The Effect of Flashcard Media on Elementary School Students' Learning Interest
Pengaruh Media Flashcard Terhadap Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.21070/ups.6634Keywords:
Flashcard media, Interest in Learning, Elementary SchoolAbstract
Flashcard media is important because it can help increase student interest in the learning process. This study aims to determine the effect of flashcard media on student interest in learning in class IV B. The research used a quantitative method of experimental type with one group pretest posttest design. The research sample was class IV B students at SDN Gedangan involving 20 students. Data was collected through a student interest questionnaire. Data analysis used t-test to compare before and after using flashcard media. The results obtained are the average value of pretest and posttest (88.80 and 92.10). Based on the results of the t-test, the sig value (2-tailed) of 0.004 <0.05 means that H0 is rejected and Ha is accepted. The results of the study concluded that there was a significant effect of using flashcard media on student interest in learning.
Downloads
References
D. Hardiana, “Peningkatan Minat Belajar IPAS Melalui Culturally Responsive Teaching Pada Peserta Didik Kelas IV SDN 01 Sumbersari,” Didakt. J. Ilm. PGSD STKIP Subang, vol. 9, no. 2, pp. 2394–2405, 2023, doi: 10.36989/didaktik.v9i2.983.
L. Prihastuti, S. Fitriyani, F. H. Romadhon, D. R. Pratiwi, and H. J. Prayitno, “Pembelajaran Kreatif Guna Meningkatkan Minat Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19,” J. Ilm. Kampus Mengajar, vol. 1, no. 1, pp. 21–30, 2021, doi: 10.56972/jikm.v1i1.3.
W. Andeka, Y. Darniyanti, and A. Saputra, “Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa SDN 04 Sititung,” Cons. Educ. Couns. J., vol. 1, no. 2, pp. 193–205, 2021.
K. P. Agustin, S. Utami, and Sumei, “Upaya Peningkatan Minat Belajar Matematika Siswa Kelas 2 SDN 1 Buluagung Tahun Pelajaran 2022/2023 Melalui Penggunaan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 8, no. 2, pp. 410–421, 2023, doi: 10.48175/ijarsct-13062.
T. Titin, A. Yuniarti, A. P. Shalihat, D. Amanda, I. L. Ramadhini, and V. Virnanda, “Memahami Media Untuk Efektifitas Pembelajaran,” JUTECH J. Educ. Technol., vol. 4, no. 2, pp. 111–123, 2023, doi: 10.31932/jutech.v4i2.2907.
Drs. Slameto, Belajar dan Faktor-Faktor yang mempengaruhi. 2020.
M. Z. Noer, K. Kusmiyati, and V. M. L. T. Tobing, “Pengaruh Media Flashcard Terhadap Minat dan Kemampuan Membaca Bahasa Inggris Siswa,” J. Ilm. Wahana Pendidik., vol. 10, no. 5, pp. 964–969, 2024.
N. L. M. Setiawati, N. Dantes, I. M. Candiasa, and M. . Komp, “Pengaruh Penggunaan Media Gambar Flash Card Terhadap Minat dan Hasil Belajar IPA Peserta Didik Kelas VI SDLBB Negeri Tabanan,” J. Penelit. Dan Eval. Pendidik. Indones., vol. 5, no. 1, pp. 1–10, 2015.
S. Utami and S. F. Selegi, “PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF ANIMASI TERHADAP MINAT BELAJAR PADA MATA PELAJARAN IPS DI SD NEGERI 3 TANJUNG LAGO,” pp. 21–26, 2023.
V. F. Musyadad, A. Supriatna, and N. Gosiah, “Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Dengan Menggunakan Media Flash Card pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas III SDN Kertamukti,” J. Tahsinia, vol. 2, no. 1, pp. 85–96, 2021, doi: 10.57171/jt.v2i1.279.
M. R. Akbar, Flashcard Sebagai Media Pembelajaran dan Penelitian. CV. Haura Utama. 2022.
A. D. Maeswaty, E. Mulyasari, and E. Rahmawati, “Pengembangan Media Pembelajaran Flashcard Menggunakan Aplikasi Canva pada Materi Membaca Permulaan Siswa Kelas I SD,” J. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 8, no. 2, pp. 170–180, 2023, [Online]. Available: http://snllb.ulm.ac.id/prosiding/index.php/snllb-lit/article/view/731%0Ahttps://snllb.ulm.ac.id/prosiding/index.php/snllb-lit/article/viewFile/731/738
F. Y. Gultom and A. Mudiono, “Penggunaan Flashcard untuk Meningkatkan Keterampilan Literasi pada Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar,” JoLLA J. Lang. Lit. Arts, vol. 4, no. 3, pp. 288–294, 2024, doi: 10.17977/um064v4i32024p288-294.
A. S. P. Pambudi, A. B. Pratama, and N. M. Simanjuntak, “Peranan Media Visual Terhadap Peningkatan Kosakata Siswa SD Kelas 1 di SDN Wonorejo 3 Surabaya,” Morfol. J. Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, vol. 2, no. 4, pp. 251–264, 2024, [Online]. Available: https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i4.826
M. P. E. Lengari and G. N. S. Agustika, “Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Berbantuan Media Flash Card Terhadap Kompetensi Pegetahuan Ipa,” J. Penelit. dan Pengemb. Pendidik., vol. 4, no. 1, p. 65, 2020, doi: 10.23887/jppp.v4i1.25032.
I. Wulandari, E. Heldayani, and A. Fakhrudin, “Efektivitas Model Pembelajaran Savi (Somatic, Auditory, Visualization, Intellectually) Berbasis Media Flashcard Terhadap Minat Belajar Ips Siswa Kelas V Sdn 137 Palembang,” Pendas J. Ilm. Pendidik. Dasar, vol. 7, no. 2, pp. 567–578, 2022, doi: 10.23969/jp.v7i2.6555.
Prof. Dr. Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta. 2013.
N. P. D. Prianti and V. Rezania, “Pengaruh media pembelajaran ips berbasis powtoon terhadap minat belajar siswa kelas IV sdn jenggot krembung sidoarjo,” J. PGSD J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 15, no. 1, pp. 1–12, 2022, doi: 10.33369/pgsd.15.1.1-12.
C. W. Hoerudin, “Penerapan Media Flash Card pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa,” J. Prim. Edu, vol. 1, no. 2, pp. 235–245, 2023.
R. Hermawan, “Membuat Media Pembelajaran Flashcard Sebagai Upaya Menumbuhkan Minat Belajar Pada Siswa SDN 01 Kali Awi,” Adzkiya J. Pengabdi. Masy., vol. 1, no. 01, pp. 14–19, 2023.
S. Rudiyanto, K. Kustiyowati, and D. Darsan, “Pengembangan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran IPA pada Siswa Kelas V SD Negeri Bagorejo 03 Jember,” J. Educ. Res. Dev., vol. 8, no. 1, pp. 184–205, 2024.
Downloads
Additional Files
Posted
License
Copyright (c) 2024 UMSIDA Preprints Server
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.