &. Maulana, “Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SD Kelas V Melalui Pendekatan Realistik,” Mimbar Sekolah Dasar, vol. 3, no. 1, p. 44, 2016.
P. H. Nengsih G, “Analisis Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Materi Operasi Bilangan Cacah Siswa Sekolah Dasar,” Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, p. 294, 2021.
Bani, “Meningkatkan Kemampuan Pemahaman dan Penalaran Matematik Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pembelajaran Penemuan Terbimbing,” Jurnal Edisi Kusus, pp. 12-20, 2011.
D. Putra, Setiawan, Nurdianti, Retta dan Desi, “Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa SMP di Bandung Barat,” JPPM, 2018.
D. Zuhri, “Proses Berpikir Siswa Kelas II SMPN 16 Pekanbaru dalam Menyelesaikan Soal-Soal Perbandingan Senilai dan Perbandingan Berbalik Nilai,” Surabaya: Universitas Negeri Surabaya, 1998.
T.A. Nurman, “Profil Kemampuan Siswa Sekolah Menengah Pertama dalam Memecahkan Masalah Matematika Open-Ended Ditinjau dari Perbedaan Tingkat Kemampuan Matematika Siswa,” Surabaya, 2008.
Junaedi, “Pembelajaran Bilangan Cacah pada Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah,” p. 87, 1 january 2023.
S. A. Ekafitria Bahar E, “Pelatihan Jaritmatika Sebagai Cara Mudah Menghafal Perkalian Dasar di UPT SPF SDN 124 Batuasang,” p. 55, August 2021.
N. A. R. A. Een Unaenah, “Analisis Kesulitan Siswa Dalam Memahami Konsep Perkalian dan Pembagian Bilangan Cacah Pada Kelas 4 Sekolah Dasar,” SAROJA, 2023.
B Nursofiah, H Saputra, S Musaddat, “Analisis Kesulitan Memahami Perkalian 1 Sampai dengan 10 Siswa Kelas 2 SDN 3 Loyok Tahun Pelajaran 2021/2022,” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, p. 1430, 2022.
M. K. E. M. U. Atiaturrahmaniah, “Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Materi Pecahan Siswa Kelas IV SDN Sukaraja,” Jurnal DIDIKA : Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar , p. 271, 2021.
G. A. N. &. H. Pujiastuti, “Analisis Kesulitan dalam Menyelesaikan Soal Materi Operasi Bilangan Cacah Siswa Sekolah Dasar,” JKPM, p. 294, 2021.
H. Cahyono, “Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa MIN Janti,” Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, p. 2, 2019.
A. S. S. Danur Sawawa, “Pengaruh Faktor Internal dan Eksternal Siswa Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Mekanika Teknik dan Elemen Mesin,” Journal of Mechanical Engineering Education, p. 24, 2018.
B. &. A. M. H. Miles, Analisis Data Kualitatif, Jakarta: UI-Press, 2009.
Abdurrahman, Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar, Jakarta: UI-Press, 2009.
F. E. Noviyanti, “Ketrampilan Perkalian Matematika Melalui Rutinitas Menghafal Lima Belas Menit Untuk Kelas III Sekolah Dasar,” 2019.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.